Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

pangerva skrev:Annars, 56-an, undrar jag om inte Ni-Cd-batteriet blir svindyrt med tanke på den extra skatt Ni-Cd belastas med.
Jag tror också dom här batterierna är svindyra jämfört men ett vanligt bly/syra batteri som masstillverkas.

SAFT Nife batterierna har sina speciella användningsområden och de flest går nog på export utomlands.

Ett användningsområde jag känner till är som startbatteri till reservkraftverk och nödgeneratorer men det är säkert en mindre del som används där.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Puchen skrev:Problemet med Nickel-Kadmiumbatterier är att dom har ett kemiskt minne som gör att man tappar kapaciteten om man laddar på ett icke urladdat batteri,
Jag tvivlar på det gäller såna här batterier i celler med flytande elektrolyt.
Det är nog snarare dom här mindre stavbatterierna typ AA och liknande det gäller för de har en annan uppbyggnad med bunden elektrolyt.
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Frolzon »

zappafan skrev:Köp ett Optima så behöver du inte bry dig på ca. 15-20 år... thumb_up
Instämmer.
Köpte mitt "Red Top" 1995 och använder det fortfarande.
Tappat det i backen, tömt det otaliga gånger, stått utan laddning ett halvår en gång, men det bara fungerar ändå.
Har startat bigblockmotorer varje dag i sex år, även vid 28 minusgrader, enda batteriet som jag litar på till 100%... :)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:04, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av zappafan »

56:an skrev:
zappafan skrev:Köp ett Optima så behöver du inte bry dig på ca. 15-20 år... thumb_up
Du milde... Vad svarar man på det här? cocos_acc.gif

Ja ett är i alla fall säkert och det är om jag är på en veteranfordonsträff och ser en bil med huven öppen och det sitter ett Optima i batterihållaren så är det definitivt inget jag ställer mig och tittar på :roll:
Till jänkare vet jag det finns att köpa med "gammalt orginalutseende"... då är ju det problemet borta... :mrgreen:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av pangerva »

Men Ni-Cd ser fint ut i bilen........ eller? :?
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:Ett användningsområde jag känner till är som startbatteri till reservkraftverk och nödgeneratorer men det är säkert en mindre del som används där.
Fortsätt att experimentera, lika intressant som vanligt... :)
NiFe-batterier används på många områden idag, de har många bra egenskaper som man kan dra nytta av.
Här finns det lite mer fakta och specifikationer att läsa om, även om det står på engelska:
http://www.nickel-iron-battery.com/

Ni-Cd-cell, står en del fakta längre ner på sidan:
http://www.alibaba.com/product-detail/1 ... 58901.html
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

pangerva skrev:Men Ni-Cd ser fint ut i bilen........ eller? :?
Frolzon skrev:Fortsätt att experimentera, lika intressant som vanligt... :)
Tack så väldigt mycket, det är just dom här två reaktionerna jag väntar på och gillar thumb_up

För mig är det tekniskt intresse men även högst mänskliga reaktioner som tryggheten i det bestående och rädslan/förundran över det okända eller mindre kända :)

När jag är på veteranfordonsträffen tar gärna upp det här med etanoldriften i äldre bil, det är något provokativt och ladddat och man kan få vilka svar som helst motorfolket men några är insatta och då sjunker spänningen i samtalet till 0
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

zappafan skrev:
56:an skrev:
zappafan skrev:Köp ett Optima så behöver du inte bry dig på ca. 15-20 år... thumb_up
Du milde... Vad svarar man på det här? cocos_acc.gif

Ja ett är i alla fall säkert och det är om jag är på en veteranfordonsträff och ser en bil med huven öppen och det sitter ett Optima i batterihållaren så är det definitivt inget jag ställer mig och tittar på :roll:
Till jänkare vet jag det finns att köpa med "gammalt orginalutseende"... då är ju det problemet borta... :mrgreen:
Det är inget problem som ska lösas eftersom det redan var löst. Om du bläddrar tillbaka i tråden så ser du att jag provat med olika spänningar för bly/syra batteriet som hör till bilen och lösningen blev, efter jag renoverat generatorn, en laddspänning på 14,5 Volt och då behövdes ingen stödladdning samtidigt som batteriet inte blev varmt vid längre körningar.

För batteriets skull verkar dock spänningen ha mindre betydelse med det här ni-cd batteriet, det är snarare lamporna man får tänka istället :)

För övrigt är inget ändrat i bilen, inga hål borrade osv. Allt kan återställas på nån halvtimme.

Nåt jag önskar är en huvudbrytare i bilen, har ett par stycken lösa redan, men ska det lösas praktiskt och snyggt måste hål borras i karossen. Därför tvekar jag och tillfälligt satt en vingmutter på batterikabelskon.
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Frolzon »

Det finns ju andra alternativ också, här brukar svaren finnas... :)
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hilit=nife
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

tompas11 skrev:Vad är det för fel med ett vanligt hederligt bly/syrabatteri i bilen?
Från Frolzons länk:

"Blybatterier är ju helsega i kyla. Anledningen att de klarar starta en bil i kyla ändå beror på att de är överdimensionerade i normala temperaturer."

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... e#p1083786


Säjer ju en del.... Och just därför tror jag bilen klarar sig med ett NIFE batteri med blott en tredjedels kapacitet därför de inte är lika temperaturberoende.

Låt säga ett vanligt bilbatteri har kapaciteten 100 % vid +20 grader och kapaciteten 105 % vid +30 grader men blott 50 % vid minus 10 grader kan ju visa att de inte är de bästa trots att de finns i stort i varenda bil som finns på jordklotet.

Nifebatteriet klarar även extremtemperaturer kortare perioder. Nifebatteriet var det enda batteri som klarade och driva radiokommunikationen vid polarexpeditionerna. Blysyrabatterierna bara upphörde och fungera när det blev för kallt.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av tompas11 »

56:an skrev:
tompas11 skrev:Vad är det för fel med ett vanligt hederligt bly/syrabatteri i bilen?
...de inte är de bästa trots att de finns i stort i varenda bil som finns på jordklotet.
Det finns en anledning till att det förhåller sig så. Fundera på det du. :wink:
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Falkfish »

tompas11 skrev:
56:an skrev:
tompas11 skrev:Vad är det för fel med ett vanligt hederligt bly/syrabatteri i bilen?
...de inte är de bästa trots att de finns i stort i varenda bil som finns på jordklotet.
Det finns en anledning till att det förhåller sig så. Fundera på det du. :wink:

Bly är billigt och är världens mest återvunna metall ??

S
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 707
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Full fart på energifronten ser jag.

Det resoneras kring NIFE-batteriets kapacitet (Ah)...
Nu kommer hemläxan, hur mycket av batteriets kapacitet går åt för att starta motorn?
Slutsatsen bör bli att betteriets kapacitet i Ah är en ganska ointressant parameter när det gäller att bedöma förmågan att starta motorn?
Skriv svar