Puch Dakota 3000, projekt AM6
Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6
Haha, ja det krävs nog dylika drastiska åtgärder om man ska få lite fart i en Püch 

Projekt 1976 Puch Dakota 3000
kejsaren skrev:Jag gillar när det ser rent o fint ut
Tack Jan, det värmer

Motorn klar, fattas i stort sett bara ett tändstift och en plugg för tempsensorhålet.

image hosting site

windows 7 screenshot
Bör väl ta moppeskrället en bit över 100 trots att jag väger 100 pannor själv Smile

image hosting site

windows 7 screenshot
Bör väl ta moppeskrället en bit över 100 trots att jag väger 100 pannor själv Smile
Mycket fint!
Fick bli en kompromiss för bakbromsen, hade gjort plats för ett fäste som sitter fäst i hjulaxeln och löper längs svingen, men oket fick inte plats, så det fick bli så här istället:
url=http://postimage.org/]
[/url]
image hosting over 5mb
Frambromsen injusterad och punktad, ska bara helsvetsa sen är det klart.
Måste även fästa sensorhjulet till hastighetsmätaren.

host image online
Sen ska jag bara flytta fästena till vattenkylet sedan är det dags för blästring och pulverlack, när det är klart kan jag äntligen börja montera ihop eländet
url=http://postimage.org/]

image hosting over 5mb
Frambromsen injusterad och punktad, ska bara helsvetsa sen är det klart.
Måste även fästa sensorhjulet till hastighetsmätaren.

host image online
Sen ska jag bara flytta fästena till vattenkylet sedan är det dags för blästring och pulverlack, när det är klart kan jag äntligen börja montera ihop eländet

Det där ser bra ut du!
Hur blir det med gaffeln, kan du använda puchens kronor eller blir det för brett?

Hur blir det med gaffeln, kan du använda puchens kronor eller blir det för brett?
Tackar,
Jodå, ramen och gaffeln är Puch all the way, det blir lite trångt även fram så jag måste klura ut hur jag ska få dit skärmfästena utan att förstöra looken alltför mycket.
Jodå, ramen och gaffeln är Puch all the way, det blir lite trångt även fram så jag måste klura ut hur jag ska få dit skärmfästena utan att förstöra looken alltför mycket.
- SachsMekarn
Härligt bygge 

-
Ahhh....det är du! Följt bakre bromsoksproblematiken på Facebook men fattade inte att det vara samma moppe som här
Bygger som sagt lite på samma tema och steg 1 är nu färdigt:

Nästa steg är att i vinter lacka upp tank och alla övriga sirverlackade attiraljer till mörkare stålgrå metallik med halvmatt klarlack.
Skall även trimma lite mer då den blev bra mycket tyngre nu.....
Fråga: Dämparna du köpte. Såg ju riktigt trevliga ut. Längd o pris?
Från eBay? Har du några tips hur jag hittar de där?
mvh Jonas

Bygger som sagt lite på samma tema och steg 1 är nu färdigt:

Nästa steg är att i vinter lacka upp tank och alla övriga sirverlackade attiraljer till mörkare stålgrå metallik med halvmatt klarlack.
Skall även trimma lite mer då den blev bra mycket tyngre nu.....
Fråga: Dämparna du köpte. Såg ju riktigt trevliga ut. Längd o pris?
Från eBay? Har du några tips hur jag hittar de där?
mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Jag har köpt likadana YSS från http://www.puchshop.de/catalog/bodywork ... 49_53.html
Det hamnar på ca 700 kr med frakt och de har snabba leveranser. YSS dämpare fungerar mycket bra och har gett bra komfort och väghållning på alla mina moppar.
Är också precis som övriga mycket imponerad av det fina Puch-AM6 bygget.
Det hamnar på ca 700 kr med frakt och de har snabba leveranser. YSS dämpare fungerar mycket bra och har gett bra komfort och väghållning på alla mina moppar.
Är också precis som övriga mycket imponerad av det fina Puch-AM6 bygget.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Suck, man börjar bli lite trött på att det ska gå så långsamt, inser ju att den kommer att bli klar mitt i vintern vilket försvårar en provkörning, lär ju klia i fingrarna inför mopperallyna till våren.
Gillade inte designen på framskivan, den ser för "modern" ut, samtidigt tar inte oket på hela skivan, så jag ritade en ny i CAD som ska skäras ut i 5mm rostfritt stål.
Tycker detta blir bättre och matchar skivan bak snyggare.

image hosting
Gillade inte designen på framskivan, den ser för "modern" ut, samtidigt tar inte oket på hela skivan, så jag ritade en ny i CAD som ska skäras ut i 5mm rostfritt stål.
Tycker detta blir bättre och matchar skivan bak snyggare.

image hosting
- SachsMekarn
Skaparglädje på hög nivå 

Haha, ja det hjälper nog att vara lite störd när man håller på med sånt här 

Vad heter modellen å vad har du för cc-mått på dom tro?
Jag skulle behöva ett par knallhårda 350mm dämpare.
Mvh Patrik