Trimmad ilo fp50 som inte vill varva ur
Trimmad ilo fp50 som inte vill varva ur
Jag har en monark monarped med en ilo fp 50 motor (enpetare) den absolut slöaste moped man kan tänka sig. Jag har därför sett det som en utmaning att få lite bättre fart i den. Cylindern är ju ganska bra ifrån början så den har jag bara putsat till lite. Ett egentillverkat insug med en bing 12mm förgasare uppborrad till 17 mm och ett lite öppnare avgassystem gör att den går hyfsat bra men mycket vill ha mer. Problemet är att den inte vill varva ur när den går på lätten gå faktiskt bättre när den får lite motstånd till exempel i en svag uppforsbacke. Jag har fått till bränsleblandningen genom att justera munstycken och höjden på nålen så det är precis så den inte fyrtaktar. Avgassystemet kan kanske vara ett problem då den faktiskt verkar gå bättre helt utan. finns det någon som vet hur en bra efektpipa skulle se ut för att passa den här motorn (längder och storlek på koner) eller har några andra tips på vad som kan vara fel.
Min ILO fp50 motor varvar inte ur
Jag har främre delen av orginaldämparen och har sedan gjort en ny helt öppen bakre del. Tanken med den här moppen är att den på utsidan Skall se relativt orginal ut och sedan gå som ett spjut. vad har du gjort med din jag har ännu inte rört kolven vad finns att hämta där är tacksam för alla tips. Tändsystemet jag har är ett stålsväng hjul med fyra magneter dubbla ljusspolar och en utvändig tändspole och det fungerar kanon den är otroligt lättstsartad behöver aldrig använda choke eller dyligt.
Så hur skulle man kunna göra ett effektivt avgassysten som ser någorlunda orginal ut men som ger bra effekt. hur mycket kan man ta på kolven för att nå bästa resultat.
Så hur skulle man kunna göra ett effektivt avgassysten som ser någorlunda orginal ut men som ger bra effekt. hur mycket kan man ta på kolven för att nå bästa resultat.
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt: