Plock ur styrlås på Crescent 1174

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Dbspanter8

Plock ur styrlås på Crescent 1174

Inlägg av Dbspanter8 »

Hej. Tänkte försöka ta ut cylindern till mitt styrlås på min crescent 1174 sport. Märket är neiman. Hur tar jag ur cylindern utan att förstöra något eller att förstöra täckbrickan som sitter utanpå?

Bild på styrlåset
http://www.forumbilder.se/DC5LK/imag0256
ply36
Forumsponsor

Inlägg av ply36 »

Täckbrickan brukar gå bra att ta loss om man viker den uppåt och knackar med ett dorn på baksidan så nära huset och niten som möjligt.Att dyrka upp låset kan vara svårt då det hela tiden ligger fjäder belastat. Jag gjorde på ett annat sätt jag mätte på ett annat lås var den lilla skruven som styr låset inne i huset ligger och borrade ett 4mm hål igenom så att jag kom åt skruven då gick lås cylindern att ta loss. Efter det så lämnade jag låset till en låssmed som mätte upp vilken profil som nyckeln skulle ha.På så sätt kunde jag rädda både styrlåset och låset till swingen på min 1209 då det är samma nyckel till båda.Man brukar behöva ta loss brickan på styrlåset för att ta ut lås cylindern. Det är en annan bricka på låset i swingen då man måste ut med hela låset varje gång man låser upp. Nyckel ämnet verkar för det mesta var ett som heter NE 44
Rocket Scientist

Inlägg av Rocket Scientist »

ply36 skrev:Täckbrickan brukar gå bra att ta loss om man viker den uppåt och knackar med ett dorn på baksidan så nära huset och niten som möjligt.Att dyrka upp låset kan vara svårt då det hela tiden ligger fjäder belastat. Jag gjorde på ett annat sätt jag mätte på ett annat lås var den lilla skruven som styr låset inne i huset ligger och borrade ett 4mm hål igenom så att jag kom åt skruven då gick lås cylindern att ta loss. Efter det så lämnade jag låset till en låssmed som mätte upp vilken profil som nyckeln skulle ha.På så sätt kunde jag rädda både styrlåset och låset till swingen på min 1209 då det är samma nyckel till båda.Man brukar behöva ta loss brickan på styrlåset för att ta ut lås cylindern. Det är en annan bricka på låset i swingen då man måste ut med hela låset varje gång man låser upp. Nyckel ämnet verkar för det mesta var ett som heter NE 44
Hej.
Jag har samma problem, köpt nytt styrlås och vill ta bort det gamla som jag inte har nyckel till.
Du borrade ett 4mm hål igenom, skriver du.
Igenom vad? Ramen? Låscylindern?
Finns det något sätt att göra åverkan bara på den gamla låscylindern är jag intresserad av tips!
ply36
Forumsponsor

Inlägg av ply36 »

Jag borrade genom delen som sitter i ramen och håller låset på plats.Lättast att förstå var är att man har ett lås och ser efter var skruven sitter som man kommer åt då man borrar. Det går att borra sönder låset och peta ut spärrstiften också och på så sätt få ut låset.Men då förstör man låset och måste sätta ditt ett nytt.
Rocket Scientist

Inlägg av Rocket Scientist »

Aha.
Men jag vill inte borra i min nylackerade ram...
Kan jag borra ur hela låscylindern med tex. 10mm borr utan att skada något så att det går att montera en nytillverkad låscylinder?
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Billykid hade någon specialmetod. Vet inte om det finns kvar att söka på eller om det blev kvar i det gamla när forumet flyttades.
Vill minnas att han knackade bakifrån dvs när gaffeln var borta.
Låt oss hoppas att han läser och vill upprepa.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Rocket Scientist skrev:Aha.
Men jag vill inte borra i min nylackerade ram...
Kan jag borra ur hela låscylindern med tex. 10mm borr utan att skada något så att det går att montera en nytillverkad låscylinder?
Borra i ramen???
Nej, tokfrans, du ska borra i själva låscylindern!

Se bilden, jag borrade ett 3 millimetershål cirka 15-18 millimeter djupt, knackade in en spårmejsel i nyckelslitsen och vred tills vinklen på bilden, där ligger stoppstiftet i linje med upphöjningen där du borrade i och då kan du dra ut låset.

Bild
ply36
Forumsponsor

Inlägg av ply36 »

Varför jag borrade i ramen var för att kunna rädda låset då jag hade låset till swingen också med samma nyckel och det gick bra då jag skulle blästra och lacka ramen sedan.Jag har även provat metoden som du beskriver på en annan moped med gott resultat.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

billykids tips funkar utmärkt om låset sitter tillräkligt nära ändan på röret.

man tar en vanlid cylindrisk dorn.
sticker in den i gaffelfästet så man stöder den mot hörnet på låskolven.
sen knackar man till med hammaren.
pinnen som håller låset är så klen att det räcker med en halvmiss att slå av den.

når man den inte från ändan så får man knacka till utifrån, och sen tillverka en special-pet-mojäng så man kan peta tillbaks ut låset igen.

erlan
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

erlan skrev:billykids tips funkar utmärkt om låset sitter tillräkligt nära ändan på röret.

man tar en vanlid cylindrisk dorn.
sticker in den i gaffelfästet så man stöder den mot hörnet på låskolven.
sen knackar man till med hammaren.
pinnen som håller låset är så klen att det räcker med en halvmiss att slå av den.

når man den inte från ändan så får man knacka till utifrån, och sen tillverka en special-pet-mojäng så man kan peta tillbaks ut låset igen.

erlan

Japp, inte mycket till tapp som håller kvar låset i läge:

Bild
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Re: Plock ur styrlås på Crescent 1174

Inlägg av JanneL »

märkte igår att det är skillnad på dom ovala Neimanbrickorna :?
jag har satt dit alla 8st på mina Champar men nere på svingen vid bultlåset får man inte in själva kolven för brickan är för stor.
hittade några begagnade såna brickor som ser ut som kriget så nu undrar jag om nån vet om man kan få tag på såna brickor nånstans :roll:
dom som jag ska ha, är utan försänkning vid nithålet och hålet sitter mycket närmare kanten.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Re:

Inlägg av billykid »

pangerva skrev:Billykid hade någon specialmetod. Vet inte om det finns kvar att söka på eller om det blev kvar i det gamla när forumet flyttades.
Vill minnas att han knackade bakifrån dvs när gaffeln var borta.
Låt oss hoppas att han läser och vill upprepa.

Länken till gamla finns men alla bilder är borta där:http://raketsport.forumup.se/viewtopic. ... raketsport
Hur jag tar bort styr låset på MCB mopeder, helt och använder det igen utan att förstöra låsgången! OBS det är bara hur jag gör...och det går att använda igen. Man spray med rost lösning eller nåt typ 55/56 / WD 40 spray, sen gör man helt enkelt så att man slår försiktigt in det lite (ca 2mm) så att lås tappen på styr låset går av, själva lilla skruven som låser fast det. (se bild..röd pil)

Man måste demontera allt så styrröret är tomt...sen kan man enkelt knacka ut det med ett dorn infrån styrröret, om det inte går
ut får man göra om det ingen...gör så fram å tillbak...in & ut..försiktigt men bestämt!'

Hittade några bilder se nedan... :)
Bilagor
los11.jpg
los11.jpg (91 KiB) Visad 7105 gånger
los22.jpg
los22.jpg (53.7 KiB) Visad 7105 gånger
Skriv svar