Topplock
Re: Topplock
Vi har ju en allsysslare här på forumet som tillverkar sådana, i mån av tid.ubbe t skrev:Är lite nyfiken på RN Motors Sachs Högkompressions topplock.
har någon provat den.
mvh ubbe
Kontakta Conrad Engström och hör om han vill tillverka ett sådant till dig.
Priset är betydligt bättre liksom finishen förmodligen, du behöver dock en stomme att skicka till honom.
- SachsMekarn
-
Det kan ev. bero på att det heter toroidal...erlan skrev:kan någon rita eller beskriva begreppet toridal för mig.
en googling gav inget svar på hur den ser ut. erlan

http://trx250r.org/threads/1088-Toroida ... ber-design
En liten spontan tanke så här på söndagsförmiddagen är att toroidalformade förbränningsrumFrolzon skrev:Det kan ev. bero på att det heter toroidal...erlan skrev:kan någon rita eller beskriva begreppet toridal för mig.
en googling gav inget svar på hur den ser ut. erlan![]()
http://trx250r.org/threads/1088-Toroida ... ber-design
inte verkar vara lika lätt å få till vettiga radier i å så på en liten 38mm.

/ P
-
en intresant följdfråga är varför välrenomerade firmor som t.ex. VRM och POLINI
gör kantiga förbränningsrum.
på den tiden jag försökte lära mig lite grunder i fyrtaktstrimning, så ansågs kilformade förbränningsrum, wedge, ge bättr förbränning än hemisfäriska. men hemin gav mer effekt p.g.a. bättre flöde.
logiskt sett borde hemi vara bäst. men trimmning är ju alltid en kompromiss.
erlan
gör kantiga förbränningsrum.
på den tiden jag försökte lära mig lite grunder i fyrtaktstrimning, så ansågs kilformade förbränningsrum, wedge, ge bättr förbränning än hemisfäriska. men hemin gav mer effekt p.g.a. bättre flöde.
logiskt sett borde hemi vara bäst. men trimmning är ju alltid en kompromiss.
erlan
Hemin ger ju fördelen att de ger bättre utrymme för större ventiler medans det blir rätt tight med utrymme på t.ex. 440" om man vill ha i något större.erlan skrev:
erlan
Enda gångerna jag önskar mig en Hemi istället för min 440" är vid tändstiftsbyte.

/ Patrik
-
Inte lätt att komma åt på en Cheva 565:a heller ska jag sägaPatrik skrev:Hemin ger ju fördelen att de ger bättre utrymme för större ventiler medans det blir rätt tight med utrymme på t.ex. 440" om man vill ha i något större.erlan skrev:
erlan
Enda gångerna jag önskar mig en Hemi istället för min 440" är vid tändstiftsbyte.
/ Patrik

/ S