Nybliven ägare av autoped som lägger av

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
cumber

Nybliven ägare av autoped som lägger av

Inlägg av cumber »

Första provturen idag blev inte så lång. Tur att det finns trampor :)
Jag är nybliven ägare av en Crescent Autoped 1117B av 1955 års modell (trodde jag tills jag såg att ramnumret började på N6..)

Efter att ha behandlat tanken med citronsyra så flyter bensinen på bra igen. Dock läcker kranen en smula. Packningen som sitter där idag är en o-ring av gummi. Visst är det väl ett s k gristryne av kork som ska sitta där?

Jag snickrade ihop ett "depåstöd" så att den skulle vara lättare att starta. Nu behövs det inte så mycket då den startar hyffsat lätt.

Vad jag däremot hade problem med under provturen var att motorn la av efter några hundra meter. Trampade ett tag och provar sedan att starta igen. Den går då igång men egentligen bara på tomgång. Sätter jag på drivningen så stannar den igen.

Var ska jag börja felsöka? Kan det vara bensintillförseln i alla fall?
Jag hade enbart 3-4 dl (reserven) i tanken p g a den läckande kranen. Och bensinslangen går en smula uppåt i en båge från kranen innan den går ner till förgasaren. Kan det innebära dåligt självtryck eller ska motorn klara av att suga i sig bensinen ändå? Jag har dessutom ett litet Biltema filter mitt på som också kanske hindrar tillförseln av bensin.

Det blev mycket på en gång i detta inlägg. Men som även motorcykelägare är detta med autopeden så j-vla roligt :D
Crescent Autoped 1117B
Vegge

Inlägg av Vegge »

Börja med att kasta filtret och mer soppa i tanken. Filter kan man om man vill sätta dit senare när man vet att mopeden går som den skall.
HSE

Inlägg av HSE »

Skall i original sitta korktätning i kranen. Inte så svårt att tillverka av en flaskkork.
Användarens profilbild
cumber

Inlägg av cumber »

Tack för svaren. Ikväll ska det testas :)

Täta bensinkranen först.
Jag köpte ett ark med 2mm gummikork packningsmaterial på Biltema igår för att efterlikna den o-ring som satt där innan. Men att få till en packning med 15mm ytterdiameter och ett 10mm hål i mitten går inte så bra i kork.
Men efter att ha sett en bild på en "gristryne" packning så ska jag göra ett nytt försök att tillverka en packning. Testade i morse lite snabbt att stansa ut hål med en enkel hålstans (sådan som man gör hål i ett bälte).

Sedan fylla på med mer bensin. Och även testa med att flöda under färd om den lägger av för att se om det är problem med bensinflödet.
Crescent Autoped 1117B
Användarens profilbild
cumber

Inlägg av cumber »

Tog en sväng (med bil :) ) förbi den lokala moped- och cykelhandlaren och kollade efter bensinkranspackning.
Och då funderar jag om jag tänker fel. För han envisades att det skulle vara en fiberpackning (typ som en o-ring) mellan kran och tank. Den "gristryne" packning i kork som jag frågade efter menade han sitter i själva bensinkranen. Är det så? Mitt läckage är med hyffsat stor säkerhet mellan kran och tank.
Crescent Autoped 1117B
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

cumber skrev:Tog en sväng (med bil :) ) förbi den lokala moped- och cykelhandlaren och kollade efter bensinkranspackning.
Och då funderar jag om jag tänker fel. För han envisades att det skulle vara en fiberpackning (typ som en o-ring) mellan kran och tank. Den "gristryne" packning i kork som jag frågade efter menade han sitter i själva bensinkranen. Är det så? Mitt läckage är med hyffsat stor säkerhet mellan kran och tank.
Ja gristrynett sitter i kranen,packning mellan kran och tank är en fiber bricka ca 2mm hög så de borde funka med en oring om den är lagomt stor.Det kan sitta ett litet mässings nät under bensin anslutningen som är tätt.
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor

jula

Inlägg av ollaolle »

JULA har lite gott o blandat..

http://www.jula.se/bygg-och-farg/koppli ... 373-page=7

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Användarens profilbild
cumber

Inlägg av cumber »

Tack för tipset. Det blev o-ringar från Biltema istället.
Nu verkar kranen tät, och första lite längre provtur gjordes idag.
Den går som ett spjut. Bluddrar lite på fullgas. Men inga misständningar.
Och den klarar av riktigt hyffsade backar.
Crescent Autoped 1117B
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Problemet med autoped är att den har nån slags inbyggd gps som känner av när man är som längst hemifrån :o
Då stannar den...
När man sen försökt på alla sätt och sen gett upp, cyklat den ända hem
och provar en sista gång när man nästan är hemma...

Då startar den och går hur bra som helst.
Tills nästa gång man är långt hemifrån :evil:
Användarens profilbild
cumber

Inlägg av cumber »

Jag får väl testa än sväng till Hallsta i sommar. 2 mil hem sen ger bra motion :D
Crescent Autoped 1117B
HSE

Inlägg av HSE »

Dålig tändspole lägger av när den blir var och fungerar igen när den kallnat, så om man tar lång rast varje gång den stannar slipper man trampa. Alternativet är ny tändspole men det nytillverkas så vitt jag vet inga sådana till det tändsystemet så omlindad spole eller ombyggnad till utanpåliggande är det som gäller.
Användarens profilbild
cumber

Inlägg av cumber »

Crescent Autoped 1117B
HSE

Inlägg av HSE »

Där ser man! Positivt att det går att få tag på allt fler "svåra" delar :D
Användarens profilbild
cumber

Re: Nybliven ägare av autoped som lägger av

Inlägg av cumber »

Tar upp den här tråden igen.
Jag trodde att bensinkranen var tät. Men icke sa nicke.
Nu har jag provat med o-ring, kork och fiberbricka. Men det droppar ändå från kranen.
Autopedkran2.jpg
Autopedkran2.jpg (34.57 KiB) Visad 4372 gånger
Går den och ta isär och fixa?
Eller ska jag se mig om efter en annan modernare kran 15x1 (tror jag)?
Och i så fall tar jag gärna emot tips vad jag ska ha.
Jag har förstått att det är taskig kvalité på en del kranar.
Crescent Autoped 1117B
HSE

Re: Nybliven ägare av autoped som lägger av

Inlägg av HSE »

Jodå den går att ta isär om man är lite händig.
Skriv svar