Byta flottör Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Göran Hallberg
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 feb 2014, 11:54

Byta flottör Sachs

Inlägg av Göran Hallberg »

Hej, jag måste alltid stänga bensinkranen på min 1189 då flottören antagligen inte håller tätt ..har fixat en ny men har förstått att den inte bara är att skicka ner i förgasaren utan spetsen kan sättas i olika hål ? eller ? har kanske fel där ? nån som har nåt tips ? det är en 1189 otrimmad och original förgasare
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Spetsen skall vara uppåt och täta mot locket
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Göran Hallberg
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 feb 2014, 11:54

Inlägg av Göran Hallberg »

Nån som har ett vettigt svar?......
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Johan Lat skrev:Spetsen skall vara uppåt och täta mot locket
ÄR väl ett vettigt svar...
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
juste
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 aug 2012, 23:00

Inlägg av juste »

Vet inte om vi pratar om samma sak, men det var väl ett vettigt svar.
Ta av locket, ta ut den gamla, sätt i den nya, på rätt håll. Montera locket igen. Klart. Det finns väl inga alternativ?
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

Spetsen på flottören, nålen, kan liknas med en konisk tätning som tätar mot ett koniskt säte, oftast i mässing, i flottörlocket. Om det inte matchar varandra blir det otätt. Som sagt, spetsen uppåt mot flottörlocket.

Som rutinerad gammelmopedist sitter det i ryggraden att alltid stänga av bensinkranen när man stannar, för att inte drälla ut massa bensin där det inte hör hemma.
Hmm, är din bensinkran tät när den är avstängd?
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Som sagt, spetsen uppåt, annars tätar det inte.

Det finns ju alltid en chans att sätet i locket eller spetsen på flottören är slitet.

Jag har ibland smetat på lite fin slippasta för ventiler på spetsen på flottören och jobbat lite med att slipa in ytorna mot varandra och får en ordentlig tätning.

Efter måste bör vara noga med att tvätta bort resterna av slippastan.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Sedan är det viktigt att inte styrhålet i flottörhusets botten är igensatt så att flottören inte löper klanderfritt.
Rengör med ett litet borr, använd fingrarna inte maskin, och tänk på att du inte ska borra upp hålet större. Använd alltså ett exakt borr som passar i hålet. Är du osäker så mät flottörpinnen och då är du väldigt nära.
Vrid alltså borret med fingerkraft!!!!!
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Lättare sagt en gjort. Ett vanligt borr med standardlängd är för kort så man får inte plats med fingrarna.

Antingen ett extra långt borr eller förlänga borret med mässingsinsatsen med dom två skruvarna från en "elektrisk sockerbit" som man skarvar elkabel med.

Eller har jag ibland hållt i borren med en spetstång.

Har det korroderat extra hårt har jag använt borrmaskin men då måste man vara väldigt försiktig och lätt på handen så man inte borrar genom förgasaren :oops:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:Lättare sagt en gjort. Ett vanligt borr med standardlängd är för kort så man får inte plats med fingrarna.

Antingen ett extra långt borr eller förlänga borret med mässingsinsatsen med dom två skruvarna från en "elektrisk sockerbit" som man skarvar elkabel med.

Eller har jag ibland hållt i borren med en spetstång.

Har det korroderat extra hårt har jag använt borrmaskin men då måste man vara väldigt försiktig och lätt på handen så man inte borrar genom förgasaren :oops:
Jag har fixat det med ett vanligt borr men du kanske har större labbar än vad jag har :lol: eller så har jag kanske längre borr än vad du har. staff_italiamac_fastidioso.gif
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Men är du säker på det var en Sachsförgasare??

Dom har djupare flottörhus än övriga Bing- eller Encarwiförgasare.....
  • :hide:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:Men är du säker på det var en Sachsförgasare??

Dom har djupare flottörhus än övriga Bing- eller Encarwiförgasare.....
  • :hide:
Så jäkla säker är jag väl inte men annars har jag väl löst det på något enkelt sätt.

Sockerbitsmodellen eller liknande :lol:
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Göran Hallberg
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 feb 2014, 11:54

byte flottör

Inlägg av Göran Hallberg »

Tack så mycket för svaren nu vet jag hur jag skall göra , Bensinkranen är ny , och en ny flottör är fixad .
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Calleberg skrev:
Johan Lat skrev:Spetsen skall vara uppåt och täta mot locket
ÄR väl ett vettigt svar...
tycker jag också :?
Göran Hallberg
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 feb 2014, 11:54

byte flottör

Inlägg av Göran Hallberg »

Helt OK ursäkta om jag var stingslig......
Skriv svar