Min brukis - Puch Maxi
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har bränt 2 st 12v/4 W de senaste veckorna. De har orkat med ett tag men så har jag dragit fullgas på några rakor och vips så är tråden av.
Satte i en 12v/10W halogen häromdagen som än så länge verkar funka fint. Lyser nästan inget alls på tomgång men tänder fint när jag kör. Tror jag eventuellt ska byta baklampa i vinter så jag får en som har 15-sockel till både broms- och baklyse.
Skönt att sätta dit nya motorn! <!-- </EdIndex> --></div>
Satte i en 12v/10W halogen häromdagen som än så länge verkar funka fint. Lyser nästan inget alls på tomgång men tänder fint när jag kör. Tror jag eventuellt ska byta baklampa i vinter så jag får en som har 15-sockel till både broms- och baklyse.
Skönt att sätta dit nya motorn! <!-- </EdIndex> --></div>
Puch Maxi ca 1990 (Piaggiotillverkad i Italien)
Piaggio Ciao ca 1980
Puch Magnum X Rough Rider
Piaggio Ciao ca 1980
Puch Magnum X Rough Rider
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I vår (när den nu kommer) hade jag tänkt att uppgradera min Maxi med en annan cylinder.
Vill ha lite mer styrka och inte nödvändigtvis hissnande toppfart.
Efter en kontakt med Puchshop om spörsmålet, landade jag på en Airsal 70 cc med högkomptopplock.
Kostar inga vansinniga pengar och euron är ju fortfarande hyfsat lågt i kurs gentemot kronan.
Och en Bing 15 med tillhörande insug har jag sedan förut, och jag tänker ha originalluftfiltret.
Återkommer när jag vet hur den fungerar.
<!-- </EdIndex> --></div>
Vill ha lite mer styrka och inte nödvändigtvis hissnande toppfart.
Efter en kontakt med Puchshop om spörsmålet, landade jag på en Airsal 70 cc med högkomptopplock.
Kostar inga vansinniga pengar och euron är ju fortfarande hyfsat lågt i kurs gentemot kronan.
Och en Bing 15 med tillhörande insug har jag sedan förut, och jag tänker ha originalluftfiltret.
Återkommer när jag vet hur den fungerar.

Förra söndagen monterade jag 70 kubikscyllen och Bing 15.
Provstartade och ja, den gick igång.
Gick inte helt hundra, behövdes säkert en tändjustdring.
Gick in och åt, ut igen för en ny sväng.
Trodde jag.
Inte ett liv.
Av med tändstift och kollade gnistan.
Ingen gnista.
Vad hände när jag var inne och åt?
Ingen aning.
En ny konding inhandlades och byttes ikväll.
Enkel provmontering och si, nu var det gnista!
Satte ihop hela systemet och så, för säkerhets skull en test till.
Ingen gnista.
Vad händer egentligen, fattar ingenting!
Har nu satt på det tändsystem som satt på Combinetten, när jag köpte den.
Detta vet jag att det fungerade.
Så nu har jag faktiskt gnista, men jag undrar om det är det nästa gång jag provar.
Med tanke på vad som hänt tidigare, så känner jag mig inte säker, vilket jag tror att ni förstår.
Provstartade och ja, den gick igång.
Gick inte helt hundra, behövdes säkert en tändjustdring.
Gick in och åt, ut igen för en ny sväng.
Trodde jag.
Inte ett liv.
Av med tändstift och kollade gnistan.
Ingen gnista.
Vad hände när jag var inne och åt?
Ingen aning.
En ny konding inhandlades och byttes ikväll.
Enkel provmontering och si, nu var det gnista!
Satte ihop hela systemet och så, för säkerhets skull en test till.
Ingen gnista.
Vad händer egentligen, fattar ingenting!
Har nu satt på det tändsystem som satt på Combinetten, när jag köpte den.
Detta vet jag att det fungerade.
Så nu har jag faktiskt gnista, men jag undrar om det är det nästa gång jag provar.
Med tanke på vad som hänt tidigare, så känner jag mig inte säker, vilket jag tror att ni förstår.
Jag har nu äntligen lyckats få fart på Maxin med 70 cc Airsalcylindern.
Knyckte helt enkelt den eminenta lösningen som Jerka 59 här på forumet gjorde på sin Maxi.
En Bing 17 ubåtsförgasare med ställbart är svaret, och en sådan hade jag.
Den får man kapa i bägge ändarna, likaså insugsröret. Måtten får man testa sig fram till.
En bensintålig trekvartstums slang får man kapa till och fästa med slangklämmor och sen en mindre modifikation av luftfiltret (om man nu vill ha kvar originalfiltret och originalutseendet).
På luftfiltret trär man en bit slang, spänner åt med ett kabelband och skär ut ett kryss i slangen och trär på förgasaren.
Ett lite större hål i vänstra plastkåpan får man skär ut, så det går att att skruva på munstycket.
Enkelt, men det fungerar, tack Jerka!


Knyckte helt enkelt den eminenta lösningen som Jerka 59 här på forumet gjorde på sin Maxi.
En Bing 17 ubåtsförgasare med ställbart är svaret, och en sådan hade jag.
Den får man kapa i bägge ändarna, likaså insugsröret. Måtten får man testa sig fram till.
En bensintålig trekvartstums slang får man kapa till och fästa med slangklämmor och sen en mindre modifikation av luftfiltret (om man nu vill ha kvar originalfiltret och originalutseendet).
På luftfiltret trär man en bit slang, spänner åt med ett kabelband och skär ut ett kryss i slangen och trär på förgasaren.
Ett lite större hål i vänstra plastkåpan får man skär ut, så det går att att skruva på munstycket.
Enkelt, men det fungerar, tack Jerka!


Vintern är motorgenomgångarnas tid, och det har blivit några stycken...
Min maxi drog tjuvluft sista gången jag körde i höstas.
Lika bra att gå igenom den också.
Packboxen på vänstra sidan var satt inte som den skulle, så jag plockade isär rubbet.
Bytte vänstra lagret, som inte såg helt bra ut, och sen i med nya packboxar och smacka ihop.
Misstänker att jag får göra en helrenovering, med ny vev och lager, nya drivbackar etc på denna så småningom, dock inte prio ett nu.

Hoppas den håller ihop den här säsongen.
Min maxi drog tjuvluft sista gången jag körde i höstas.
Lika bra att gå igenom den också.
Packboxen på vänstra sidan var satt inte som den skulle, så jag plockade isär rubbet.
Bytte vänstra lagret, som inte såg helt bra ut, och sen i med nya packboxar och smacka ihop.
Misstänker att jag får göra en helrenovering, med ny vev och lager, nya drivbackar etc på denna så småningom, dock inte prio ett nu.

Hoppas den håller ihop den här säsongen.
BjörnK skrev:Vintern är motorgenomgångarnas tid, och det har blivit några stycken...
Min maxi drog tjuvluft sista gången jag körde i höstas.
Lika bra att gå igenom den också.
Packboxen på vänstra sidan var satt inte som den skulle, så jag plockade isär rubbet.
Bytte vänstra lagret, som inte såg helt bra ut, och sen i med nya packboxar och smacka ihop.
Misstänker att jag får göra en helrenovering, med ny vev och lager, nya drivbackar etc på denna så småningom, dock inte prio ett nu.
Hoppas den håller ihop den här säsongen.
ser ju rent och snyggt ut det där Björn...

Re: Min brukis - Puch Maxi
Intressant lösning! Nu ser jag hur du menar. Du som kört med både Airsal 50cc och 70cc kanske kan svara på lite frågor kring karaktären? Vilken anser du är behagligast som åkcylinder? Trevligast karaktär?
Re: Min brukis - Puch Maxi
50 cc lite "tunnare" , inte riktigt lika snabb.
Rekommenderar 70 cc om du ändå ska ha en ny cylle.
Glömde förresten att jag har ett högkomptopplock.
Rekommenderar 70 cc om du ändå ska ha en ny cylle.
Glömde förresten att jag har ett högkomptopplock.
Re: Min brukis - Puch Maxi
Hösten närmar sig, och det gäller att inte bli arbetslös under den mörka tiden på året.
Något som jag ägnar mig åt är att "förfina" och uppdatera befintliga mopeder.
Detta gäller även min Puch Maxi, min nu längst ägda moppe.
Som jag ibland tänkt göra mig av med, men ändrat mig i sista stund.
Det roliga med den här moppetypen är att det finns så vansinnigt massa delar, tillbehör, trim etc.
Och till hyfsat humana priser, gå in på puchshop.de eller Trimbutiken, så förstår ni vad jag menar.
Det jag gjorde igår kväll var att sätta på en kraftigare upside-down Ebr-gaffel, som är några centimeter längre än original. Med det följde att centralstödet blev för kort, så ett förlängt får inköpas.
En annan tanke jag har är att sätta på en något bredare och kraftigare baksving och därigenom kunna sätta på ett bredare bakdäck.
Följden av detta blir säkert att skaffa ett par längre bakdämpare.
Sen ska Puch Magnum-motorn, inköpt för en billig peng, gås igenom ordentligt. Ny vev och lager och kanske lite modifiering också, vi får se.
Återkommer med bilder.
Något som jag ägnar mig åt är att "förfina" och uppdatera befintliga mopeder.
Detta gäller även min Puch Maxi, min nu längst ägda moppe.
Som jag ibland tänkt göra mig av med, men ändrat mig i sista stund.
Det roliga med den här moppetypen är att det finns så vansinnigt massa delar, tillbehör, trim etc.
Och till hyfsat humana priser, gå in på puchshop.de eller Trimbutiken, så förstår ni vad jag menar.
Det jag gjorde igår kväll var att sätta på en kraftigare upside-down Ebr-gaffel, som är några centimeter längre än original. Med det följde att centralstödet blev för kort, så ett förlängt får inköpas.
En annan tanke jag har är att sätta på en något bredare och kraftigare baksving och därigenom kunna sätta på ett bredare bakdäck.
Följden av detta blir säkert att skaffa ett par längre bakdämpare.
Sen ska Puch Magnum-motorn, inköpt för en billig peng, gås igenom ordentligt. Ny vev och lager och kanske lite modifiering också, vi får se.
Återkommer med bilder.
Re: Min brukis - Puch Maxi
Ja, så här ser den ut med den nya framgaffeln.

Det syns att det haltar lite.
Men man får tänka ett något fetare bakdäck samt lite högre bakdämpare, så ska det nog rätta till sig.
Var ute en kort sväng och provkörde i kylan.
Gaffeln känns mycket stabil och bra.

Det syns att det haltar lite.
Men man får tänka ett något fetare bakdäck samt lite högre bakdämpare, så ska det nog rätta till sig.
Var ute en kort sväng och provkörde i kylan.
Gaffeln känns mycket stabil och bra.
Re: Min brukis - Puch Maxi
Ny baksving kom med posten i veckan.
Så både bakhjul och den gamla baksvingen åkte av.
En smärre operation måste göras på den nya baksvingen, nämligen att flytta stoppet för bromskölden från vänster till höger sida.
En del andra grejer ligger i pipelinen, främst delar till motorrenoveringen men även nya däck.

Så både bakhjul och den gamla baksvingen åkte av.
En smärre operation måste göras på den nya baksvingen, nämligen att flytta stoppet för bromskölden från vänster till höger sida.
En del andra grejer ligger i pipelinen, främst delar till motorrenoveringen men även nya däck.

Re: Min brukis - Puch Maxi
Idag hämtade jag ut Ritoveven.
Den här veven är lite extra förstärkt i uppbyggnaden och krävs en speciell packbox på ena sidan.
Lager och packboxar köpte jag av Trimbutiken,

Det gick smidigt att knacka på lagren, jag gör det med hjälp av ett rör och lägger en eller två uttjänta packboxar emellan.
Och givetvis måste allt provas på plats.

Tyvärr var bronsbussningen som sitter mellan kopplingskorg och vev lite sliten, så jag får försöka få tag i en ny sådan eller använda en från en annan motor.
Den här veven är lite extra förstärkt i uppbyggnaden och krävs en speciell packbox på ena sidan.
Lager och packboxar köpte jag av Trimbutiken,

Det gick smidigt att knacka på lagren, jag gör det med hjälp av ett rör och lägger en eller två uttjänta packboxar emellan.
Och givetvis måste allt provas på plats.

Tyvärr var bronsbussningen som sitter mellan kopplingskorg och vev lite sliten, så jag får försöka få tag i en ny sådan eller använda en från en annan motor.
Re: Min brukis - Puch Maxi
En ny stabilare och något berdare baksving inhandlat av Puchshop.
Jag fick lämna bort svingen för lite operation, nämligen att få att stopp gjort för bromsskölden på högra sidan.
Maxin:a i Europa hade bromsskölden på vänster sida, nämligen.
Nu är det dags för lite lackering, innan den sättes på plats.
Biltemas fälgfärg och lite klarlack på det hela sen, det ska nog fungera bra.

Jag fick lämna bort svingen för lite operation, nämligen att få att stopp gjort för bromsskölden på högra sidan.
Maxin:a i Europa hade bromsskölden på vänster sida, nämligen.
Nu är det dags för lite lackering, innan den sättes på plats.
Biltemas fälgfärg och lite klarlack på det hela sen, det ska nog fungera bra.

Re: Min brukis - Puch Maxi
När jag satte på skf-lagren på "kvarnhjulet" så tyckte jag att för mycket av lagret hängde utanför, eller rättare sagt, innanför.
Så jag shimsade 1 mm innan låsringen.
Jag vet inte om detta är ok, men det känns bättre.
Det är fortfarande ett lite spel, men givetvis reducerat med min operation.

Så jag shimsade 1 mm innan låsringen.
Jag vet inte om detta är ok, men det känns bättre.
Det är fortfarande ett lite spel, men givetvis reducerat med min operation.
