Utväxling 3 vs 4 växlad Sachs?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
lillen 761
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Visby

Utväxling 3 vs 4 växlad Sachs?

Inlägg av lillen 761 »

Hej!
Har inte sett den frågan förr så...
Utväxlingen på en 3-petad Sachs jämfört med en 4-pet? Främst högsta växeln då.
Funderar på hur drevningen kan bli om man byter till 4-växlat.

Kastar in en fråga om koppling också, finns det sura- kopplingar att få tag på? Är det värt att köpa eller finns det andra "enkla" knep för att slippa kopplings-sliret som uppstår när effektuttagen blir alltför stora?

/M
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Inlägg av Svartsjö »

Stuvsta moped service har väl 4-skiviga kopplingskit både med snedskuren och rakskuren drevsats.
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Inlägg av ughla »

Vad är det för fördelar/nackdelar med rakskurna drev på ett sådant kit?
NV 1127
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

Här får du utväxlingen på 3/4 växlad sachsmotor


Sachs 3-vxl/ 4-vxl
primärutväxl. 3,88/3,88
1:an 3,45/ 3,88
2:an 2,09/ 2,25
3:an 1,40/ 1,50
4:an 1,22

(uppgifterna hämtade från "Den lille ligisten")
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
lillen 761
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Visby

Inlägg av lillen 761 »

Jerka_59 skrev:Här får du utväxlingen på 3/4 växlad sachsmotor


Sachs 3-vxl/ 4-vxl
primärutväxl. 3,88/3,88
1:an 3,45/ 3,88
2:an 2,09/ 2,25
3:an 1,40/ 1,50
4:an 1,22

(uppgifterna hämtade från "Den lille ligisten")
Tackar!
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
lillen 761
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Visby

Inlägg av lillen 761 »

ughla skrev:Vad är det för fördelar/nackdelar med rakskurna drev på ett sådant kit?
Rakskuren tål mer effekt,då är oftast inte nackdelarna stora :)

Får önska mig i farsdagspresent,en femåring har väl såna pengar på kontot??

/M
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Inlägg av ughla »

lillen 761 skrev:
ughla skrev:Vad är det för fördelar/nackdelar med rakskurna drev på ett sådant kit?
Rakskuren tål mer effekt,då är oftast inte nackdelarna stora :)

Får önska mig i farsdagspresent,en femåring har väl såna pengar på kontot??

/M
Men i och med att det inte är rakskurna drev som standard så måste det finnas något skäl till att de är snedskurna. Går det tystare, är det högre tolerans vad gäller glapp med snedskurna drev?
NV 1127
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Det finns ju en 3-lamellskoppling också Snart i alla fall :oops: som passar bakom originalkåpan.
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

kejsaren skrev:Det finns ju en 3-lamellskoppling också Snart i alla fall :oops: som passar bakom originalkåpan.

Står på kö om du tänker serietillverka!
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

ughla skrev:Men i och med att det inte är rakskurna drev som standard så måste det finnas något skäl till att de är snedskurna. Går det tystare, är det högre tolerans vad gäller glapp med snedskurna drev?
Det blir ett tjutande ljud med rakskurna drev p.g.a momentet "stegar" i överföringen. Med snedskurna drev så "glider" momentet mera när kraften förs över.

Det är det vinande och tjutande ljudet du hör när en bil backar. Förr var alltid backdreven rakskurna i bilväxellådor men idag vet jag inte.

I en mopedväxellåda kan dreven vara rakskurna och ändå tysta därför varvtalet är så lågt och då fungerar även växlingen utan synkronisering.

Husqvarna Silverpilen var en MC som hade rakskurna drev i primärtransmissionen där hastigheten på kuggarna är större. Man kunde höra när en sån MC kom farandes, det var som ett vinande ljud och som hördes nästan lika mycket som avgassljudet om det var standardljuddämpare.

Höll dom dreven längre? Näe, kuggen på kopplingskorgen var ofta nedslitna pga "hamrandet" från det mindre drevet på vevaxeln.

Sachs och mopeder är annorlunda. Man använder rakskurna drev i primärtransen för att undvika de sidokrafter som de snedskurna dreven orsakar. Den ursprungliga dimensioneringen stämmer inte längre, de är fler "kusar" än det är gjort för.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Rakskurna drev i samma material som orginal är svagare. Men rakskurna som finns nu är bättre, gjorda av smide och är starkare än orginal gjutjernsdreven. Orginal drev på vevaxeln är smide.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

Det jag vet med rak skurna drev till vevtransen vid moped Race är att dom ej påverkar & ej tycker veven åt sidan med negativ för kraft på veven.
Vilket är bättre vid RACE Super Race Only.

Har provat med raka drev å min upp fattning är att jag ej vunnit nåt på detta som amatör trimmare..jag har byt till snedskurna drev igen.. :!:

Det tjuter tranisionen...jag gillade inte detta. Men Topp Racers kör med med raka drev är för bästa power... 8)

Ej bäst ej snabbast på race 200m. Men vunnit race ändå..jag försöker iaf.. :shock:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

rakskurna drev spar väl kopplingslagret på sachs??

erlan
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

Du sparar på det mesta om du har lite Punch i Motorn....
lillen 761
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Visby

Inlägg av lillen 761 »

Naeri skrev:
kejsaren skrev:Det finns ju en 3-lamellskoppling också Snart i alla fall :oops: som passar bakom originalkåpan.

Står på kö om du tänker serietillverka!
Jag med!

/M
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Skriv svar