Insugsduration på motorer med membraninsug till vevhuset
Insugsduration på motorer med membraninsug till vevhuset
Satt och funderade lite på olika sätt att mata tvåtaktare och insugsdurationens betydelse.
På en kolvstyrd maskin har man ju ett direkt styrmedel i form av kolven men på en motor med membran direkt till vevhuset är det väl undertryck som styr allt, eller missar jag något?
När kolven varit nere och vänt skapas ett undertryck som fylls med atmosfäriskt tryck genom membranen, är kolven varit uppe och vänt skapar kolvens rörelse neråt ett övertryck som gör att färskgaserna rusar upp så snart spolportarna öppnas och när kolven går uppåt skapas nytt undertryck som fylls med atmosfäriskt tryck på nytt.
Jag ser inte hur man aktivt kan påverka insugsdurationen utan det enda som kan påverka det är spolportens duration.
Är det rätt uppfattat eller har jag missat något?
På en kolvstyrd maskin har man ju ett direkt styrmedel i form av kolven men på en motor med membran direkt till vevhuset är det väl undertryck som styr allt, eller missar jag något?
När kolven varit nere och vänt skapas ett undertryck som fylls med atmosfäriskt tryck genom membranen, är kolven varit uppe och vänt skapar kolvens rörelse neråt ett övertryck som gör att färskgaserna rusar upp så snart spolportarna öppnas och när kolven går uppåt skapas nytt undertryck som fylls med atmosfäriskt tryck på nytt.
Jag ser inte hur man aktivt kan påverka insugsdurationen utan det enda som kan påverka det är spolportens duration.
Är det rätt uppfattat eller har jag missat något?
Du tänker rätt, insugsdurationen blir "360" grader. Men eftersom den bara suger teoretiskt ett "halvt varv" så borde durationen bli 180grader.
Men sen stängs och öppnas membranet lite segare, så durationen blir ju då ändå mer. Ungefär vad jag tror.
Sen om pipan är rätt avstämd och suger ordentligt, så förbli membranet öppet ännu mer när spol öppnar.
Att tänka på, motorer som varvar bra, så stängs aldrig membranet. Det är öppet hela tiden.
Men sen stängs och öppnas membranet lite segare, så durationen blir ju då ändå mer. Ungefär vad jag tror.
Sen om pipan är rätt avstämd och suger ordentligt, så förbli membranet öppet ännu mer när spol öppnar.
Att tänka på, motorer som varvar bra, så stängs aldrig membranet. Det är öppet hela tiden.
Ska man va petig så är det ju inte alla membranstyrda motorer som har 360 duration. De som har membranet monterat i vevhuset har det alltid så men på våra veteraner så blir det ofta en blandning av kolvstyrt/membranstyrt. För att få 360 gr på en motor där membranet sitter i cylindern så måste det finnas kanaler direkt ner i vevhuset från insuget alt. Så måste kolven ha stora fönsterluckor som då gör att det är öppet hela tiden ner i vevhuset.
Precis, den här vyn känner du nog säkert igen t.ex:blyfot skrev:Ska man va petig så är det ju inte alla membranstyrda motorer som har 360 duration. De som har membranet monterat i vevhuset har det alltid så men på våra veteraner så blir det ofta en blandning av kolvstyrt/membranstyrt. För att få 360 gr på en motor där membranet sitter i cylindern så måste det finnas kanaler direkt ner i vevhuset från insuget alt. Så måste kolven ha stora fönsterluckor som då gör att det är öppet hela tiden ner i vevhuset.

Stängt värre än Systembolaget en lördag på 80-talet.
Här blev det en bild från avgassidan å tvärs över:

Inte ens katten skymtade något insugshål.
/ P
Det är sant, Suzuki Ts50 har både också.blyfot skrev:Ska man va petig så är det ju inte alla membranstyrda motorer som har 360 duration. De som har membranet monterat i vevhuset har det alltid så men på våra veteraner så blir det ofta en blandning av kolvstyrt/membranstyrt. För att få 360 gr på en motor där membranet sitter i cylindern så måste det finnas kanaler direkt ner i vevhuset från insuget alt. Så måste kolven ha stora fönsterluckor som då gör att det är öppet hela tiden ner i vevhuset.
Men på Honda Mt50 och Yamaha Dt50mx är insuget öppet hela tiden.
För det har dom äldre herrarna lärt mig. ;)56:an skrev:Hur vet du det?Rexxy skrev:Att tänka på, motorer som varvar bra, så stängs aldrig membranet. Det är öppet hela tiden.
Det är väl snarast så att det öppnar och stänger i en så hög hastighet att de ser ut att förbli öppna?Rexxy skrev: Att tänka på, motorer som varvar bra, så stängs aldrig membranet. Det är öppet hela tiden.
12000 rpm/minut är 200 varv per sekund och då ser man knappast att dom stänger, om man kunde se membranen.
Om membranen blir slitna och otäta blir väl motorn svårstartad och svag på låga varv och mellanregister, på maxvarv hinner inte bränsleblandningen vända upp mot membranen utan den levande kraften är tillräcklig för att trycka in blandningen mot vevhuset.
-