Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Calleberg »

Om vi låtsas att startmotorn är på 1200 watt så kommer den dra 100A. Säg att det tar 5 sekunder att starta motorn.
Då har man tagit 500 Amperesekunder av batteriet, dela med 60 för att få amperetimmar = 8.3 Ah. Om man har ett fantasibatteri som återladdas på några sekunder, klarar att djupurladdas till 100% och dessutom ger 100 Ampere ända tills det är helt tomt plus att man har en bil som alltid startar inom 5 sekunder så funkar det med marginal med 10Ah
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Falkfish skrev:
tompas11 skrev:
56:an skrev:
tompas11 skrev:Vad är det för fel med ett vanligt hederligt bly/syrabatteri i bilen?
...de inte är de bästa trots att de finns i stort i varenda bil som finns på jordklotet.
Det finns en anledning till att det förhåller sig så. Fundera på det du. :wink:

Bly är billigt och är världens mest återvunna metall ??

S
Jag undrar vad tompas11 syftar på men din förklaring låter trolig, sen har väl batteriutvecklingen stått ganska still så något tänkbart alternativ för massproduktion har inte funnits. Nifeackumulatorn är och förblir nog till specialändamål. SJ använde Nife batterierna mycket förr till belysning i tågvagnar och i handburna signallampor.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

Calleberg skrev:Om vi låtsas att startmotorn är på 1200 watt så kommer den dra 100A. Säg att det tar 5 sekunder att starta motorn.
Då har man tagit 500 Amperesekunder av batteriet, dela med 60 för att få amperetimmar = 8.3 Ah. Om man har ett fantasibatteri som återladdas på några sekunder, klarar att djupurladdas till 100% och dessutom ger 100 Ampere ända tills det är helt tomt plus att man har en bil som alltid startar inom 5 sekunder så funkar det med marginal med 10Ah
Det var en intressant förklaring och så långt har jag inte tänkt :D

Jag lovar att återkomma med ett vintertest av det här NIFE batteriet :D thumb_up

Men om bilen startar med det här batteriet i vinter kan jag förstås inte lova.... :roll:
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Calleberg »

Du behöver inte vänta till i vinter... Har du frysbox? :twisted:
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:02, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av tompas11 »

Mera bränsle är rätt medicin. :D
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 707
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Mera läxor...

Vad händer med luftens densitet när temperaturen faller?
Hur påverkar detta motorns lambdavärde om inga justerngar görs?

Vad jag vill säga är att förångningen påverkas, men det kanske inte är det mest påtagliga i detta fallet?
Betänk också att när du går för magert så ökar bränsleförbrukningen. (gäller att hitta rätt)
Förbränningshastighet, komponenttemperaturer osv samt möjliga följder lämnar jag därhän.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av tompas11 »

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.....
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av zappafan »

För att förgylla din vardag, är inte B16 en skitmotor... :mrgreen:
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av tompas11 »

Jämfört med B18/20 så är B16, mycket riktigt, inte mycket att hänga i granen, om uttrycket tillåts.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:Kan det möjligen vara nån som har en kråmad ventilkåpa till Volvo B16 Sport som ni bara tycker ligger och skräpar och vill bli av med? :drewl:
Det verkar finnas två stycken i Kalmar, i marinutförande heter motorn BB-70 och har kromad ventilkåpa... :)
De ligger väl kanske inte och skräpar, men man vet ju aldrig...
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_pent ... ?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/kalmar/Storebro_S ... ?ca=16&w=3
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av tompas11 »

56:an skrev:Kan någon säga om ett topplock från en B4B passar direkt på B16 motorn? :roll:
B4B, B16 eller B18/B20 så har dom väl alla ett högt nostalgivärde, det kan vi väl ändå vara överens om :mrgreen:
Troligen så passar topparna på både B4B och B16.
http://www.cvi-automotive.se/upload/PDF ... pv_swe.pdf

Högt nostalgivärde - absolut. :)

Den där båten borde passa 56:an som handen i handsken. :D
Skriv svar