Tjusig mackbild förresten.... Mörkret sätter bilen i fokus, kunde säkert platsa i en försäljningsbroschyr.
Nu är jag förvisso partisk men jag blir bara mer och mer förtjust i Volvo Amazon trots att jag bara för ett par år sedan inte hade en tanke på en sån. Mina favoriter var mer framhjulsdrivna småbilar och det här är ju nästan motsatsen.
Amazonen är på något sätt tidlös tycker jag. Det är 40-tal, 50-tal, 60-tal och nästan 70-tal i en och samma bil.
För ett par veckor sen kom jag på att jag visste om en 57:a, alltså första årsmodellen, och sedan råkade jag träffa killen som berättade att han ville sälja den. Ett bra renoveringsobjekt nästan utan rost för 10k och jag tipsade en annan Volvointresserad kille som jag lärt känna och han köpte objektet direkt
Jag kollade lite på den Amazonen när han fått hem den och den hade en helt annorlunda huvupphängning och gångjärn än de senare. Det var som en stor jättefjäder på en sidan vid broms- och kopplingscylindrarna och bara ett litet gångjärn på den andra sidan. Sen var instrumenteringen annorlunda med andra kontrollampor och nåt större extra plastglas utanpå hela instrumentet. Värmereglaget satt till vänster ungefär som på gamla Volvo PV