Bestyckningsproblem Mikuni Tm24

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Jag ska meddela att jag hittade en liten luftläcka på anslutningen till boost-bottle'n så nu är jag nere i 606grader istället vilket känns lite mer safe. Jag stoppar dit topp-packningen med för att sänka kompet lite och provar så.
Jag ska nog även ge den ett kugg till fram så bör den ta sig förbi 100 på gps'n lite lättare, känns onödigt att man ska behöva varva maxvarv för att komma dit, pipan har ju förmodligen gjort sitt bästa innan maxvarvet är nått, det kanske skulle vara en annorlunda pipa åxå, denna är nog bäst kring 10-11k, ev. ska jag försöka finjustera tändningen lite med för att få ut det sista.
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Bytte till skumfilter och 2,5% blandning i bensinen, fick några km till direkt utan andra ändringar, dock blev det varmare igen.
Börjar nästan tvivla på att orginaldrevningen kommer räcka till hundra, skulle vilja det men det kanske blir 12 fram ändå till sist.


Bild
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Tycker du varvar onödigt mycket. Min Zundapp gör 11,5 km/t per 1000 rpm med
70cc, du har ju 5cc mer så den borde orka betydligt tyngre drevning än du har.
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Skunkworkz skrev:Tycker du varvar onödigt mycket. Min Zundapp gör 11,5 km/t per 1000 rpm med
70cc, du har ju 5cc mer så den borde orka betydligt tyngre drevning än du har.
Jag tror att det skulle kunna funka med en lättare chaufför :D men 115kg fetknopp verkar kräva effekt för att komma upp i denna hastighet ;) det är både vikt och yta som kämpar emot :)
Jag drevade e.g. ner för att kunna reda ut vad som var fel i bestyckningen och se om den orkade varva ur på 4:an och den blev ju lite roligare att köra när det fanns lite kräm på 4:an.
Det kan va så att jag borde fundera på att bygga en beräknad pipa och lämna den jag har åt sitt öde. Bellyn är t.o.m. smalare än köpepiporna till zundapp och det känns inte som det är riktigt perfekt även om jag inte kan något på det området.
Jag har t.ex. sett andra pipor till gila-cylindern utomlands som har en belly på 100mm och som sägs vara mycket bättre.
det jag har nu verkar ha ett kort effekband och drevar jag för hårt så biter inte pipan i när jag växlar. Detta upplever jag även nu mellan 1&2 där den tvekar innan det bär iväg.

Jag skulle kunna bygga en men jag vet inte riktigt vad jag ska använda för parametrar i programmen t.ex. trikard och ligisten, som jag har. Har du idéer så är dessa välkomna.

Vad ska jag sätta för varvtal?
Vad ska jag sätta för typ, gata/cross/race
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Tror nog tid/area på portarna inte stödjer så mycket mer än 10000 rpm,
Om portningen funkat till 13000 rpm så hade vi sett 20-25km/t högre toppfart.

10000 rpm är rimligt
skulle nog satsat på gata med tanke på att du har 4 vxl.

Här är ett annat "pip"program, baserat på en av världens bästa
2t trimmare (Frits Overmars).

http://www.underdogsracing.com/fospipe.html
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Skunkworkz skrev:Tror nog tid/area på portarna inte stödjer så mycket mer än 10000 rpm,
Om portningen funkat till 13000 rpm så hade vi sett 20-25km/t högre toppfart.

10000 rpm är rimligt
skulle nog satsat på gata med tanke på att du har 4 vxl.

Här är ett annat "pip"program, baserat på en av världens bästa
2t trimmare (Frits Overmars).

http://www.underdogsracing.com/fospipe.html
Du kanske har rätt, jag vet inte. Personligen så tror jag att avgasporten har area så det räcker och blir över, kanske det som är problemet för jag har inte någon vinklad slipmaskin för att följa efter med spolarna.
Så här i efterhand så skulle jag gjort annorlunda. Jag borde ha höjt hela cylindern en del av det jag istället slipat bort i avgasporten (som är både breddad och höjd) för alla portarna var närmast perfekt matchade varvtalsmässigt i orginalutförande.
Problemet startade med en polare som började fila i sin och då var jag tvungen att fila i min för att han inte skulle få övertaget. :lol:
Jag vet hur jag mässade om att inte gå på för hårt för att det skulle sluta med att det blev lite för stor area men det var ingen som lyssnade på det, (inte ens jag själv) :lol:
Nåja, det är ju i alla fall så att ofilad gjorde den bara 85 med 12drev i våras och nu gör den väldigt nära 100 med 11drev så varvar gör den utan bara den.
Nu gäller att göra det bästa möjliga av saken. Jag provade att peta in lite värden i det där webbformuläret och fick en belly på 95 med 10000rpm arbetsvarv, kanske skulle vara värt att bygga efter det
Det får bli ett vinterprojekt tror jag, plocka av cylindern mäta upp areor och kolla om något är i behov av justering istället för att bara gissa. Det blir en trevlig forskning i teorier och beräkningar. Återkommer säkerligen med en massa frågor igen :wink:
Användarens profilbild
Thomas L
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 nov 2011, 00:00
Ort: Wermland

Inlägg av Thomas L »

Skunkworkz skrev:Tror nog tid/area på portarna inte stödjer så mycket mer än 10000 rpm,
Om portningen funkat till 13000 rpm så hade vi sett 20-25km/t högre toppfart.

10000 rpm är rimligt
skulle nog satsat på gata med tanke på att du har 4 vxl.

Här är ett annat "pip"program, baserat på en av världens bästa
2t trimmare (Frits Overmars).

http://www.underdogsracing.com/fospipe.html
Verkar vara ett mycket bra lättöverskådligt program. Vad menas med wave speed?
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Det är ljudhastigheten i avgassystem, ju varmare desto högre hastighet.
518 m/s är en lagom siffra för "moppe" motorer, en fullrace motor ligger
på ca 550 m/s.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

blyfot skrev:
Skunkworkz skrev:Tror nog tid/area på portarna inte stödjer så mycket mer än 10000 rpm,
Om portningen funkat till 13000 rpm så hade vi sett 20-25km/t högre toppfart.

10000 rpm är rimligt
skulle nog satsat på gata med tanke på att du har 4 vxl.

Här är ett annat "pip"program, baserat på en av världens bästa
2t trimmare (Frits Overmars).

http://www.underdogsracing.com/fospipe.html
Du kanske har rätt, jag vet inte. Personligen så tror jag att avgasporten har area så det räcker och blir över, kanske det som är problemet för jag har inte någon vinklad slipmaskin för att följa efter med spolarna.
Så här i efterhand så skulle jag gjort annorlunda. Jag borde ha höjt hela cylindern en del av det jag istället slipat bort i avgasporten (som är både breddad och höjd) för alla portarna var närmast perfekt matchade varvtalsmässigt i orginalutförande.
Problemet startade med en polare som började fila i sin och då var jag tvungen att fila i min för att han inte skulle få övertaget. :lol:
Jag vet hur jag mässade om att inte gå på för hårt för att det skulle sluta med att det blev lite för stor area men det var ingen som lyssnade på det, (inte ens jag själv) :lol:
Nåja, det är ju i alla fall så att ofilad gjorde den bara 85 med 12drev i våras och nu gör den väldigt nära 100 med 11drev så varvar gör den utan bara den.
Nu gäller att göra det bästa möjliga av saken. Jag provade att peta in lite värden i det där webbformuläret och fick en belly på 95 med 10000rpm arbetsvarv, kanske skulle vara värt att bygga efter det
Det får bli ett vinterprojekt tror jag, plocka av cylindern mäta upp areor och kolla om något är i behov av justering istället för att bara gissa. Det blir en trevlig forskning i teorier och beräkningar. Återkommer säkerligen med en massa frågor igen :wink:
Med en stor blowdown tid/area så är det viktigt med en bra fungerande
avgaspipa.
Användarens profilbild
Thomas L
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 nov 2011, 00:00
Ort: Wermland

Inlägg av Thomas L »

Skunkworkz skrev:Det är ljudhastigheten i avgassystem, ju varmare desto högre hastighet.
518 m/s är en lagom siffra för "moppe" motorer, en fullrace motor ligger
på ca 550 m/s.
Hur viktigt är det att man fyller i rätt siffra?

Jag fyllde i 525 m/s för en KS 100 motor är detta rimligt?

Vad menas med Lcyl ??mm piston-flange distance?

Eftersom den pipa som föreslås i programmet i princip endast består av rena koner så måste den rimligtvis bli betydligt mycket enklare att bygga. Detta om man jämför med pipor av crosstyp där avgassystemet svänger flera gånger och följer ramen där högre markfrigång önskas. Ritningar på den typen av pipor innefattar ju en hel serie av geometriska mallar som ska skäras till och svetsas.

Om jag bygger en pipa av den typ som föreslås kan jag då använda orginal KS 100 krök?

Om det funkar med rena koner kanske man kan få hjälp av den lokala plåtslagaren.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Det är inte så kritiskt, det är det avstämda varvtalet som ändras lite.
Lcyl är avgaskanalens längd i cyllen. Du kan säkert använda KS 100
kröken, se bara till så längden blir som programmet föreslår. Det är
inte så kritiskt på en motor som har så snäll portning.
Skriv svar