Kokusan med tändkurva
Kokusan med tändkurva
Köpte ett Kokusan original 12v tändsystem från RN motor och lade till 400 kr för att få en tändspole med "tändkurva" till min Sachs med fotväxel. Antog att det var en spole med reverserande tändkurva. Men när jag kollade med stroboskoplampa och varvade motorn kraftigt upptäckte jag att den inte reverserade alls. Har skickat två mail till RN-motor och frågat om det är falsk marknadsföring eller om det kan vara fel på denna spole. Men RN motor svarar inte på mina mail.........Har väntat två veckor på svar.
Är det fler här på forumet som har erfarit detta?
Kokusan tändsystem som säljs med tändkurva har ingen tändkurva!!
Är det fler här på forumet som har erfarit detta?
Kokusan tändsystem som säljs med tändkurva har ingen tändkurva!!
Re: Kokusan med tändkurva
Va!! Svarar dom inte på mejl???
Kör iväg till dom i en gammal sovjetisk stridsvagn så tror jag det fixar sig med tändningen ganska snabbt
Kör iväg till dom i en gammal sovjetisk stridsvagn så tror jag det fixar sig med tändningen ganska snabbt

Re: Kokusan med tändkurva
Jag har ingen aning om det där med tändkurvan men jag vet en del om RN motorroad222 skrev:Köpte ett Kokusan original 12v tändsystem från RN motor och lade till 400 kr för att få en tändspole med "tändkurva" till min Sachs med fotväxel. Antog att det var en spole med reverserande tändkurva. Men när jag kollade med stroboskoplampa och varvade motorn kraftigt upptäckte jag att den inte reverserade alls. Har skickat två mail till RN-motor och frågat om det är falsk marknadsföring eller om det kan vara fel på denna spole. Men RN motor svarar inte på mina mail.........Har väntat två veckor på svar.
Är det fler här på forumet som har erfarit detta?
Kokusan tändsystem som säljs med tändkurva har ingen tändkurva!!



Re: Kokusan med tändkurva
Jag har frågat RN motor om det skall vara tändkurva eller inte, men han svarar inte.
Är det någon som har Kokusan original med tändkurva?
Antar att det är fler än jag som har gått på marknadsföringen om "tändkurva".
Är det någon som har Kokusan original med tändkurva?
Antar att det är fler än jag som har gått på marknadsföringen om "tändkurva".
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Kokusan med tändkurva
Har Kokusan på Zundappen med std cdi, den retaderar några grader men inte mycket.
Testade även en cdi från Metrakit den retaderade lite mer ( avgas tempen ökade) men
inte mycket. Dom flesta cdi system retaderar lite.
Testade även en cdi från Metrakit den retaderade lite mer ( avgas tempen ökade) men
inte mycket. Dom flesta cdi system retaderar lite.
Re: Kokusan med tändkurva
En moppekompis sade härom dagen att "det finns inga retarderande tändsystem som har belysning". Jag har 12v lyse på min Kokusan. Undrar om han har rätt i sitt påstående?
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Kokusan med tändkurva
Nej han har fel, Zundapp original cdi system är retaderade. Men det är inte många grader
som den retaderar.
som den retaderar.
Re: Kokusan med tändkurva
En bil höjer tändningen med varvet men en moppe ska tydligen göra precis tvärtom varför är det så? 

Re: Kokusan med tändkurva
Det beror på att en tvåtaktare i princip är överladdad via pipan,
Blandning av låg densitet brinner långsammare än motsvarande av hög densitet, allt eftersom pipan ökar fyllnadsgraden(och densiteten ökar) med ökande varv måste man plocka av några grader förtändning.
Efter max bmep kan man sen faktiskt gå på med mera förtändning igen.
En typisk tvåtakts kurva blir därför: Lite förtändning kanske 5 grader strax under tomgångsvarv så att den skall gå att starta utan bakslag, sen snabbt upp till kanske 20-25 grader vid kanske 1500 rpm, sen faller den succesivt för att anta sitt lägsta värde vid max vridmoment vilket är lika med max bmep, sen brukar den ligga kvar på samma värde men här finns det möjlighet att labba lite, ännu mindre förtändning kan faktiskt höja avgastempen så att pipans register blir lite längre, så både mer eller mindre förtändning kan ge fördelar efter max bmep vartal, beroende på pipans karaktär mm. Vanligast är nog att man försöker bredda registret med mindre förtändning och högre avgastemp
då blir det såhär på ett ungefär
Fyrtakt har du koll på antar jag?
Blandning av låg densitet brinner långsammare än motsvarande av hög densitet, allt eftersom pipan ökar fyllnadsgraden(och densiteten ökar) med ökande varv måste man plocka av några grader förtändning.
Efter max bmep kan man sen faktiskt gå på med mera förtändning igen.
En typisk tvåtakts kurva blir därför: Lite förtändning kanske 5 grader strax under tomgångsvarv så att den skall gå att starta utan bakslag, sen snabbt upp till kanske 20-25 grader vid kanske 1500 rpm, sen faller den succesivt för att anta sitt lägsta värde vid max vridmoment vilket är lika med max bmep, sen brukar den ligga kvar på samma värde men här finns det möjlighet att labba lite, ännu mindre förtändning kan faktiskt höja avgastempen så att pipans register blir lite längre, så både mer eller mindre förtändning kan ge fördelar efter max bmep vartal, beroende på pipans karaktär mm. Vanligast är nog att man försöker bredda registret med mindre förtändning och högre avgastemp
då blir det såhär på ett ungefär
Fyrtakt har du koll på antar jag?
Re: Kokusan med tändkurva
Kokusan är inte retarderande.
HPI 2ten är retarderande.
Man kan modifiera ett kokusan system så man får en liten retardation genom att ansluta en kondensator till triggersignalen, jag har för mig att det diskuterats förrut här på forumet eller på Hallsta.
HPI 2ten är retarderande.
Man kan modifiera ett kokusan system så man får en liten retardation genom att ansluta en kondensator till triggersignalen, jag har för mig att det diskuterats förrut här på forumet eller på Hallsta.
Re: Kokusan med tändkurva
Tack för lättfattligt info, det är för och undvika spikningar på högvarv då förstår jag och som kan förstöra kolvar eller rent av motorhaverier. Men jag tror det här är för högeffekt och racing så en simpel kolvjackare som jag behöver väl inte ha så stora funderingar om saken 

Re: Kokusan med tändkurva
Ja, eftersom de flesta gamm-moppar( i orginal eller åtminstone nära orginalutförande) har måttligt aktiva avgaspipor finns det inte mycket att hämta.
Skotran-moppar har ju sin variator och är inte så känsliga om det fattas nån Newtonmeter på lågvarv.
80 och 125cc crossar däremot har uppemot 35-40 grader förtändning på lågvarv.
Det skulle vara intressant att se ett bromspapper på en 125:a cross(eller liknande) med fast tändning och optimerad tändning testat på samma morot, helst med avgastemp loggat så att man kan skilja på äpplen och päron. Någon som har?
Skotran-moppar har ju sin variator och är inte så känsliga om det fattas nån Newtonmeter på lågvarv.
80 och 125cc crossar däremot har uppemot 35-40 grader förtändning på lågvarv.
Det skulle vara intressant att se ett bromspapper på en 125:a cross(eller liknande) med fast tändning och optimerad tändning testat på samma morot, helst med avgastemp loggat så att man kan skilja på äpplen och päron. Någon som har?
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Kokusan med tändkurva
Tändkurva Kokusan. . http://www.motelek.net/andere/zuendkurven1.pngSvartsjö skrev:Kokusan är inte retarderande.
HPI 2ten är retarderande.
Man kan modifiera ett kokusan system så man får en liten retardation genom att ansluta en kondensator till triggersignalen, jag har för mig att det diskuterats förrut här på forumet eller på Hallsta.
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: Kokusan med tändkurva
Jag gjorde som du, tycker inte heller den retarderar nåtroad222 skrev:Köpte ett Kokusan original 12v tändsystem från RN motor och lade till 400 kr för att få en tändspole med "tändkurva" till min Sachs med fotväxel. Antog att det var en spole med reverserande tändkurva. Men när jag kollade med stroboskoplampa och varvade motorn kraftigt upptäckte jag att den inte reverserade alls. Har skickat två mail till RN-motor och frågat om det är falsk marknadsföring eller om det kan vara fel på denna spole.
Är det fler här på forumet som har erfarit detta?

Re: Kokusan med tändkurva
Då kan man väl påstå att RN motor håller på med falsk marknadsföring. Säljer grejer som inte håller vad de lovar. Det är väl därför han inte vill svara på mail när man
frågar om tändspolen som man betalat extra för har en tändkurva eller inte!!
frågar om tändspolen som man betalat extra för har en tändkurva eller inte!!