Topplock

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ubbe t
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 jul 2013, 09:59

Inlägg av ubbe t »

Väntar med spänning

ubbe
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Topplock

Inlägg av Coolvette »

ubbe t skrev:Är lite nyfiken på RN Motors Sachs Högkompressions topplock.
har någon provat den.

mvh ubbe
Vi har ju en allsysslare här på forumet som tillverkar sådana, i mån av tid.
Kontakta Conrad Engström och hör om han vill tillverka ett sådant till dig.

Priset är betydligt bättre liksom finishen förmodligen, du behöver dock en stomme att skicka till honom.
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

Nu så kommer det utlovade fotot, det monterades idag och provkörning blir
imorgon om vädret tillåter :D

Bild
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

Vilken härlig diskussion det blev! :thumb:

Det kan vara bilden som ljuger. Eller så varierar kvaliteten från tillverkaren.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Vad är orsaken till att man gör så "kantiga" förbränningsrum? Ett toridal el hemi
funkar ju bättre. Är det bara för att det är lättare att tillverka?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

kan någon rita eller beskriva begreppet toridal för mig.
en googling gav inget svar på hur den ser ut.

erlan
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

erlan skrev:kan någon rita eller beskriva begreppet toridal för mig.
en googling gav inget svar på hur den ser ut. erlan
Det kan ev. bero på att det heter toroidal... :roll:
http://trx250r.org/threads/1088-Toroida ... ber-design
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Skunkworkz skrev:Vad är orsaken till att man gör så "kantiga" förbränningsrum?
Jag tror det beror på svarvarens bristande simultanförmåga att kunna veva i X och Y-led samtidigt.


/ P
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Frolzon skrev:
erlan skrev:kan någon rita eller beskriva begreppet toridal för mig.
en googling gav inget svar på hur den ser ut. erlan
Det kan ev. bero på att det heter toroidal... :roll:
http://trx250r.org/threads/1088-Toroida ... ber-design
En liten spontan tanke så här på söndagsförmiddagen är att toroidalformade förbränningsrum
inte verkar vara lika lätt å få till vettiga radier i å så på en liten 38mm.

Bild

/ P
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Jag kör förbränningsrummen i fräsmaskin med rundmatnings bord
och en fullradie fräs, annars funkar en styrd svarv också. Det är lite
tight att få till toroidal på små borr, men om man ändå gör nytt så
kan man byta till 10 mm tändstift.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

en intresant följdfråga är varför välrenomerade firmor som t.ex. VRM och POLINI
gör kantiga förbränningsrum.

på den tiden jag försökte lära mig lite grunder i fyrtaktstrimning, så ansågs kilformade förbränningsrum, wedge, ge bättr förbränning än hemisfäriska. men hemin gav mer effekt p.g.a. bättre flöde.

logiskt sett borde hemi vara bäst. men trimmning är ju alltid en kompromiss.

erlan
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

erlan skrev:
på den tiden jag försökte lära mig lite grunder i fyrtaktstrimning, så ansågs kilformade förbränningsrum, wedge, ge bättr förbränning än hemisfäriska. men hemin gav mer effekt p.g.a. bättre flöde.


erlan
Hemin ger ju fördelen att de ger bättre utrymme för större ventiler medans det blir rätt tight med utrymme på t.ex. 440" om man vill ha i något större.

Enda gångerna jag önskar mig en Hemi istället för min 440" är vid tändstiftsbyte.
:)

/ Patrik
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

När jag svarvar förbränningsrum, svarvar jag med en rundslipad skruvmejsel, med släppning. Lika som skrapsvarvning i trä. Det går att få vilka krusiduller man om helst. Ytan blir fin direkt, i aluminium, med sprit.
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Conrad Engström skrev:När jag svarvar förbränningsrum, svarvar jag med en rundslipad skruvmejsel, med släppning. Lika som skrapsvarvning i trä. Det går att få vilka krusiduller man om helst. Ytan blir fin direkt, i aluminium, med sprit.
Conrad...

Det är spriten som gör det :-)

Stefan
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Patrik skrev:
erlan skrev:
på den tiden jag försökte lära mig lite grunder i fyrtaktstrimning, så ansågs kilformade förbränningsrum, wedge, ge bättr förbränning än hemisfäriska. men hemin gav mer effekt p.g.a. bättre flöde.


erlan
Hemin ger ju fördelen att de ger bättre utrymme för större ventiler medans det blir rätt tight med utrymme på t.ex. 440" om man vill ha i något större.

Enda gångerna jag önskar mig en Hemi istället för min 440" är vid tändstiftsbyte.
:)

/ Patrik
Inte lätt att komma åt på en Cheva 565:a heller ska jag säga :-)

/ S
Skriv svar