Trimmad ilo fp50 som inte vill varva ur

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
JanneA
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 sep 2013, 22:21

Trimmad ilo fp50 som inte vill varva ur

Inlägg av JanneA »

Jag har en monark monarped med en ilo fp 50 motor (enpetare) den absolut slöaste moped man kan tänka sig. Jag har därför sett det som en utmaning att få lite bättre fart i den. Cylindern är ju ganska bra ifrån början så den har jag bara putsat till lite. Ett egentillverkat insug med en bing 12mm förgasare uppborrad till 17 mm och ett lite öppnare avgassystem gör att den går hyfsat bra men mycket vill ha mer. Problemet är att den inte vill varva ur när den går på lätten gå faktiskt bättre när den får lite motstånd till exempel i en svag uppforsbacke. Jag har fått till bränsleblandningen genom att justera munstycken och höjden på nålen så det är precis så den inte fyrtaktar. Avgassystemet kan kanske vara ett problem då den faktiskt verkar gå bättre helt utan. finns det någon som vet hur en bra efektpipa skulle se ut för att passa den här motorn (längder och storlek på koner) eller har några andra tips på vad som kan vara fel.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Vad har du på nu då

Jag har inga mått men röret kommer från en YZ80
Bild

Har du orginal stenholmständning med mässingssvänghjul?
Ordförande i Hallstamoppers :D
JanneA
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 sep 2013, 22:21

Min ILO fp50 motor varvar inte ur

Inlägg av JanneA »

Jag har främre delen av orginaldämparen och har sedan gjort en ny helt öppen bakre del. Tanken med den här moppen är att den på utsidan Skall se relativt orginal ut och sedan gå som ett spjut. vad har du gjort med din jag har ännu inte rört kolven vad finns att hämta där är tacksam för alla tips. Tändsystemet jag har är ett stålsväng hjul med fyra magneter dubbla ljusspolar och en utvändig tändspole och det fungerar kanon den är otroligt lättstsartad behöver aldrig använda choke eller dyligt.
Så hur skulle man kunna göra ett effektivt avgassysten som ser någorlunda orginal ut men som ger bra effekt. hur mycket kan man ta på kolven för att nå bästa resultat.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Jag monterade 60cc från Puch, 17 ubåt och vanlig expansionsljuddämpare.
Vips så gjorde Monarpeden snudd på 60. Kolla tändningen noga bara, min hade en tendens till att spika innan jag backade den lite.
Bild
Bild
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Jag har uppfilad ILO FP50 cylle och ubåt17
Men just nu är det lite jobb på den
Precis när gpsen visade 60 så skar ram och vevlager och jag var nära diket när bakhjulet låste sig
Kopplingen ,som brukar slira ,greppade som aldrig förr
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

Men din koppling gillade INTE när du provade min EKF pipa, då slirade den hejdlöst.
Bild
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det är ett härligt patinerat skick på den monarpeden, kul att du behållit den som den är thumb_up

Sadeln gillar jag. Har nog inte sett nån sån vad jag kan minnas. Den är nog bra och sitta på...
Skriv svar