Cyclemastern

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Wokadbanan

Cyclemastern

Inlägg av Wokadbanan »

För i riktigt ett år sedan så jag en bild på en Cyclemaster på detta forum, eller det gamla beroende på hur man ser på saken. Bilden var denna:
IMAG0960_zpscec81910.jpg
IMAG0960_zpscec81910.jpg (107.51 KiB) Visad 4159 gånger
Lite drygt en vecka senare hade jag den hemma i en stor kartong och om vi snabbspolar fram till idag ser den ut såhär:
5035100.jpg
5035100.jpg (861.36 KiB) Visad 4159 gånger
Tanken jag hade är att jag denna gång faktiskt varit ganska flitig med kameran och har en del bilder ifrån detta projekt och istället för att själviskt behålla dem för mig själv kan jag ju lägga ut dem här för allmän beskådning. Förhoppningsvis kanske de även kan vara till lite hjälp för nästa person som ger sig på en uppgift som denna.

Det första och mest uppenbara fel min motor hade var att kopplingen inte tog vilket gjorde att en provkörning i provbänken ej var möjlig. Vissa brukar ju använda sig av tekniken att sätta en skruvdragare på svänghjulsmuttern och starta motorn den vägen men jag valde att istället fixa kopplingen först och starta sen.

I vilket fall började jag med att öppna upp kopplingshuset.
IMG_8519liten.jpg
IMG_8519liten.jpg (788.59 KiB) Visad 4159 gånger
Sex eller sju skruvar plus en mutter där motorn hänger i navet sen måttligt med värme speciellt där axeln går ut och sedan delar den på sig utan verktyg eller bändande skruvmejslar.
Användarens profilbild
Calleberg

Re: Cyclemastern

Inlägg av Calleberg »

Vad är det för märke på cykeln?
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Wokadbanan

Inlägg av Wokadbanan »

IMG_8524liten.jpg
IMG_8524liten.jpg (739.32 KiB) Visad 4155 gånger
Väll därinne möts man av det jag inte har kort på men två hjul inte helt olika andra mopedkopplingar antar jag. Här är en hemskt suddig bild som åtminstone visar axlarna utan koppling på så att säga.
IMG_8520liten.jpg
IMG_8520liten.jpg (358.57 KiB) Visad 4155 gånger
I vilket fall öppnades kopplingen upp bara för att konstatera att det såg ju ganska fint ut. Anledningen till att motorn och hjulet inte rörde sig samtidigt var istället en kombination av tidigare mekanikers miss. Kilen som håller drevet på vevaxelen hade smitit in och lagt sig i packboxen. Axeln som sådan var också lite sliten men detta åtgärdades inte förren senare. Motorn hade ju faktiskt inte visat livstecken än så länge. I vilket fall bytes kopplingskorken när tillfället ändå var här.
Bild1.jpg
Bild1.jpg (498.75 KiB) Visad 4155 gånger
Ny kil på plats lager byt koppling renoverad allt tillbaka igen och dags för provstart.
Wokadbanan

Inlägg av Wokadbanan »

En provstart i provbänken. Detta är på vårkanten 2014 och det har då hänt lite mer än det som står skrivet ovan. Det tydligaste är väll att hjulet är på en 28" fälg (gamla var 26") men det får skrivas mer om det vid ett senare tillfälle.

https://www.youtube.com/watch?v=fnvjqGM ... e=youtu.be
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Inga stora blanka kupolmuttrar på navet. Leta upp ett par sexkantmuttrar från ett äldre Torpedonav från nån gammal cykel så får du det precis som det var :D
Användarens profilbild
Calleberg

Inlägg av Calleberg »

Calleberg skrev:Vad är det för märke på cykeln?

Jadu, herr Calleberg, det ser väl vem som helst att det är en KING cocos_acc.gif

(jag googlade lite själv...)

Forumsponsor

Ja, det ser jag också nu :lol:

Annars passar svart cykel väldigt bra till Cyclemaster thumb_up
Wokadbanan

Inlägg av Wokadbanan »

Ja det är en King som jag köpte när den var ledsen och övermålad med tre lager av diverse glada färger. Någon som är duktig på det där med cyklar får gärna försöka åldersbestämma den det vore kul och veta :)

Och ja kupolskruvar och lite annat är inte helt tidstypiskt men ambitionen låg egentligen aldrig på mer än att få den att gå riktigt fint. Nu är nog tanken att försöka hitta någon som orkar ta nya tag och köpa regestreringsskylt (vilket finns fäste och håll för) byta skruvar, sätta på en dynamo och framför allt köra med den :)
Forumsponsor

Cykeln har den lilla ringmuttern vid vevpartiet så jag gissar på en 30-talare :)

Kul att du tänker den ska vara ute och röra på sig och jag tycker Cyclemaster är trevliga att köra på thumb_up
Dom går väldigt tyst och fint, inget smattrande och smällande som Victoria FM38:an

Kul att se det här och lycka till! :D
Wokadbanan

Inlägg av Wokadbanan »

Vad kul att någon mer uppskattar detta under av engelsk konstruktion :D

Jag fortsätter väll med min historia även om jag nog ger upp att försöka minnas i vilken ordning saker dök upp... Istället fokuserar vi nu på det jag tyckte var extra kul. Kanske för att jag som sakt inte kan mycket om cykelkonstruktion men jag tyckte det var väldigt tydligt i hur de olika lägena, broms och framåt, aktiverades. Oj det var en meningslös text här kommer bilder istället :P
2014-06-10 14.45.31.jpg
2014-06-10 14.45.31.jpg (405.55 KiB) Visad 4039 gånger
Framåtläget "aktiveras" av att Gängorna på drevet "A" drar medbringare "C" som gripper tag i kloss "B" som är hexagon i utkant och därmed låser i det lika hexagona navet.
2014-06-10 14.47.15.jpg
2014-06-10 14.47.15.jpg (422.84 KiB) Visad 4039 gånger
Bromsen aktiveras på samma sätt då drev "A" trampas bakåt och gängar ifrån "C" som då trycker ihop sex brickor av "D" och sju brickor av "E" som ligger om vart annat. "D"-brickorna låser i navet, "E"-brickorna i den fyrkantiga delen på axeln precis under "F" när de trycks ihop låser de navet = broms.

Jag tycker det är en fascinerade konstruktion skall man däremot vara kritisk så skall lagerbanorna justeras med dels brickorna vid "H" och dels en kona som skruvas på axeln i andra änden. Är man däremot för snål på "H" sidan så finns det inte gängor kvar på den lilla upphöjningen vid "H" och eftersom det är de gängorna som motorn hängs på så får man isf börja om med sin justering :P

Som en bonus kan man också få glitterfett om man inte byter fett i navet emellanåt. Tror det är mässingen i "D"- brickorna som lämnar detta efter sig.
IMG_8599.jpg
IMG_8599.jpg (460.54 KiB) Visad 4039 gånger
Forumsponsor

Hej du :)

Nu har du gett dig på nånting knepigt, det är ett Beckson frihjulsnav och det är inte alldeles enkelt för nybörjaren. Jag själv fixade det inte utan verkstadshandbok.

Det är ganska komplicerat men här är några hållpunkter

Friktionsmedbringaren C måste smörjas med måste smörjas med grafit och olja. Inget annat gäller.

Brickorna vid H justerar drivkedjans linje.

Själva navet justeras vid den stora ringmuttern H samt med lilla konan på andra sidan.

Ovalen vid H ska vara c:a 7,5 mm hög när vä kona och den stora ringmuttern är dragen.

Det ska vara c:a 4 kuggars frigång mellan driv och broms.

Känner du igen det? :roll:
Wokadbanan

Inlägg av Wokadbanan »

Du har rätt jag och ja verkstadshandbok, om man kan kalla tre sidor det, krävs definitivt. De dök upp på google innan nu verkar bara en version utan text finnas men tror jag har den sparad nånstans...¨

Jag är däremot intresserad av att veta vad du menar med att justera kedjans linje? :)

Fyra tagar mellan lägena och 7,5mm hög oval är däremot uppfattat, även graffit vilket ingen verkar vilja handla med längre :P
Wokadbanan

Inlägg av Wokadbanan »

Här var den:
Cyclemaster Beckson-1.jpg
Cyclemaster Beckson-1.jpg (872.16 KiB) Visad 4021 gånger
Cyclemaster Beckson-2.jpg
Cyclemaster Beckson-2.jpg (951.93 KiB) Visad 4021 gånger
Cyclemaster Beckson-3.jpg
Cyclemaster Beckson-3.jpg (857.59 KiB) Visad 4021 gånger
Wokadbanan

Inlägg av Wokadbanan »

Cyclemaster Beckson-4.jpg
Cyclemaster Beckson-4.jpg (800.12 KiB) Visad 4020 gånger
Användarens profilbild
Calleberg

Inlägg av Calleberg »

MOLYKOTE har en del intressanta produkter med grafit i, Bland annat G-rapid plus som är en MoS2/grafit smörja.

Skriv svar