Puch florida setup.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bengtssonn96
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 jan 2013, 00:00
Ort: Kronoberg.

Puch florida setup.

Inlägg av bengtssonn96 »

Hej!
Tänkte trimma min Florida lite men behöver tips! :)
Tänkte om någon kunde skriva en lämplig setup, inget överdrivet dyrt. Tänkte få moppen till att göra 65-70 iaf för det är väl rimligt?
Helst skulle jag vilja ha en förgasare med ställbart munstycke.
Och passar puch maxi cylindrar på florida motorn, 3 växlad och fläktkyld.
OM någon kan skriva lämplig setup hade det varit kanon! :)
Mr F
Inlägg: 110
Blev medlem: 12 jun 2011, 23:00

Inlägg av Mr F »

Kolla på www.trimbutiken.se
Eller kolla runt lite här på projekt o renoveringar så tror jag att du hittar svar på din fråga...
Med vänlig hälsning,Fredde
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Maxi cylindrar passar inte på den fläktkylda motorn utan att du tar bort fläktkåporna och sätt dit nya sidokåpor från colorado på vänster sida.
Det är också bara 50cc cylindrar som passar i blocket om. Man inte undantar de som kallas 60cc men är 54cc.
Dra pluggen i orginalcylindern och gör en 7mm lucka i kolven istället :)
Förväntar du dig 65-70 på plan mark och inte i nedförsbacke så går det åt portning eller mer kubik.
Större cylindrar kräver att man modifierar blocket vid cylinderfoten.
Denna operation är inte särskilt svår upp till 70cc om man är van att skruva isär en motor och kan hantera en slipmaskin och dessutom har tummen placead på rätt ställe.
Mest prisvärd och allround tycker jag att 70cc k-star till maxi är. Cylinder och topp för cirkus tusen spänn i svenska webbbutiker.
Den som kallas 60cc (54) kan du lika gärna strunta i, det finns 50cc som är betydligt bättre om du inte nödvändigt vill ha fläkten kvar för då är den det enda alternativet, eller ja det finns visst en 60cc hos puchverkstan med 41mm kolv som då blir 57cc.
Dyrt skräp enligt min uppfattning (säkert nån som får ont i tårna nu) :cry:
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

håller med

Inlägg av Puchlasse »

Håller helt med Blyfot, 65-70, då räcker det inte med 60cc, 13 drev, lite större förgasare och avgasrör. Med den uppsättningen kommer du strax över 60 KMH.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

blyfot skrev: sidokåpor från colorado på vänster sida.
Går ju å snajsa till andra kåpor också.

Bild


/ P
Lanz
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 maj 2013, 14:35
Ort: Växjö, Svärje

Inlägg av Lanz »

Så det går alltså att klämma på en puch maxi cylinder på en dakota, florida, montana osv.? Är montana- och maxi cylindrarna i stort sett identiska då eller?

Isåfall borde det ju gå bra att ta en 50cc maxi cylle så man kan skrämma upp en puch i lite större farter utan att karva i motorblocket?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

finns ju även dom som svarvar ner kylflänsarna på fartvindkylda cylindrar
och stoppar in dom i fläktkåpan.
själv tycker jag dock att det ser lite tokigt ut kylmässigt, men ser ut att funka.

erlan
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

erlan skrev: själv tycker jag dock att det ser lite tokigt ut kylmässigt,
Håller med !

Provar jag det någongång så får nog vinnkelslipen göra lite snitt på andra hållet också.

/ P
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

Jag har kört tre säsonger med min nersvarvade 70 cc cylinder och har inte haft några kylproblem. Var noga med ytterdiametern så den svarvades ner och filades in till rätt diameter (90 mm) där det inte gick att svarva (insug och avgasport anslutning) däremot vet jag en kompis som skurit till cylindern med en rondell för att få plats med den under fläktkåpan som har kylproblem/nypningar, men då skall vi gå in på hur material med olika längd (kylfläns) utvidgar sig, puh men det gör vi inte utan var nogrann med att det är samma diameter på cylindern runt om istället så är det inga problem

Bild
Skriv svar