Puchlo Monarped, Puchlo Monarscoot och Rostig Fs1Monarscoot

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Tack Billykid. :D
Fick faktiskt lite gjort i garaget igår, skönt att vara gräsänkling ibland så man kan fixa lite med viktiga prylar.
Hmm bilden blev tydligen roterad, skumt
Bild
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Ännu en helg tillända, inte mycket som hänt med Fs1an men har i alla fall fått till ett nytt golv i garaget, det var därför det var lite brådis att få färg på mopeden. Det känns ju inte så kul att börja skita ner ett nylagt golv med massa färgdamm.

Funderar på om jag ska ha pakethållare eller inte. Har en nytillverkad men vet inte om jag tycker det är snyggt.

Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Kanonfin FS1 slider_cheers.gif
Användarens profilbild
Oaken
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

Med den modellen av limpa och med det stuket för övrigt så hade jag kört utan pakethållare. Mycket snygg moppe förresten :thumb:
Mopedheads / Stram Wire Sverige
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Tack för inputen Oaken, det blir nog utan Limpa, känns mest Clean så.
Har monterat en tillfälligt tomt motorblock i väntan på min Vev som är inlämnad för byte av vevstake, Satan att det kan jäklas så att få loss en stake. :?
Har varit och hämtat ett nytt avgassystem som förhoppningsvis kommer funka fint ihop med min portade 43mm cylle.
Avgasröret MetraKit kommer tydligen från någon Aprilia. Röret kommer att paras ihop med en trimkrök från Yamaha och dämparen kommer att placeras ungefär som jag håller den på bilden.

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det ser ut som ett trevligt avgasystem och kommer att bli fint uppmålat.

Ett alternativ är att sätta systemet på andra sidan så blir det lättare att få kick och fotbroms att fungera utan att behöva modifiera.

Bild
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Ingen dum idé att dra det på andra sidan! Hur löste du kröken? Customtillverkad eller modifierad originalkrök?
:D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Samma som du, en 32 mm Yamahakrök. Jag kapade den så att den bakåtgående pipan kunde roteras 180 grader så att det blev spegelvänt.
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Det där tål definitivt att tänkas på. Tackar för tipset. :D
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Då har det hänt lite i garaget igen.
Veven (pre-80) har kommit åter nyrenoverad och fin. Tackar Motormekano för hjälpen.

Lyckades dock ha sönder min 43mm kolv när jag skulle lossa svänghjulet igen. Så nu väntar jag på lite smågrejor, bla, ny kolv.

Har fixat iordning nya pipan också, blev helt ok. Hoppas bara den levererar gött med effekt.
Rördragningen blev på Vänster sida. Tack Micke för tipset. Nu ska bara fotpinnen hitta tillbaka också. Sedan är det snart dags för provstart. :shock:

Notera även de porriga mattorna i garaget (iväntan på nya svarta).

Motorn blev lackad med svart Värmefärg (emalj) som blir stenhård när den hettas upp.Överlackerad med matt klarlack.
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Den ser mycket fin ut! Jag gillar den gröna färgen skarpt.

Hur lyckades du paja en kolv när du lossade eller monterade svänghjulet :?

Om du ändå har toppen loss kan du passa på att gänga loss pinnbultarna och låsa dem i blocket med Loctite 270 (permanent). Jag märkte att mina bultar hade lossat lite och har gjort på det sättet. Sedan blev det stumt och fint. Man sparar lite på gängor också på översta delen av bultarna om man kör med långa kupolmuttrar eller mutterstänger.

Vill man kosta på lite extra och kunna se varvtal så är ett sådant här instrumentkluster inte är så farligt dyrt. Cirka 1000 kr om man köper det från Danmark. Om du gör det kan jag tala om hur det ska kopplas in, anvsiningarna stämde inte med färgerna i mitt kablage.

Både hastighetsmätaren och varvräknaren stämmer fint och hastighetsmätaren har en trippmätare som nollställs med en ratt på sidan.

Bild
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Tackar. Tänker inte svara på hur jag gjorde när kolven pajjade, kan bara nämna att undertecknad hade ett litet hjärnsläpp. Hmm. :evil: :oops:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

bmw02touring skrev:Tackar. Tänker inte svara på hur jag gjorde när kolven pajjade, kan bara nämna att undertecknad hade ett litet hjärnsläpp. Hmm. :evil: :oops:
Shit Happens, det har väl hänt mer än en gång att man har fått lära sig den hårda vägen :shock:
bmw02touring
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Den hårda vägen är väl den som man brukar använda sig av. :lol: :cry:

Idag kom nya kolven och då kunde jag inte hålla mig utan en provstart blev tvunget!
Slängde dit min gamla 16mm Mikuni och en vanlig 16mm platta och efter ett byte av flottören så startade den så fint på 3e kicken.
Gick grymt lugnt och fint, och tyst :shock: förutom insugningsljudet som var riktigt högt utan kåpan på.
Mejavascript:emoticon(':x')n när kåpan kom på plats så tystnade även det ljudet, funderar på att döpa om den till Singer :lol:

Nu ska jag bara hälla i lite lämplig växellådsolja, det blir troligen Okq8s Gräsklipparolja, som ska vara bra, sedan är det dags för provkörning.

Sedan måste jag kolla över hur all el är ihopkopplad inuti framlyset, just nu lyser en blinkers hela tiden och de verkar inte blinka när jag drar på det reglaget, bakljuset lyser lite som det själv vill och bara helljuset fungerar :x
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Kul att det fungerar!

Jag kör med Biltemas helsyntetiska MC-olja i min FS1. Jag vet inte om det är någon fördel men den är ju många generationer modernare än klipparoljan och framförallt rinner den väldigt lätt kall så att maskinen går lätt och kan pressa ut oljan snabbt ur lamellpaketet så att det greppar. Oljan är JASO godkänd för våtkoppling.

Just denna olja används utan problem av många som kör sporthojar, även på bana. Jag har själv piskat effektstinna hojar med den här oljan under nästan 10 år.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... W40-36958/

Fotpinnen ja...Jag fick såga av Vä-fotpinne och flytta upp den ett par centimeter. Det var inga problem men nu måste jag ta bort fotpinnebryggan innan jag får bort svänghjulskåpan. Det är inte heller några problem för där ska man inte in så ofta och det tar inte många minuter att släppa ner bryggan först, två bultar som lossas.
Skriv svar