4-växlad Compact
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->håller med compact. varför slakta hela mopeder. o sen kanske 2 personer får tag i varsin del till en renovering som dröjer åratal o samtidigt har något dödat en fullt fungerande moped. E dom kompletta så ska de så förbli. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har ibland gjort avgjutningar på olika kåpor. Detta är ett bra sätt att få ihop en komplett moped medans man söker efter den rätta originaldelen. För hur det än är så duger det aldrig (för mig iaf) med plastkopior känns inte rätt på nåt sätt lite fejk blir det
Sen tror jag inte att det går att få ngn vidare ekonomi på plastning av mopeddelar tex. ett original kåpset ligger på mellan 1000-1500kr å med tanke på jobbet innan man har ett färdig plastkit i originalkulör i handen med allt mtrl. gelcoat,släppmedel, fiber, å plast, som det innebär. Så blir det inte så jäkla bra timpenning om vi säger så.. Använder man sedan lite bättre material tex tät finmaskig väv samt epoxy blir det en ren backaffär..Då finns det ju bättre extraknäck att pyssla med å bra mkt mer hälsosamt tex bärplockning i friska luften.
Jag har ibland fått förfrågningar om att gjuta upp ngn kåpa men tackar hellre nej. Det är bara att se till sig själv jag betalar ju helt klart 1500kr för ett originalset än 1000kr för en kopia. Men om du börjar sälja porhålskåpor för 500kr paret då är även jag spekulant
Å gällandes moppeslakt så är det ju tyvärr så att en moppe kan bidra till att 4 moppar runt om i sverige blir kompletta. Det är ju dessutom så jäkla dyr frakt när tex. en snubbe i Kiruna ska sikta på att köpa just sin drömmoped som säljs på annons i skåne. då kan det ju vara kul om han hittat ett vrak i närheten å köper lite delar via postorder ist.Men men..såklart är jag ju emot den typen av mopeddemolering som en del snubbar sysslar med tex. när dom river en fullt komplett körbar originalare.
det skär i mitt moppebröst må jag säga
Dessa skrotare gör precis som på bildemonteringen dom skrotar helst bara riktigt fina MC skotrar bilar mm. å säger bara "ingen vill väl köpa risiga reservdelar eller..?" Å det är ju bara att kolla en del killars auktioner det betalas ohyggliga summor för dom fina delarna.(tex raketsports sadelköp)Sånt peppar ju bara fler till att demontera sin moppe..inget illa ment men tyvärr är det ju så..
Men som jag alltid har sagt: det tillverkas inga gamla delar längre så dom som finns är dom som finns. å blir därför bara dyrare å dyrare för varje dag..
så det gäller att klippa till innan dom är helt slut eller ännu dyrare! Visserligen kommer det ju kopior ibland men dom kostar ju nästan lika mkt som dom fina originaldelarna gör så jag vet inte ..är det så dyrt egentligen..
<!-- </EdIndex> --></div>
G-son skrev:Du syftar på porthålskåporna?Raketsport skrev: Raketer har tendens att gå till slakt eftersom deras ramkåpor är värd så mycket, säljaren vill få ut maximalt av moped.
Ett sätt att sänka prislappen på orginalkåpor (och därmed minska vinsten av att slakta mopederna) är att öka tillgången, som vanligt är det en enkel fråga om tillgång och efterfrågan. Har funderat på att gjuta upp glasfiberkopior ett bra tag, men det projektet faller på att jag inte vet hur jag skulle ordna kromringarna!
Innan Puchverkstan fick in nya kedjeskydd till Dakota för måttliga ~300kr gick några begagnade orginalskydd för 6-700kr på Tradera. Nu har dom priserna sjunkit markant... Som sagt, tillgång och efterfrågan.
Personligen gillar jag inte att kompletta och hyfsat friska mopeder slaktas. När det gäller hojar som redan saknar vitala delar är det mer acceptabelt.
Jag har ibland gjort avgjutningar på olika kåpor. Detta är ett bra sätt att få ihop en komplett moped medans man söker efter den rätta originaldelen. För hur det än är så duger det aldrig (för mig iaf) med plastkopior känns inte rätt på nåt sätt lite fejk blir det

Sen tror jag inte att det går att få ngn vidare ekonomi på plastning av mopeddelar tex. ett original kåpset ligger på mellan 1000-1500kr å med tanke på jobbet innan man har ett färdig plastkit i originalkulör i handen med allt mtrl. gelcoat,släppmedel, fiber, å plast, som det innebär. Så blir det inte så jäkla bra timpenning om vi säger så.. Använder man sedan lite bättre material tex tät finmaskig väv samt epoxy blir det en ren backaffär..Då finns det ju bättre extraknäck att pyssla med å bra mkt mer hälsosamt tex bärplockning i friska luften.

Jag har ibland fått förfrågningar om att gjuta upp ngn kåpa men tackar hellre nej. Det är bara att se till sig själv jag betalar ju helt klart 1500kr för ett originalset än 1000kr för en kopia. Men om du börjar sälja porhålskåpor för 500kr paret då är även jag spekulant

Å gällandes moppeslakt så är det ju tyvärr så att en moppe kan bidra till att 4 moppar runt om i sverige blir kompletta. Det är ju dessutom så jäkla dyr frakt när tex. en snubbe i Kiruna ska sikta på att köpa just sin drömmoped som säljs på annons i skåne. då kan det ju vara kul om han hittat ett vrak i närheten å köper lite delar via postorder ist.Men men..såklart är jag ju emot den typen av mopeddemolering som en del snubbar sysslar med tex. när dom river en fullt komplett körbar originalare.
det skär i mitt moppebröst må jag säga

Dessa skrotare gör precis som på bildemonteringen dom skrotar helst bara riktigt fina MC skotrar bilar mm. å säger bara "ingen vill väl köpa risiga reservdelar eller..?" Å det är ju bara att kolla en del killars auktioner det betalas ohyggliga summor för dom fina delarna.(tex raketsports sadelköp)Sånt peppar ju bara fler till att demontera sin moppe..inget illa ment men tyvärr är det ju så..
Men som jag alltid har sagt: det tillverkas inga gamla delar längre så dom som finns är dom som finns. å blir därför bara dyrare å dyrare för varje dag..
så det gäller att klippa till innan dom är helt slut eller ännu dyrare! Visserligen kommer det ju kopior ibland men dom kostar ju nästan lika mkt som dom fina originaldelarna gör så jag vet inte ..är det så dyrt egentligen..

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Någon större timlön blir det inte, det har jag redan räknat ut. Men jag har gått utan jobb ett bra tag, så jag ser det lika mycket som något kul att fördriva tiden med som ett sätt att tjäna några kronor. Om man samtidigt hjälper någon att få en veteranmoped färdig för gatan igen är det ju bara en bonus.
Ett par porthålskåpor för en femhundring får jag nog göra dig besviken på, en gjutning som är såpass mycket jobb (mycket kantkapning/renslipning, hålborrning, plastning på dubbelkrökta ytor...) vill jag minst se en trehundring per del (plus vad nu kromringar kan kosta) för att känna mig motiverad att plocka fram alla grejer som behövs. (Å andra sidan, slipper jag allt slipande/kapande/borrande blir det en annan situation när priset ska sättas.) <!-- </EdIndex> --></div>
Som du säger, glasfiberkopior är inte riktigt rätt, men det funkar tills man hittar rätt grejer eller åtminstone en acceptabel ersättning för en orginaldel som skulle kosta lika mycket som man köpte moppen för. "Nästan rätt" är många gånger bättre än "helt fel"!dr.novolette skrev:Jag har ibland gjort avgjutningar på olika kåpor. Detta är ett bra sätt att få ihop en komplett moped medans man söker efter den rätta originaldelen. För hur det än är så duger det aldrig (för mig iaf) med plastkopior känns inte rätt på nåt sätt lite fejk blir det
Sen tror jag inte att det går att få ngn vidare ekonomi på plastning av mopeddelar tex. ett original kåpset ligger på mellan 1000-1500kr å med tanke på jobbet innan man har ett färdig plastkit i originalkulör i handen med allt mtrl. gelcoat,släppmedel, fiber, å plast, som det innebär. Så blir det inte så jäkla bra timpenning om vi säger så.. Använder man sedan lite bättre material tex tät finmaskig väv samt epoxy blir det en ren backaffär..Då finns det ju bättre extraknäck att pyssla med å bra mkt mer hälsosamt tex bärplockning i friska luften.
Jag har ibland fått förfrågningar om att gjuta upp ngn kåpa men tackar hellre nej. Det är bara att se till sig själv jag betalar ju helt klart 1500kr för ett originalset än 1000kr för en kopia. Men om du börjar sälja porhålskåpor för 500kr paret då är även jag spekulant![]()

Någon större timlön blir det inte, det har jag redan räknat ut. Men jag har gått utan jobb ett bra tag, så jag ser det lika mycket som något kul att fördriva tiden med som ett sätt att tjäna några kronor. Om man samtidigt hjälper någon att få en veteranmoped färdig för gatan igen är det ju bara en bonus.

Ett par porthålskåpor för en femhundring får jag nog göra dig besviken på, en gjutning som är såpass mycket jobb (mycket kantkapning/renslipning, hålborrning, plastning på dubbelkrökta ytor...) vill jag minst se en trehundring per del (plus vad nu kromringar kan kosta) för att känna mig motiverad att plocka fram alla grejer som behövs. (Å andra sidan, slipper jag allt slipande/kapande/borrande blir det en annan situation när priset ska sättas.) <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Som tur är kommer det snart nytillverkade porthålskåpor i plåt med kromringar.
<!-- </EdIndex> --></div>
Håller med. Tar man delar från ett okomplett vrak må det väl vara men när kompletta bruksmoppar går i graven känns det trist. Även jag handlar ju på tradera, men inte då jag ser en hel moppe i 30 olika annonser. För den delen går det ju inte att säga att mina köp inte kommer från slaktmoppar.G-son skrev:Du syftar på porthålskåporna?Raketsport skrev: Raketer har tendens att gå till slakt eftersom deras ramkåpor är värd så mycket, säljaren vill få ut maximalt av moped.
Ett sätt att sänka prislappen på orginalkåpor (och därmed minska vinsten av att slakta mopederna) är att öka tillgången, som vanligt är det en enkel fråga om tillgång och efterfrågan. Har funderat på att gjuta upp glasfiberkopior ett bra tag, men det projektet faller på att jag inte vet hur jag skulle ordna kromringarna!
Innan Puchverkstan fick in nya kedjeskydd till Dakota för måttliga ~300kr gick några begagnade orginalskydd för 6-700kr på Tradera. Nu har dom priserna sjunkit markant... Som sagt, tillgång och efterfrågan.
Personligen gillar jag inte att kompletta och hyfsat friska mopeder slaktas. När det gäller hojar som redan saknar vitala delar är det mer acceptabelt.
Som tur är kommer det snart nytillverkade porthålskåpor i plåt med kromringar.

//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker det är väldigt kul när nån tillverkar fina delar själv , och jag tycker även att det är en fin känsla att sätta på såna delar...
Givetvis är det en skillnad på känsla "China made eller garagetillverkat"
Det är ju självklart priserna på dom dyra originaldelarna som är grunden till nytillverkningen.
Men vissa delar slänger jag gärna ut en fet peng på nytillverkat eftersom det är så liten chans att hitta original , och den dan jag hittar original så kan jag ju alltid sälja kopian
på tradera 
Jag har samlat på mig delar i måååånga år , och kommer att sälja av så fort jag ser vad som kommer att bli över , inte för pengarnas skull , utan att andra ska nå delarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Givetvis är det en skillnad på känsla "China made eller garagetillverkat"
Det är ju självklart priserna på dom dyra originaldelarna som är grunden till nytillverkningen.
Men vissa delar slänger jag gärna ut en fet peng på nytillverkat eftersom det är så liten chans att hitta original , och den dan jag hittar original så kan jag ju alltid sälja kopian


Jag har samlat på mig delar i måååånga år , och kommer att sälja av så fort jag ser vad som kommer att bli över , inte för pengarnas skull , utan att andra ska nå delarna. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja G-son är det på det viset så är det ju en helt annan grej å jag förstår dig helt klart. Men i mitt fall med ungar villa sommarstuga amatörband å motorhobby samt ett heltidsjobb är det bara en plåga att behöva hålla på med det klipulvret (slipa å gjuta glasfiber).å dessutom få dåligt betalt. för produkterna har börjat bli riktigt dyra om man ej har försänkningar..
Ja jag får väl hoppas att dom nya kåporna EJ går att skilja från originalet.(Då är det ju bättre med plastkopior för dom är ju 100% lika) å att dom nytillverkade plåtkåporna inte blir lika dyra som ett par fina begade på tradera. för hur fina dom nya än är så pyntar jag mer för originalen. <!-- </EdIndex> --></div>
Ja jag får väl hoppas att dom nya kåporna EJ går att skilja från originalet.(Då är det ju bättre med plastkopior för dom är ju 100% lika) å att dom nytillverkade plåtkåporna inte blir lika dyra som ett par fina begade på tradera. för hur fina dom nya än är så pyntar jag mer för originalen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag förstår din ståndpunkt då också, har man VVV ("Villa, vovve, volvo") så brukar fritiden gå åt utan att man tillverkar prylar åt andra. I det läget hade även jag hellre betalat vad det kostade än att göra det själv - som sagt är det inget överdrivet trevligt jobb med glasfiberdamm etc. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 07 sep 2009, 23:00
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län