Som 15:åring köpte jag en Elgitarr istället för moped. (Fender Strata)
Nu som 36:åring har jag dock köpt min första moped, en Suzuki K50 1983-1987.
Jag kan otroligt lite om motorer, med detta skrivet kan jag tillägga att att jag ändå är ganska händig o lär mig fort.
Min k50 var i orginal skick orörd, dock var cylinder och kolv bränd och stora Jack i.
Efter ett par dagar med Google och med tips från diverse moped handlare, fick jag tipset om att köpa en 60cc 7hk cylinder o kolv.
Dom menade på att en just en sådan cyl/kolv så skulle den gå mkt bra, vilket DN också gjorde, med detta kit skulle jag inte behöva ändra insugskopa och förgasare etc.
MEN nu efter ca 4mil med mopeden så dör den när jag kör, motorn dör och moppen bromsar. (Vilket jag vet är att växel ligger i) trycker jag in kopplingen så släpper bromsningen.
Precis innnn den dör så hör man att den börjar gå ojämnt o tappar varv, sen dör den.
Innan jag byte cylinder och rengjort förgasare så dog den aldrig och startade på första kicken, nu kickar jag mig svettig innan jag får igång den med endast choken i.
En sak till, när jag måste stanna för rödljus etc så varvar den som faen och slutar inte om jag inte drar till i choken, då lugnar den ner sig ibland.
IOM att jag inte kan fackspråket inom motorer ber jag er ha överseende med detta ich gärna förtydliga saker för mig, eller bara fråga på

Tack på förhand/Bob