Utväxling 3 vs 4 växlad Sachs?
-
Utväxling 3 vs 4 växlad Sachs?
Hej!
Har inte sett den frågan förr så...
Utväxlingen på en 3-petad Sachs jämfört med en 4-pet? Främst högsta växeln då.
Funderar på hur drevningen kan bli om man byter till 4-växlat.
Kastar in en fråga om koppling också, finns det sura- kopplingar att få tag på? Är det värt att köpa eller finns det andra "enkla" knep för att slippa kopplings-sliret som uppstår när effektuttagen blir alltför stora?
/M
Har inte sett den frågan förr så...
Utväxlingen på en 3-petad Sachs jämfört med en 4-pet? Främst högsta växeln då.
Funderar på hur drevningen kan bli om man byter till 4-växlat.
Kastar in en fråga om koppling också, finns det sura- kopplingar att få tag på? Är det värt att köpa eller finns det andra "enkla" knep för att slippa kopplings-sliret som uppstår när effektuttagen blir alltför stora?
/M
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
-
-
Men i och med att det inte är rakskurna drev som standard så måste det finnas något skäl till att de är snedskurna. Går det tystare, är det högre tolerans vad gäller glapp med snedskurna drev?lillen 761 skrev:Rakskuren tål mer effekt,då är oftast inte nackdelarna storaughla skrev:Vad är det för fördelar/nackdelar med rakskurna drev på ett sådant kit?![]()
Får önska mig i farsdagspresent,en femåring har väl såna pengar på kontot??
/M
NV 1127
Det blir ett tjutande ljud med rakskurna drev p.g.a momentet "stegar" i överföringen. Med snedskurna drev så "glider" momentet mera när kraften förs över.ughla skrev:Men i och med att det inte är rakskurna drev som standard så måste det finnas något skäl till att de är snedskurna. Går det tystare, är det högre tolerans vad gäller glapp med snedskurna drev?
Det är det vinande och tjutande ljudet du hör när en bil backar. Förr var alltid backdreven rakskurna i bilväxellådor men idag vet jag inte.
I en mopedväxellåda kan dreven vara rakskurna och ändå tysta därför varvtalet är så lågt och då fungerar även växlingen utan synkronisering.
Husqvarna Silverpilen var en MC som hade rakskurna drev i primärtransmissionen där hastigheten på kuggarna är större. Man kunde höra när en sån MC kom farandes, det var som ett vinande ljud och som hördes nästan lika mycket som avgassljudet om det var standardljuddämpare.
Höll dom dreven längre? Näe, kuggen på kopplingskorgen var ofta nedslitna pga "hamrandet" från det mindre drevet på vevaxeln.
Sachs och mopeder är annorlunda. Man använder rakskurna drev i primärtransen för att undvika de sidokrafter som de snedskurna dreven orsakar. Den ursprungliga dimensioneringen stämmer inte längre, de är fler "kusar" än det är gjort för.
-
Det jag vet med rak skurna drev till vevtransen vid moped Race är att dom ej påverkar & ej tycker veven åt sidan med negativ för kraft på veven.
Vilket är bättre vid RACE Super Race Only.
Har provat med raka drev å min upp fattning är att jag ej vunnit nåt på detta som amatör trimmare..jag har byt till snedskurna drev igen..
Det tjuter tranisionen...jag gillade inte detta. Men Topp Racers kör med med raka drev är för bästa power...
Ej bäst ej snabbast på race 200m. Men vunnit race ändå..jag försöker iaf..
Vilket är bättre vid RACE Super Race Only.
Har provat med raka drev å min upp fattning är att jag ej vunnit nåt på detta som amatör trimmare..jag har byt till snedskurna drev igen..

Det tjuter tranisionen...jag gillade inte detta. Men Topp Racers kör med med raka drev är för bästa power...

Ej bäst ej snabbast på race 200m. Men vunnit race ändå..jag försöker iaf..

-