Trim = böter?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
valter

trim

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det några isbjörnar kvar?.Det är väl bara teddybjörnar norr om Västerås.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inga Isbjörnar - däremot den tvetaggade trilskoxen. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag blev tagen av civilarn i förrgår. Körde ut i korsningen och skulle till en kompis som bor ca 150-200m bort. Jag kör syrrans k50 som har en gasvajer som är av, hemsk koppling och fastfrusen trottel i högsta läget. Kör i 20 och svänger höger, ser en bil kommandes. Bilen svänger in i korsningen och backar sedan ut och kör efter mig. Fan tänkte jag eftersom jag inte hade nån hjälm på mig. Efter det att jag kört in på den lilla vägen 50m bort från kompisens hus blinkar dom med helljuset. Det tittar på mig och den ena tar fram en alkomätare och medans jag blåser i den så säger den andra: Vars har du hjälmen då? Jag kommer på det sämsta man kan säga och det är att den har gått sönder. Dom spekulerar inte mer i det och undrar istället om moppen är trimmad och frågar senare vad det jag har på styret är. Nej den är inte trimmad och du får provköra den om du vill och det där är en ljuddämpare säger jag och småflinar litegrann. Dom tittar lite funderande på mig men släpper ämnet och frågar istället efter förarbevis. Jag tittar bara på dom och kollar sen på moppen och säger att det inte behövs något förarbevis eftersom det är en klass 2 moped. Ena polisen käftar emot och säger att det är nya regler som gäller och vill se förarbevis för ekipaget. Då dycker den anda gubben in och säger att det inte behövs något förarbevis för klass 2 mopeder och han säger också det att det jag har är en gammal k50 och inte nån eu moped eller liknande. Gubbe nr 1 säger då emot igen om att det är nya regler och sen lyssnade jag inte så noga men det blev så att jag inte behövde visa något förarbevis och jag slapp böter som enligt dom skulle gå på 2500:- För att jag inte hade hjälm på mig. Samt så fick jag putta moppen den där sista biten på 50 meter. Detta är första gången jag träffar på polisen och måste säga att det var det roligaste jag har varit med om. Ni kanske tycker det är sjukt men jag tyckte det var askul när dom försökte prata med mig då jag fortfarande blåste i apparaten och när det blev snack om förarbevis. Tycker även att dom var väldigt snälla som lät mig slippa böter och dom har även fått mig att inse en sak: Spelar ingen roll om du bor i en ödslig by, dom hittar dig ändå. Ursäkta om det här inlägget inte platsar i den här tråden men den innehöll ju orden trim och böter :P <!-- </EdIndex> --></div>
Robmic

Köp en trisslott med den turen.

Inlägg av Robmic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->/robban <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där med hjälmen var ju fel förståss. Men man behöver ju endast stanna för polis och besiktningsman. Om det är en sivil bil skulle jag aldrig stanna, det kan ju vara vilka legister som hest. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Från och med den 1 oktober 2009 krävs det förarbevis för att få köra moped klass II.staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor

förarbevis

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ang förarbevis
så gäller det dom som fyllde 15 efter det att lagen ändrades
dom som redan var 15 innan lagen infördes kör på det gammla reglerna
detta vet jag säkert för att min grabb fylld 15 dagen efter lagen infördes
:D <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
S_Compakt

Re: förarbevis

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HillBilly skrev:ang förarbevis
så gäller det dom som fyllde 15 efter det att lagen ändrades
dom som redan var 15 innan lagen infördes kör på det gammla reglerna
detta vet jag säkert för att min grabb fylld 15 dagen efter lagen infördes
:D
Hur i h-vete kan dom ändra en sådan lag då ?
Borde ju ändras 1 Jan , för att inte diskriminera åldersgrupperna <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sådana jäkla lagar är ju den typiska svenska byråkratin... :evil: går ju alltid ut på att va så orättvis som möjligt.. :? <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Raketaren skrev:sådana jäkla lagar är ju den typiska svenska byråkratin... :evil: går ju alltid ut på att va så orättvis som möjligt.. :?
Det är ju ett under att alla över 30 år ens får köra bil eftersom körkortet blivit ännu dyrare tack vare kravet på säkerhet oregonian_mornincoffee.gif

http://www.youtube.com/watch?v=rm-JzPO2OZ4 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

Conrad Engström skrev:Det där med hjälmen var ju fel förståss. Men man behöver ju endast stanna för polis och besiktningsman. Om det är en sivil bil skulle jag aldrig stanna, det kan ju vara vilka legister som hest.
l
Men om dom blinkar med helljuset så tittar du säkert bak och då får du se blått och rött ljus som kommer ut ur grillen.Då skulle du säkert stanna, eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

NRoos skrev:Jag blev tagen av civilarn i förrgår. Körde ut i korsningen och skulle till en kompis som bor ca 150-200m bort. Jag kör syrrans k50 som har en gasvajer som är av, hemsk koppling och fastfrusen trottel i högsta läget. Kör i 20 och svänger höger, ser en bil kommandes. Bilen svänger in i korsningen och backar sedan ut och kör efter mig. Fan tänkte jag eftersom jag inte hade nån hjälm på mig. Efter det att jag kört in på den lilla vägen 50m bort från kompisens hus blinkar dom med helljuset. Det tittar på mig och den ena tar fram en alkomätare och medans jag blåser i den så säger den andra: Vars har du hjälmen då? Jag kommer på det sämsta man kan säga och det är att den har gått sönder. Dom spekulerar inte mer i det och undrar istället om moppen är trimmad och frågar senare vad det jag har på styret är. Nej den är inte trimmad och du får provköra den om du vill och det där är en ljuddämpare säger jag och småflinar litegrann. Dom tittar lite funderande på mig men släpper ämnet och frågar istället efter förarbevis. Jag tittar bara på dom och kollar sen på moppen och säger att det inte behövs något förarbevis eftersom det är en klass 2 moped. Ena polisen käftar emot och säger att det är nya regler som gäller och vill se förarbevis för ekipaget. Då dycker den anda gubben in och säger att det inte behövs något förarbevis för klass 2 mopeder och han säger också det att det jag har är en gammal k50 och inte nån eu moped eller liknande. Gubbe nr 1 säger då emot igen om att det är nya regler och sen lyssnade jag inte så noga men det blev så att jag inte behövde visa något förarbevis och jag slapp böter som enligt dom skulle gå på 2500:- För att jag inte hade hjälm på mig. Samt så fick jag putta moppen den där sista biten på 50 meter. Detta är första gången jag träffar på polisen och måste säga att det var det roligaste jag har varit med om. Ni kanske tycker det är sjukt men jag tyckte det var askul när dom försökte prata med mig då jag fortfarande blåste i apparaten och när det blev snack om förarbevis. Tycker även att dom var väldigt snälla som lät mig slippa böter och dom har även fått mig att inse en sak: Spelar ingen roll om du bor i en ödslig by, dom hittar dig ändå. Ursäkta om det här inlägget inte platsar i den här tråden men den innehöll ju orden trim och böter :P
Hade du haft hjälm hade dom nog inte brytt sig alls att åka efter. Tyvärr ligger nog kunskapsnivån på den du beskriver, eller ska vi säga att det är tur att kunskapsnivån inte är högre? :roll:

Det olustiga med polisernas okunskap är att det sannolikt är många som har godtagit böter på sådant som inte är straffbart enligt lagens mening. Tänk om dom stått på sig och krävt ett förarbevis, vad hade du gjort då? Man har ju alltid möjligheten att få sin sak prövad i en högre instans om man inte är överens med konstapeln på plats. Bra att veta, eller hur? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Duett_Anders_

Inlägg av Duett_Anders_ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo kunskapsnivån är väl inte så hög bland äldre mopeder.
Jag blev stoppad en gång för att jag inte hade lysena på.. Och dom kom ut och pratade, samtidigt så slog jag på lysena (men mopeden var ju avstängd) Varav jag hörde den ena polisen säga "Vad är det för jäkla knapp han mixstrar med??"
Men jag är ganska ensam om att åka veteranmoped häromkring, så dom trodde säkert knappen var till något varvstopp (som nya mopeder har) eller liknande.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

bryggaren skrev:
NRoos skrev:Jag blev tagen av civilarn i förrgår. Körde ut i korsningen och skulle till en kompis som bor ca 150-200m bort. Jag kör syrrans k50 som har en gasvajer som är av, hemsk koppling och fastfrusen trottel i högsta läget. Kör i 20 och svänger höger, ser en bil kommandes. Bilen svänger in i korsningen och backar sedan ut och kör efter mig. Fan tänkte jag eftersom jag inte hade nån hjälm på mig. Efter det att jag kört in på den lilla vägen 50m bort från kompisens hus blinkar dom med helljuset. Det tittar på mig och den ena tar fram en alkomätare och medans jag blåser i den så säger den andra: Vars har du hjälmen då? Jag kommer på det sämsta man kan säga och det är att den har gått sönder. Dom spekulerar inte mer i det och undrar istället om moppen är trimmad och frågar senare vad det jag har på styret är. Nej den är inte trimmad och du får provköra den om du vill och det där är en ljuddämpare säger jag och småflinar litegrann. Dom tittar lite funderande på mig men släpper ämnet och frågar istället efter förarbevis. Jag tittar bara på dom och kollar sen på moppen och säger att det inte behövs något förarbevis eftersom det är en klass 2 moped. Ena polisen käftar emot och säger att det är nya regler som gäller och vill se förarbevis för ekipaget. Då dycker den anda gubben in och säger att det inte behövs något förarbevis för klass 2 mopeder och han säger också det att det jag har är en gammal k50 och inte nån eu moped eller liknande. Gubbe nr 1 säger då emot igen om att det är nya regler och sen lyssnade jag inte så noga men det blev så att jag inte behövde visa något förarbevis och jag slapp böter som enligt dom skulle gå på 2500:- För att jag inte hade hjälm på mig. Samt så fick jag putta moppen den där sista biten på 50 meter. Detta är första gången jag träffar på polisen och måste säga att det var det roligaste jag har varit med om. Ni kanske tycker det är sjukt men jag tyckte det var askul när dom försökte prata med mig då jag fortfarande blåste i apparaten och när det blev snack om förarbevis. Tycker även att dom var väldigt snälla som lät mig slippa böter och dom har även fått mig att inse en sak: Spelar ingen roll om du bor i en ödslig by, dom hittar dig ändå. Ursäkta om det här inlägget inte platsar i den här tråden men den innehöll ju orden trim och böter :P
Hade du haft hjälm hade dom nog inte brytt sig alls att åka efter. Tyvärr ligger nog kunskapsnivån på den du beskriver, eller ska vi säga att det är tur att kunskapsnivån inte är högre? :roll:

Det olustiga med polisernas okunskap är att det sannolikt är många som har godtagit böter på sådant som inte är straffbart enligt lagens mening. Tänk om dom stått på sig och krävt ett förarbevis, vad hade du gjort då? Man har ju alltid möjligheten att få sin sak prövad i en högre instans om man inte är överens med konstapeln på plats. Bra att veta, eller hur? :wink:
Ja jag skulle säga att jag aldrig har hört att man ska behöva förarbevis för en klass 2 moped och att om det är lag på det så skulle jag tycka att det hade varit dåligt skyltat om det. Men har man inget förarbevis och det krävs så får man väl ta sitt straff för att man inte har sökt så noga skulle nog vara deras svar. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alltid så med regler , man är SJÄLV skyldig att ta reda på vad som gäller..l <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar