kolvtrim

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
vulcan*
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 jun 2012, 23:00
Ort: kalmar

kolvtrim

Inlägg av vulcan* »

Vad blir skillnaden effektmässigt om man gör ett jack på insugssidan eller om man svarvar av 5 millimeter runt om på kolven?
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Fundera en stund själv på om det kan tänkas vara någon annan port som också öppnar om man sågar av hela kolven nertill.













Ledtråd: vad händer om avgasporten öppnar på undersidan av kolven när den borde vara stängd?
Senast redigerad av blyfot den 09 nov 2013, 16:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Om du med jacket menar att du gör en lucka som är lika bred som insuget så spelar det ingen roll om du inte svarvar av så mycket att utblåset öppnar när kolven är i topp.
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

För sent :oops:
vulcan*
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 jun 2012, 23:00
Ort: kalmar

Inlägg av vulcan* »

Jag förstår va du menar med att utblåset öppnas samtidigt. inte bra! Jag ville ha lite mer fart i en enpetare utan att den blir orkeslös
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Man ska ju helst undvika att avgasporten öppnar under kolven. Men
om det blir någon mm så spelar det ingen roll.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Skunkworkz skrev:Man ska ju helst undvika att avgasporten öppnar under kolven. Men
om det blir någon mm så spelar det ingen roll.
:?: :?: :?:
Jag tycker att det spelar stor roll
då får du ju in avgaser i vevhuset , där ska det ju vara bensinblandad luft från förgasaren
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

EGR kanske förbättrar förbränningen på en lågvarvig moppemotor med?
men det är nog större risk att det tänder blandningen i vevhuset.

finns det någon cylinder där det i praktiken är en risk?
har inte öppningstiderna redan blivit så tokiga att moppen går sämre
innan man når upp till avgasporten?
det var ju orginalcylidrar med bara kolvtrim frågan gällde.

erlan
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Det kommer inte tända i vevhuset. Det är i princip samma förhållande
innan avgasporten skall stänga, cylindern full av bränsleblandning men
avgasporten fortfarande öppen. Vid små gaspådrag så är det lite
bränsleblandning i cyl och resten avgaser men det funkar ändå.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

erlan skrev:finns det någon cylinder där det i praktiken är en risk?

erlan
Ja, Husqvarna Flinta

Jag köpte en sån cylle på Tradyra där dom bara hade borrat rakt in och då blir insugkanalen för högt upp

Man såg inget om det på Traderabilderna.... :(
Skriv svar