Insugsduration på motorer med membraninsug till vevhuset

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1585
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Insugsduration på motorer med membraninsug till vevhuset

Inlägg av Coolvette »

Satt och funderade lite på olika sätt att mata tvåtaktare och insugsdurationens betydelse.

På en kolvstyrd maskin har man ju ett direkt styrmedel i form av kolven men på en motor med membran direkt till vevhuset är det väl undertryck som styr allt, eller missar jag något?

När kolven varit nere och vänt skapas ett undertryck som fylls med atmosfäriskt tryck genom membranen, är kolven varit uppe och vänt skapar kolvens rörelse neråt ett övertryck som gör att färskgaserna rusar upp så snart spolportarna öppnas och när kolven går uppåt skapas nytt undertryck som fylls med atmosfäriskt tryck på nytt.

Jag ser inte hur man aktivt kan påverka insugsdurationen utan det enda som kan påverka det är spolportens duration.

Är det rätt uppfattat eller har jag missat något?
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Du tänker rätt, insugsdurationen blir "360" grader. Men eftersom den bara suger teoretiskt ett "halvt varv" så borde durationen bli 180grader.
Men sen stängs och öppnas membranet lite segare, så durationen blir ju då ändå mer. Ungefär vad jag tror.

Sen om pipan är rätt avstämd och suger ordentligt, så förbli membranet öppet ännu mer när spol öppnar.

Att tänka på, motorer som varvar bra, så stängs aldrig membranet. Det är öppet hela tiden.
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Ska man va petig så är det ju inte alla membranstyrda motorer som har 360 duration. De som har membranet monterat i vevhuset har det alltid så men på våra veteraner så blir det ofta en blandning av kolvstyrt/membranstyrt. För att få 360 gr på en motor där membranet sitter i cylindern så måste det finnas kanaler direkt ner i vevhuset från insuget alt. Så måste kolven ha stora fönsterluckor som då gör att det är öppet hela tiden ner i vevhuset.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Rexxy skrev:Att tänka på, motorer som varvar bra, så stängs aldrig membranet. Det är öppet hela tiden.
Hur vet du det? :?
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

blyfot skrev:Ska man va petig så är det ju inte alla membranstyrda motorer som har 360 duration. De som har membranet monterat i vevhuset har det alltid så men på våra veteraner så blir det ofta en blandning av kolvstyrt/membranstyrt. För att få 360 gr på en motor där membranet sitter i cylindern så måste det finnas kanaler direkt ner i vevhuset från insuget alt. Så måste kolven ha stora fönsterluckor som då gör att det är öppet hela tiden ner i vevhuset.
Precis, den här vyn känner du nog säkert igen t.ex:
Bild
Stängt värre än Systembolaget en lördag på 80-talet.

Här blev det en bild från avgassidan å tvärs över:
Bild
Inte ens katten skymtade något insugshål.

/ P
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

blyfot skrev:Ska man va petig så är det ju inte alla membranstyrda motorer som har 360 duration. De som har membranet monterat i vevhuset har det alltid så men på våra veteraner så blir det ofta en blandning av kolvstyrt/membranstyrt. För att få 360 gr på en motor där membranet sitter i cylindern så måste det finnas kanaler direkt ner i vevhuset från insuget alt. Så måste kolven ha stora fönsterluckor som då gör att det är öppet hela tiden ner i vevhuset.
Det är sant, Suzuki Ts50 har både också.

Men på Honda Mt50 och Yamaha Dt50mx är insuget öppet hela tiden.
56:an skrev:
Rexxy skrev:Att tänka på, motorer som varvar bra, så stängs aldrig membranet. Det är öppet hela tiden.
Hur vet du det? :?
För det har dom äldre herrarna lärt mig. ;)
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1585
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Rexxy skrev: Att tänka på, motorer som varvar bra, så stängs aldrig membranet. Det är öppet hela tiden.
Det är väl snarast så att det öppnar och stänger i en så hög hastighet att de ser ut att förbli öppna?

12000 rpm/minut är 200 varv per sekund och då ser man knappast att dom stänger, om man kunde se membranen.

Om membranen blir slitna och otäta blir väl motorn svårstartad och svag på låga varv och mellanregister, på maxvarv hinner inte bränsleblandningen vända upp mot membranen utan den levande kraften är tillräcklig för att trycka in blandningen mot vevhuset.
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Var det inte så att Yamahas tekniker påstod att 240 graders öppningsduration var fullt tillräckligt med
reedventiler och att man inte tjänade något på att ha mer än så?!
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Har ett svagt minne av att ha läst något sådant, i en bok från tidigt 80-tal eller något i stil med det. Tvåtaktsmotorn har utvecklats ganska mycket sedan dess, så gårdagens sanningar behöver inte stämma överens med dagens verklighet.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Boken säger 200 grader och det styr kolven.
Skriv svar