En bättre tändhatt?
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
En bättre tändhatt?
Modifierad novolette -54 har gått mycket bra efter ändringar.
Vintervurpa i Uppsala, lågt tempo, mycket stillastående med motorn igång. Moppen börjar gå dåligt.
Ser då att tändstiftet lossnat, gängat upp sig en bit, och jag får inte av tändhatten. Den är ny sedan ett år, sillikonhölje och plastinnanmäte, köpt på biltema ett kit om 4 st. Den har smält fast i stiftet. fuskar ihop en lagning som funkar nästan hjälpligt.
Original hade denna moppe en tändhatt av bakelit o mässing inuti. jag såg flera mopeder som hade kraftiga tändhattar, aluminiumglänsande, det såg rejält ut.
Jag vill ha en bra tändhatt, vad ska jag köpa?
Ska jag köpa ny kabel också?
Är det vanligt att råka ut för detta?
Vintervurpa i Uppsala, lågt tempo, mycket stillastående med motorn igång. Moppen börjar gå dåligt.
Ser då att tändstiftet lossnat, gängat upp sig en bit, och jag får inte av tändhatten. Den är ny sedan ett år, sillikonhölje och plastinnanmäte, köpt på biltema ett kit om 4 st. Den har smält fast i stiftet. fuskar ihop en lagning som funkar nästan hjälpligt.
Original hade denna moppe en tändhatt av bakelit o mässing inuti. jag såg flera mopeder som hade kraftiga tändhattar, aluminiumglänsande, det såg rejält ut.
Jag vill ha en bra tändhatt, vad ska jag köpa?
Ska jag köpa ny kabel också?
Är det vanligt att råka ut för detta?
NOS
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
nej störningsskydd orkar inte dom gamla tändspolarna med.
risken är väldigt stor att gnistan letar sig fel väg ut genom isoleringen på spolen då.
och om tändstiftet blir så varmt att en silikontändhatt smälter är det nåt fel.
antingen var det inte silikon eller så är motorn feljusterad.
mager?
erlan
risken är väldigt stor att gnistan letar sig fel väg ut genom isoleringen på spolen då.
och om tändstiftet blir så varmt att en silikontändhatt smälter är det nåt fel.
antingen var det inte silikon eller så är motorn feljusterad.
mager?
erlan
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
plasten smälte
Silikonet höll men värmen från cylindern gjorde att plasten som håller i metallet innuti tändhatten deformerades och nöp fast i stiftet.
Då blir det nog en sån där gammal variant om störningsskyddet strular till det.
Då blir det nog en sån där gammal variant om störningsskyddet strular till det.
Re: NOS
Aj aj du Puchlasse..... Ta och motståndsmät dom där tändhattarnaPuchlasse skrev:Prova denna
http://www.mopedrenovering.se/puch/elek ... h-nos.html
Jag vill bestämt minnas att siffran 10 i numret 10/18 betyder 10 kilo ohm och det klarar bara en batteritändning av

-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
Motstånd i tändhatt?
Oj, man lär sig nytt hela tiden. Inte visste jag att det fanns elektriska komponenter i tändhattar? Utom möjligen avstörningsskydd då.
Vad tror ni om den här? Har den ett motstånd?
http://www.mopedrenovering.se/puch/elek ... kelit.html
Vad tror ni om den här? Har den ett motstånd?
http://www.mopedrenovering.se/puch/elek ... kelit.html
Det ser ut som det är en tändhatt utan dämpmotstånd därför den övre vinkeln är så kort. Säker kan jag dock inte vara.
Jag föredrar dock dom gamla grejerna så mitt val skulle bli det nedan och där ingår också en halvmeter kabel av den äldre typen med dubbelt PVC-hölje i svart och vitt.
http://www.mustangohusqvarnacenter.se/P ... Index/1239

Jag föredrar dock dom gamla grejerna så mitt val skulle bli det nedan och där ingår också en halvmeter kabel av den äldre typen med dubbelt PVC-hölje i svart och vitt.
http://www.mustangohusqvarnacenter.se/P ... Index/1239

Bravo 56an, du har mycket kunskap att förmedla. Skall genast kolla tändhatten på en moppe.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 710
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Hej!
Utan att göra anspråk på att sitta inne med saninngen...
På en av mina åk, Monarped med ILO 2 PS, (varvar glatt) så har jag en skärmad tändstiftanslutning från Bosch med 5 kOhms resistor, kabeln är en snutt Accel med kopparkardeler.
I mitt fall se jag ingen anledning att avsky ett avstört tändsystem, kan någon argumentera mot avstört med t.ex. en 5 kOhms resistor.
Då med koppling i verkligheten och inget löst tyckande.
Utan att göra anspråk på att sitta inne med saninngen...
På en av mina åk, Monarped med ILO 2 PS, (varvar glatt) så har jag en skärmad tändstiftanslutning från Bosch med 5 kOhms resistor, kabeln är en snutt Accel med kopparkardeler.
I mitt fall se jag ingen anledning att avsky ett avstört tändsystem, kan någon argumentera mot avstört med t.ex. en 5 kOhms resistor.
Då med koppling i verkligheten och inget löst tyckande.
-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 710
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
10/18
Nu har jag provat dessa tändhattar på en Dakota och på en Velux. Båda gick igång direkt, precis som de gjorde med originaltändhattarna som de hade på innan.
Skall fråga vår 94 årige moppemek Sivan i Norrtälje om han minns nåt.
Skall fråga vår 94 årige moppemek Sivan i Norrtälje om han minns nåt.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89