En bättre tändhatt?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
AkvaristenUppsala
Inlägg: 98
Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00

En bättre tändhatt?

Inlägg av AkvaristenUppsala »

Modifierad novolette -54 har gått mycket bra efter ändringar.

Vintervurpa i Uppsala, lågt tempo, mycket stillastående med motorn igång. Moppen börjar gå dåligt.

Ser då att tändstiftet lossnat, gängat upp sig en bit, och jag får inte av tändhatten. Den är ny sedan ett år, sillikonhölje och plastinnanmäte, köpt på biltema ett kit om 4 st. Den har smält fast i stiftet. fuskar ihop en lagning som funkar nästan hjälpligt.

Original hade denna moppe en tändhatt av bakelit o mässing inuti. jag såg flera mopeder som hade kraftiga tändhattar, aluminiumglänsande, det såg rejält ut.

Jag vill ha en bra tändhatt, vad ska jag köpa?

Ska jag köpa ny kabel också?

Är det vanligt att råka ut för detta?
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

NOS

Inlägg av Puchlasse »

Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

Om inte originalutseende är ett krav så är det här bra sk*t:
Bild
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Bort med störningsskydd
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

nej störningsskydd orkar inte dom gamla tändspolarna med.
risken är väldigt stor att gnistan letar sig fel väg ut genom isoleringen på spolen då.
och om tändstiftet blir så varmt att en silikontändhatt smälter är det nåt fel.
antingen var det inte silikon eller så är motorn feljusterad.
mager?

erlan
AkvaristenUppsala
Inlägg: 98
Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00

plasten smälte

Inlägg av AkvaristenUppsala »

Silikonet höll men värmen från cylindern gjorde att plasten som håller i metallet innuti tändhatten deformerades och nöp fast i stiftet.


Då blir det nog en sån där gammal variant om störningsskyddet strular till det.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

En vanlig tändhatt av bakelit utan motstånd är mitt tipps.. :idea:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: NOS

Inlägg av 56:an »

Aj aj du Puchlasse..... Ta och motståndsmät dom där tändhattarna

Jag vill bestämt minnas att siffran 10 i numret 10/18 betyder 10 kilo ohm och det klarar bara en batteritändning av :)
AkvaristenUppsala
Inlägg: 98
Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00

Motstånd i tändhatt?

Inlägg av AkvaristenUppsala »

Oj, man lär sig nytt hela tiden. Inte visste jag att det fanns elektriska komponenter i tändhattar? Utom möjligen avstörningsskydd då.

Vad tror ni om den här? Har den ett motstånd?

http://www.mopedrenovering.se/puch/elek ... kelit.html
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det ser ut som det är en tändhatt utan dämpmotstånd därför den övre vinkeln är så kort. Säker kan jag dock inte vara.

Jag föredrar dock dom gamla grejerna så mitt val skulle bli det nedan och där ingår också en halvmeter kabel av den äldre typen med dubbelt PVC-hölje i svart och vitt.

http://www.mustangohusqvarnacenter.se/P ... Index/1239

Bild
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Bravo 56an, du har mycket kunskap att förmedla. Skall genast kolla tändhatten på en moppe.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Utan att göra anspråk på att sitta inne med saninngen...

På en av mina åk, Monarped med ILO 2 PS, (varvar glatt) så har jag en skärmad tändstiftanslutning från Bosch med 5 kOhms resistor, kabeln är en snutt Accel med kopparkardeler.

I mitt fall se jag ingen anledning att avsky ett avstört tändsystem, kan någon argumentera mot avstört med t.ex. en 5 kOhms resistor.
Då med koppling i verkligheten och inget löst tyckande.
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

Kör med en kabelsko i stället
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Jag har kört med en svetstråd.
Inte helt tillförlitligt...
(nöden har ingen lag?)
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

10/18

Inlägg av Puchlasse »

Nu har jag provat dessa tändhattar på en Dakota och på en Velux. Båda gick igång direkt, precis som de gjorde med originaltändhattarna som de hade på innan.

Skall fråga vår 94 årige moppemek Sivan i Norrtälje om han minns nåt.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Skriv svar