Byta flottör Sachs
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 27 feb 2014, 11:54
Byta flottör Sachs
Hej, jag måste alltid stänga bensinkranen på min 1189 då flottören antagligen inte håller tätt ..har fixat en ny men har förstått att den inte bara är att skicka ner i förgasaren utan spetsen kan sättas i olika hål ? eller ? har kanske fel där ? nån som har nåt tips ? det är en 1189 otrimmad och original förgasare
Spetsen på flottören, nålen, kan liknas med en konisk tätning som tätar mot ett koniskt säte, oftast i mässing, i flottörlocket. Om det inte matchar varandra blir det otätt. Som sagt, spetsen uppåt mot flottörlocket.
Som rutinerad gammelmopedist sitter det i ryggraden att alltid stänga av bensinkranen när man stannar, för att inte drälla ut massa bensin där det inte hör hemma.
Hmm, är din bensinkran tät när den är avstängd?
Som rutinerad gammelmopedist sitter det i ryggraden att alltid stänga av bensinkranen när man stannar, för att inte drälla ut massa bensin där det inte hör hemma.
Hmm, är din bensinkran tät när den är avstängd?
Som sagt, spetsen uppåt, annars tätar det inte.
Det finns ju alltid en chans att sätet i locket eller spetsen på flottören är slitet.
Jag har ibland smetat på lite fin slippasta för ventiler på spetsen på flottören och jobbat lite med att slipa in ytorna mot varandra och får en ordentlig tätning.
Efter måste bör vara noga med att tvätta bort resterna av slippastan.
Det finns ju alltid en chans att sätet i locket eller spetsen på flottören är slitet.
Jag har ibland smetat på lite fin slippasta för ventiler på spetsen på flottören och jobbat lite med att slipa in ytorna mot varandra och får en ordentlig tätning.
Efter måste bör vara noga med att tvätta bort resterna av slippastan.
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Sedan är det viktigt att inte styrhålet i flottörhusets botten är igensatt så att flottören inte löper klanderfritt.
Rengör med ett litet borr, använd fingrarna inte maskin, och tänk på att du inte ska borra upp hålet större. Använd alltså ett exakt borr som passar i hålet. Är du osäker så mät flottörpinnen och då är du väldigt nära.
Vrid alltså borret med fingerkraft!!!!!
Rengör med ett litet borr, använd fingrarna inte maskin, och tänk på att du inte ska borra upp hålet större. Använd alltså ett exakt borr som passar i hålet. Är du osäker så mät flottörpinnen och då är du väldigt nära.
Vrid alltså borret med fingerkraft!!!!!
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Lättare sagt en gjort. Ett vanligt borr med standardlängd är för kort så man får inte plats med fingrarna.
Antingen ett extra långt borr eller förlänga borret med mässingsinsatsen med dom två skruvarna från en "elektrisk sockerbit" som man skarvar elkabel med.
Eller har jag ibland hållt i borren med en spetstång.
Har det korroderat extra hårt har jag använt borrmaskin men då måste man vara väldigt försiktig och lätt på handen så man inte borrar genom förgasaren
Antingen ett extra långt borr eller förlänga borret med mässingsinsatsen med dom två skruvarna från en "elektrisk sockerbit" som man skarvar elkabel med.
Eller har jag ibland hållt i borren med en spetstång.
Har det korroderat extra hårt har jag använt borrmaskin men då måste man vara väldigt försiktig och lätt på handen så man inte borrar genom förgasaren

- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Jag har fixat det med ett vanligt borr men du kanske har större labbar än vad jag har56:an skrev:Lättare sagt en gjort. Ett vanligt borr med standardlängd är för kort så man får inte plats med fingrarna.
Antingen ett extra långt borr eller förlänga borret med mässingsinsatsen med dom två skruvarna från en "elektrisk sockerbit" som man skarvar elkabel med.
Eller har jag ibland hållt i borren med en spetstång.
Har det korroderat extra hårt har jag använt borrmaskin men då måste man vara väldigt försiktig och lätt på handen så man inte borrar genom förgasaren


Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Så jäkla säker är jag väl inte men annars har jag väl löst det på något enkelt sätt.56:an skrev:Men är du säker på det var en Sachsförgasare??
Dom har djupare flottörhus än övriga Bing- eller Encarwiförgasare.....
Sockerbitsmodellen eller liknande

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 27 feb 2014, 11:54
byte flottör
Tack så mycket för svaren nu vet jag hur jag skall göra , Bensinkranen är ny , och en ny flottör är fixad .
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 27 feb 2014, 11:54
byte flottör
Helt OK ursäkta om jag var stingslig......