Cyclemastern
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 13 maj 2013, 20:47
- Ort: Partille (Göteborg)
Cyclemastern
För i riktigt ett år sedan så jag en bild på en Cyclemaster på detta forum, eller det gamla beroende på hur man ser på saken. Bilden var denna:
Lite drygt en vecka senare hade jag den hemma i en stor kartong och om vi snabbspolar fram till idag ser den ut såhär:
Tanken jag hade är att jag denna gång faktiskt varit ganska flitig med kameran och har en del bilder ifrån detta projekt och istället för att själviskt behålla dem för mig själv kan jag ju lägga ut dem här för allmän beskådning. Förhoppningsvis kanske de även kan vara till lite hjälp för nästa person som ger sig på en uppgift som denna.
Det första och mest uppenbara fel min motor hade var att kopplingen inte tog vilket gjorde att en provkörning i provbänken ej var möjlig. Vissa brukar ju använda sig av tekniken att sätta en skruvdragare på svänghjulsmuttern och starta motorn den vägen men jag valde att istället fixa kopplingen först och starta sen.
I vilket fall började jag med att öppna upp kopplingshuset.
Sex eller sju skruvar plus en mutter där motorn hänger i navet sen måttligt med värme speciellt där axeln går ut och sedan delar den på sig utan verktyg eller bändande skruvmejslar.
Lite drygt en vecka senare hade jag den hemma i en stor kartong och om vi snabbspolar fram till idag ser den ut såhär:
Tanken jag hade är att jag denna gång faktiskt varit ganska flitig med kameran och har en del bilder ifrån detta projekt och istället för att själviskt behålla dem för mig själv kan jag ju lägga ut dem här för allmän beskådning. Förhoppningsvis kanske de även kan vara till lite hjälp för nästa person som ger sig på en uppgift som denna.
Det första och mest uppenbara fel min motor hade var att kopplingen inte tog vilket gjorde att en provkörning i provbänken ej var möjlig. Vissa brukar ju använda sig av tekniken att sätta en skruvdragare på svänghjulsmuttern och starta motorn den vägen men jag valde att istället fixa kopplingen först och starta sen.
I vilket fall började jag med att öppna upp kopplingshuset.
Sex eller sju skruvar plus en mutter där motorn hänger i navet sen måttligt med värme speciellt där axeln går ut och sedan delar den på sig utan verktyg eller bändande skruvmejslar.
Re: Cyclemastern
Vad är det för märke på cykeln?
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 13 maj 2013, 20:47
- Ort: Partille (Göteborg)
Re: Cyclemastern
I vilket fall öppnades kopplingen upp bara för att konstatera att det såg ju ganska fint ut. Anledningen till att motorn och hjulet inte rörde sig samtidigt var istället en kombination av tidigare mekanikers miss. Kilen som håller drevet på vevaxelen hade smitit in och lagt sig i packboxen. Axeln som sådan var också lite sliten men detta åtgärdades inte förren senare. Motorn hade ju faktiskt inte visat livstecken än så länge. I vilket fall bytes kopplingskorken när tillfället ändå var här.
Ny kil på plats lager byt koppling renoverad allt tillbaka igen och dags för provstart.
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 13 maj 2013, 20:47
- Ort: Partille (Göteborg)
Re: Cyclemastern
En provstart i provbänken. Detta är på vårkanten 2014 och det har då hänt lite mer än det som står skrivet ovan. Det tydligaste är väll att hjulet är på en 28" fälg (gamla var 26") men det får skrivas mer om det vid ett senare tillfälle.
https://www.youtube.com/watch?v=fnvjqGM ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=fnvjqGM ... e=youtu.be
Re: Cyclemastern
Inga stora blanka kupolmuttrar på navet. Leta upp ett par sexkantmuttrar från ett äldre Torpedonav från nån gammal cykel så får du det precis som det var 

Re: Cyclemastern
Calleberg skrev:Vad är det för märke på cykeln?
Jadu, herr Calleberg, det ser väl vem som helst att det är en KING

(jag googlade lite själv...)
Re: Cyclemastern
Ja, det ser jag också nu
Annars passar svart cykel väldigt bra till Cyclemaster

Annars passar svart cykel väldigt bra till Cyclemaster

-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 13 maj 2013, 20:47
- Ort: Partille (Göteborg)
Re: Cyclemastern
Ja det är en King som jag köpte när den var ledsen och övermålad med tre lager av diverse glada färger. Någon som är duktig på det där med cyklar får gärna försöka åldersbestämma den det vore kul och veta 
Och ja kupolskruvar och lite annat är inte helt tidstypiskt men ambitionen låg egentligen aldrig på mer än att få den att gå riktigt fint. Nu är nog tanken att försöka hitta någon som orkar ta nya tag och köpa regestreringsskylt (vilket finns fäste och håll för) byta skruvar, sätta på en dynamo och framför allt köra med den

Och ja kupolskruvar och lite annat är inte helt tidstypiskt men ambitionen låg egentligen aldrig på mer än att få den att gå riktigt fint. Nu är nog tanken att försöka hitta någon som orkar ta nya tag och köpa regestreringsskylt (vilket finns fäste och håll för) byta skruvar, sätta på en dynamo och framför allt köra med den

Re: Cyclemastern
Cykeln har den lilla ringmuttern vid vevpartiet så jag gissar på en 30-talare
Kul att du tänker den ska vara ute och röra på sig och jag tycker Cyclemaster är trevliga att köra på
Dom går väldigt tyst och fint, inget smattrande och smällande som Victoria FM38:an
Kul att se det här och lycka till!

Kul att du tänker den ska vara ute och röra på sig och jag tycker Cyclemaster är trevliga att köra på

Dom går väldigt tyst och fint, inget smattrande och smällande som Victoria FM38:an
Kul att se det här och lycka till!

-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 13 maj 2013, 20:47
- Ort: Partille (Göteborg)
Re: Cyclemastern
Vad kul att någon mer uppskattar detta under av engelsk konstruktion
Jag fortsätter väll med min historia även om jag nog ger upp att försöka minnas i vilken ordning saker dök upp... Istället fokuserar vi nu på det jag tyckte var extra kul. Kanske för att jag som sakt inte kan mycket om cykelkonstruktion men jag tyckte det var väldigt tydligt i hur de olika lägena, broms och framåt, aktiverades. Oj det var en meningslös text här kommer bilder istället
Framåtläget "aktiveras" av att Gängorna på drevet "A" drar medbringare "C" som gripper tag i kloss "B" som är hexagon i utkant och därmed låser i det lika hexagona navet.
Bromsen aktiveras på samma sätt då drev "A" trampas bakåt och gängar ifrån "C" som då trycker ihop sex brickor av "D" och sju brickor av "E" som ligger om vart annat. "D"-brickorna låser i navet, "E"-brickorna i den fyrkantiga delen på axeln precis under "F" när de trycks ihop låser de navet = broms.
Jag tycker det är en fascinerade konstruktion skall man däremot vara kritisk så skall lagerbanorna justeras med dels brickorna vid "H" och dels en kona som skruvas på axeln i andra änden. Är man däremot för snål på "H" sidan så finns det inte gängor kvar på den lilla upphöjningen vid "H" och eftersom det är de gängorna som motorn hängs på så får man isf börja om med sin justering
Som en bonus kan man också få glitterfett om man inte byter fett i navet emellanåt. Tror det är mässingen i "D"- brickorna som lämnar detta efter sig.

Jag fortsätter väll med min historia även om jag nog ger upp att försöka minnas i vilken ordning saker dök upp... Istället fokuserar vi nu på det jag tyckte var extra kul. Kanske för att jag som sakt inte kan mycket om cykelkonstruktion men jag tyckte det var väldigt tydligt i hur de olika lägena, broms och framåt, aktiverades. Oj det var en meningslös text här kommer bilder istället

Framåtläget "aktiveras" av att Gängorna på drevet "A" drar medbringare "C" som gripper tag i kloss "B" som är hexagon i utkant och därmed låser i det lika hexagona navet.
Bromsen aktiveras på samma sätt då drev "A" trampas bakåt och gängar ifrån "C" som då trycker ihop sex brickor av "D" och sju brickor av "E" som ligger om vart annat. "D"-brickorna låser i navet, "E"-brickorna i den fyrkantiga delen på axeln precis under "F" när de trycks ihop låser de navet = broms.
Jag tycker det är en fascinerade konstruktion skall man däremot vara kritisk så skall lagerbanorna justeras med dels brickorna vid "H" och dels en kona som skruvas på axeln i andra änden. Är man däremot för snål på "H" sidan så finns det inte gängor kvar på den lilla upphöjningen vid "H" och eftersom det är de gängorna som motorn hängs på så får man isf börja om med sin justering

Som en bonus kan man också få glitterfett om man inte byter fett i navet emellanåt. Tror det är mässingen i "D"- brickorna som lämnar detta efter sig.
Re: Cyclemastern
Hej du
Nu har du gett dig på nånting knepigt, det är ett Beckson frihjulsnav och det är inte alldeles enkelt för nybörjaren. Jag själv fixade det inte utan verkstadshandbok.
Det är ganska komplicerat men här är några hållpunkter
Friktionsmedbringaren C måste smörjas med måste smörjas med grafit och olja. Inget annat gäller.
Brickorna vid H justerar drivkedjans linje.
Själva navet justeras vid den stora ringmuttern H samt med lilla konan på andra sidan.
Ovalen vid H ska vara c:a 7,5 mm hög när vä kona och den stora ringmuttern är dragen.
Det ska vara c:a 4 kuggars frigång mellan driv och broms.
Känner du igen det?

Nu har du gett dig på nånting knepigt, det är ett Beckson frihjulsnav och det är inte alldeles enkelt för nybörjaren. Jag själv fixade det inte utan verkstadshandbok.
Det är ganska komplicerat men här är några hållpunkter
Friktionsmedbringaren C måste smörjas med måste smörjas med grafit och olja. Inget annat gäller.
Brickorna vid H justerar drivkedjans linje.
Själva navet justeras vid den stora ringmuttern H samt med lilla konan på andra sidan.
Ovalen vid H ska vara c:a 7,5 mm hög när vä kona och den stora ringmuttern är dragen.
Det ska vara c:a 4 kuggars frigång mellan driv och broms.
Känner du igen det?

-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 13 maj 2013, 20:47
- Ort: Partille (Göteborg)
Re: Cyclemastern
Du har rätt jag och ja verkstadshandbok, om man kan kalla tre sidor det, krävs definitivt. De dök upp på google innan nu verkar bara en version utan text finnas men tror jag har den sparad nånstans...¨
Jag är däremot intresserad av att veta vad du menar med att justera kedjans linje?
Fyra tagar mellan lägena och 7,5mm hög oval är däremot uppfattat, även graffit vilket ingen verkar vilja handla med längre
Jag är däremot intresserad av att veta vad du menar med att justera kedjans linje?

Fyra tagar mellan lägena och 7,5mm hög oval är däremot uppfattat, även graffit vilket ingen verkar vilja handla med längre

-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 13 maj 2013, 20:47
- Ort: Partille (Göteborg)
Re: Cyclemastern
Här var den:
Re: Cyclemastern
MOLYKOTE har en del intressanta produkter med grafit i, Bland annat G-rapid plus som är en MoS2/grafit smörja.