<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick förresten originalkröken från Niklas igår och gav den genast till min fru!
Hon ska få ge mig den i (h)julklapp! <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle skrev:Haha, vad bra då! Nån som behöver Bosch-kondingar? Jag har ca 130 st avsedda för avstörning på nån mercadieselmotor som satt i Hägglunds Bandvagn 206. Det skrotades ut reservdelar på jobbet och då hittade jag en jättekartong med dessa i. Tyckte att Boschaskarna var så fina Ska se om det går att få ett datablad på dessa så man vet mer....
Jag tror dom ska sitta på generatorn för att inte störa radioutrustningen.
Det är inte samma som till tändningen :embaressed: <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan i alla fall meddela att original Bosch-kondingar till Saab V4 ligger på 0,18-0,22 uF så har ni en sådan liggande ska den funka. Jag har nog faktiskt en själv på min reservdelsbil så den ligger bra till att bli donator! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant med lite konding snack....
Angående montering av en extern kondensator, så borde man väl kunna sätta den i framljuset ???
Där syns den inte och sitter lite skyddad mot väder och vind, dessutom så "mellan landar" oftast dödarkabeln där på väg till styret. Och det skulle vara enkelt att byta den efter vägen ifall den ger upp. Man skulle kunna ha två stycken monterade i ljuset och sedan bara skifta kabeln när det ena går sönder.
Men frågan är varför går kondensatorer sönder ??? Är det värmen, vibrationer eller för hög spänning/ström som knäcker dom. Alla tre dessa parametrar ökar vid trimmning och då brukar kondensatorerna gå sönder.
JanneHagnell skrev:Hade kontakt med eminente Jim Lundberg igår. Det här med växelströmsfrågan fick sin förklaring: Det ÄR visserligen växelström men då brytarna alltid brytar i samma läge är svänghjulsmagneterna alltid i samma läge och det blir därmed alltid ström åt bara ena hållet = likström. Mao kan man använda en bilkonding. Jim rekommenderade 18-25 uF men konstaterade att då det i princip aldrig står skrivet värdet på kondingarna så kan man bara nöja sig med att skaffa valfri ny konding, helst fabrikat Bosch, dock.
Att klippa dödarkablen låter frestande men då jag befarar kortis i den befintliga kondingen så måste jag ju ändå slita svänghjulet och då drar jag nog ny kabel så jag kan hålla isär grejerna.
Får se om jag hinner komma förbi någon biltillbehörsaffär, annars har jag beg kondingar sittande på fördelare i mina gömmor och dessa funkade när de plockades bort. Funderar på att testa med dem, monterar jag utanför motorn går det ju lätt att byta senare.
Men provkörningen efter flottörbytet har jag inte hunnit med och nu ska det komma massor med snö så 17 vet när det blir...
JanneHagnell skrev:Kan i alla fall meddela att original Bosch-kondingar till Saab V4 ligger på 0,18-0,22 uF så har ni en sådan liggande ska den funka. Jag har nog faktiskt en själv på min reservdelsbil så den ligger bra till att bli donator!
Om man tolkar vad som står i dessa två inlägg så ska en moppekonding ha 100 gånger större kapcitans än en konding till en SAAB V4 ??? Detta verkar inte så troligt enligt mig. Har "tryckfelsnisse" varit framme ???
Fråga till JanneHagnell:
Får man vara lite nyfiken och fråga hur du vet att den till en V4 är på 0,18-0,22uF ?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en standard konding klara oftast inte av spänningen i en lite trimmad motor. varvtalet tar död på den. även värmen frestar på den förstås. Jussi alias hillbilly kör bilspole på sin moppe o de går kanon så det e bara att testa sig fram. ang vad kuli sade så e ju lykthuset bra ställe för extern konding. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
JanneHagnell skrev:Hade kontakt med eminente Jim Lundberg igår. Det här med växelströmsfrågan fick sin förklaring: Det ÄR visserligen växelström men då brytarna alltid brytar i samma läge är svänghjulsmagneterna alltid i samma läge och det blir därmed alltid ström åt bara ena hållet = likström. Mao kan man använda en bilkonding. Jim rekommenderade 18-25 uF men konstaterade att då det i princip aldrig står skrivet värdet på kondingarna så kan man bara nöja sig med att skaffa valfri ny konding, helst fabrikat Bosch, dock.
Att klippa dödarkablen låter frestande men då jag befarar kortis i den befintliga kondingen så måste jag ju ändå slita svänghjulet och då drar jag nog ny kabel så jag kan hålla isär grejerna.
Får se om jag hinner komma förbi någon biltillbehörsaffär, annars har jag beg kondingar sittande på fördelare i mina gömmor och dessa funkade när de plockades bort. Funderar på att testa med dem, monterar jag utanför motorn går det ju lätt att byta senare.
Men provkörningen efter flottörbytet har jag inte hunnit med och nu ska det komma massor med snö så 17 vet när det blir...
JanneHagnell skrev:Kan i alla fall meddela att original Bosch-kondingar till Saab V4 ligger på 0,18-0,22 uF så har ni en sådan liggande ska den funka. Jag har nog faktiskt en själv på min reservdelsbil så den ligger bra till att bli donator!
Om man tolkar vad som står i dessa två inlägg så ska en moppekonding ha 100 gånger större kapcitans än en konding till en SAAB V4 ??? Detta verkar inte så troligt enligt mig. Har "tryckfelsnisse" varit framme ???
Fråga till JanneHagnell:
Får man vara lite nyfiken och fråga hur du vet att den till en V4 är på 0,18-0,22uF ?
/Kuli...
Ja, det blir lätt VÄLDIGT fel när man gör fel med kommatecknen. Ska kolla igen, men vad jag menade är förstås att de är samma, 0,18-0,22 uF tror jag är det rätta. V4:ans tog jag ur reparationshandboken. Så länge ingen varit och monterat annat än original så ska det vara rätt. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg skrev:en standard konding klara oftast inte av spänningen i en lite trimmad motor. varvtalet tar död på den. även värmen frestar på den förstås. Jussi alias hillbilly kör bilspole på sin moppe o de går kanon så det e bara att testa sig fram. ang vad kuli sade så e ju lykthuset bra ställe för extern konding.
Vilken spänning tål en moppekonding och hur hög spänning blir det över kondingen på en trimmad moppe ???
Moppen kan gå bra även med ett felaktigt värde på kondensator. Det som händer är att man får materialvandring på brytarna, alltså man får en grop i ena kontaktytan och en liten kulle på den andra kontaktytan. Detta sker åt olika håll (från + till - eller från - till +) beroende på om kondingen är lite förliten eller förstor.
Ja, det blir lätt VÄLDIGT fel när man gör fel med kommatecknen. Ska kolla igen, men vad jag menade är förstås att de är samma, 0,18-0,22 uF tror jag är det rätta. V4:ans tog jag ur reparationshandboken. Så länge ingen varit och monterat annat än original så ska det vara rätt.
Uppgiften 0,18-0,25 uF till moppe låter rimligt. Du hade nog missat "0," lätt gjort....
Står det i en reparationshandbok så bör det vara rätt. Har också några gamla rep-handböcker till bl.a. Volvo och Saab. Ska kolla om det står något i dom.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kondingar, köper jag på marknader till Volvo, Saab, Volksvagen, Opel med flera. Har aldrig kollat hur mång farar den har bara kör. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, kollade igen och Jim rekommenderar runt 0,18 uF men konstaterar att det inte är ett kritiskt tal och att bilkondingar funkar utmärkt då dessa ofta ligger på 0,18-0,25 uF.
En Bosch till Saab V4 ska enligt verkstadshandboken ligga på 0,18-0,22 uF. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag fick jag den nya bensinkranen (den står det inte heller Bosch på... ) så nu har jag ett litet "gottepaket" som ska klämmas dit vid tillfälle. Måste dock städa lite i garaget först. <!-- </EdIndex> --></div>