Högkompressionstopp till Ilo

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Högkompressionstopp till Ilo

Inlägg av BjörnK »

Köpte på mig den det här högkompressionstopplocket (vilket ord) till min Ilo på Tradyra i höstas.
Någon som vet om det gör någon nytta?
Bild
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Lättast är väl att prova. :scooter:
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Det kan nog göra nytta, men mest nytta gör det om klämspalten är rätt. Dvs 0,5-0,7mm.

Enklast är att tejpa på ett "kryss" med lödtenn på kolven och sedan montera toppen
och dra runt motorn. Sedan av med toppen och mäta tjockleken på lödtennet med ett skjutmått.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Intressant, värt en test!
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

BjörnK skrev:Intressant, värt en test!
Det tycker jag! thumb_up

Oftast så är klämspalten för hög på fabriksproducerade topplock, pga alla toleranser som måste beaktas t.ex.
packningar, vevstakslager, kolvbultslager, kolvhöjd, vevstakslängd mm.

Om alla felar en tiondel åt samma håll så smäller kolven i toppen - då blir det ett dåligt rykte!
Så med flit och att vara på den säkra sidan så är det nästan alltid så, även Japanska crosshojar med hög effekt behöver "blueprintas" för mest mos!

Men har du tillgång till svarv, så är en sådan topp värd att fixas till!
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

Jag smällde på en högkompstopp i somras tillsammans med en nyborrad tysk
men tyckte inte att den gav något jämfört med min tidigare Tysk med standardtop
men skall undersöka saken bättre till våren, och den är inte inkörd helt heller kan jag tänka mig
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Ok, förmodligen för mycket spelrum mellan kolv och topp.

Mät upp grejorna med och utan toppackning och skriv gärna resultatet här.
Alltid intressant med trimprylar! :wink:
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Se till att tändningen är frisk
Perra (i HM) har försökt flera gånger med olika högkomptoppar
Men hans orar inte ge nån vidare gnista så den går inge vidare med högre komp
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Det är ju viss skillnad i volym iaf i de olika topplocken till Ilo:
Bild

/ P
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Ja, det skiljer en hel del, borde bli någon skillnad på effekten.
Skriv svar