Fel olja i sachs 3vxl(fot) maskin, hur få bort??

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
polo_td
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 nov 2013, 20:29
Ort: skepplanda

Fel olja i sachs 3vxl(fot) maskin, hur få bort??

Inlägg av polo_td »

Hej
Tidigare ägare har fyllt maskinen med fel olja.
Nu skall jag försöka att få bort denna och har tömt motorn och fyllt på en ren sae30 olja enl spec.
tyvärr så har ju redan lammelerna fåt smaka på diverse syntetiska tillsatser så problemet med slirande koppling finns kvar.

Därav till min fråga.
Är det någon som har ett bra och enkelt tips att få bort resterna?

eller är det så att ett lamellbyte är enda vägen?

mvh

Thomas
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

om det funkar på den sortens lameller vet jag inte, men vanliga bromsar och lameller till bilar funkar bra att tvätta sista vändan med 24% ättika.
ett gammalt knep från lingrävarnas tid.
först tvättar med avfettning eller ännu hellre bräkleen.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

PS.
du vet om att om du bara öppnar pluggarna så får du hälften av oljan kvar?

dom är lite trista att byta olja i, sachsarna.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

erlan skrev:PS.
du vet om att om du bara öppnar pluggarna så får du hälften av oljan kvar?

dom är lite trista att byta olja i, sachsarna.

erlan
Hur gör man enklast för att få ut all olja vid byte? Jag trodde att nästan all olja kom ut om man har haft loss kopplingskåpan och pluggen mitt i motorn alternativt lossat båda pluggarna och lyft moppen lite i framdelen.
Vegge
Inlägg: 186
Blev medlem: 04 okt 2009, 23:00
Ort: Torshälla

Inlägg av Vegge »

Demontera kopplingskåpan och lägg moppen på sidan. Bör kanske tömma tanken innan också.
polo_td
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 nov 2013, 20:29
Ort: skepplanda

Inlägg av polo_td »

Hej

Tack för era svar.
Men det är alltså möjligt att tvätta med bräkleen?

Funderade på att fylla med diesel(2dl) varmköra och tömma.
Sedan på med frisk olja.

vad tror ni?
gammalt mektrick för igen sotade maskiner där olja inte bytts etc.

Men hur skulle det gå på en moppe??

Thomas
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.

Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.

Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust :P
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Micke S skrev:Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.

Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.

Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust :P
Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN olja :oops: :oops:
glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag, men vi hällde i olja och nu har den gått över 50 mil, fast jag tror inte att den mådde bra :roll:

ps jag fick inget dropp efter min hårda körning den dagen :lol: ds
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

kejsaren skrev: Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN olja :oops: :oops:
glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag...
Det är ingen fara så länge oljepluggen inte har hunnit börja rosta på insidan :P
Las Peras
Inlägg: 31
Blev medlem: 30 mar 2013, 00:00
Ort: Storvreta

Inlägg av Las Peras »

Har själv en motor där förra ägarn precis hade slagit i fel olja. Bytte lameller och gjorde rent med bromsrengöring så vart det bra.

Mvh Per
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

Så här tömde jag min Dakota på olja i somras:

Bild


Den turen slutade med växellådsras...
...kanske tur i oturen för nu har jag fyrpet i Dakotan istället! :D
Användarens profilbild
Kenneth_
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 apr 2013, 16:47
Ort: Ludvika

Inlägg av Kenneth_ »

kejsaren skrev:
Micke S skrev:Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.

Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.

Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust :P
Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN olja :oops: :oops:
glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag, men vi hällde i olja och nu har den gått över 50 mil, fast jag tror inte att den mådde bra :roll:

ps jag fick inget dropp efter min hårda körning den dagen :lol: ds
Smart att spara lite tid när det gäller inkörning :nod:
Samma sak hände mig med min nya gräsklippare "levererades visst tom på olja" :-??
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Användarens profilbild
Kenneth_
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 apr 2013, 16:47
Ort: Ludvika

Inlägg av Kenneth_ »

kejsaren skrev:
Micke S skrev:Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.

Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.

Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust :P
Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN olja :oops: :oops:
glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag, men vi hällde i olja och nu har den gått över 50 mil, fast jag tror inte att den mådde bra :roll:

ps jag fick inget dropp efter min hårda körning den dagen :lol: ds
Smart att spara lite tid när det gäller inkörning :nod:
Samma sak hände mig med min nya gräsklippare "levererades visst tom på olja" :-??
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Användarens profilbild
Kenneth_
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 apr 2013, 16:47
Ort: Ludvika

Inlägg av Kenneth_ »

kejsaren skrev:
Micke S skrev:Då har jag säkert kört med rejält för mycket olja i mina Sachsmotorer som har kikat att det når upp en bit på tryckplattan. Givetvis inte upp till luckan men i alla fall så att jag kan se nivån. Jag Googlade lite nu och ser att nivån tydligen är rätt när det börjar rinna ur plugghålet i kopplingskåpan.

Det förklarar i så fall varför jag ofta får oljedropp efter hård körning när moppen ställs på sidostödet trots att alla kåptätningar att jyssta. Förmodligen kastas oljan upp och letar sig sedan ut i svänghjulskåpan via hålet för dragstången.

Då vann man genast lite effektl i form av lägre transmissionsförlust :P
Jag vet hur motorn fungerar när man kör 3 mil UTAN olja :oops: :oops:
glömde fylla på efter renoveringen, fy fan va trög den blev o växla efter ett tag, men vi hällde i olja och nu har den gått över 50 mil, fast jag tror inte att den mådde bra :roll:

ps jag fick inget dropp efter min hårda körning den dagen :lol: ds
Smart att spara lite tid när det gäller inkörning :nod:
Samma sak hände mig med min nya gräsklippare "levererades visst tom på olja" :-??
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

Skrotade du 3 st gräsklippare Kenneth ?hmm ja du är ju från Grängesberg också förklarar ju mycket :P
Skriv svar