Suzuki K50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Livvakt

Suzuki K50

Inlägg av Livvakt »

Hej alla Raketsportare!

Som 15:åring köpte jag en Elgitarr istället för moped. (Fender Strata)
Nu som 36:åring har jag dock köpt min första moped, en Suzuki K50 1983-1987.

Jag kan otroligt lite om motorer, med detta skrivet kan jag tillägga att att jag ändå är ganska händig o lär mig fort.

Min k50 var i orginal skick orörd, dock var cylinder och kolv bränd och stora Jack i.
Efter ett par dagar med Google och med tips från diverse moped handlare, fick jag tipset om att köpa en 60cc 7hk cylinder o kolv.
Dom menade på att en just en sådan cyl/kolv så skulle den gå mkt bra, vilket DN också gjorde, med detta kit skulle jag inte behöva ändra insugskopa och förgasare etc.

MEN nu efter ca 4mil med mopeden så dör den när jag kör, motorn dör och moppen bromsar. (Vilket jag vet är att växel ligger i) trycker jag in kopplingen så släpper bromsningen.
Precis innnn den dör så hör man att den börjar gå ojämnt o tappar varv, sen dör den.

Innan jag byte cylinder och rengjort förgasare så dog den aldrig och startade på första kicken, nu kickar jag mig svettig innan jag får igång den med endast choken i.

En sak till, när jag måste stanna för rödljus etc så varvar den som faen och slutar inte om jag inte drar till i choken, då lugnar den ner sig ibland.

IOM att jag inte kan fackspråket inom motorer ber jag er ha överseende med detta ich gärna förtydliga saker för mig, eller bara fråga på :)

Tack på förhand/Bob
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: Suzuki K50

Inlägg av erlan »

trimningen i sig är/var en klassiker i susukikretsar.
men på 70-talet pratade man om trekanalcylinder.
dom satt på tidiga treväxlade suzuki.
sätter du dit en urborrad/ostrypt insugskåpa och en 16mm förgasare blir det riktig
fart på den.

men nåt fel är det ju på den. jag gissar på tjuvluft. men var har jag ingen aning om.
någon suzukikunnig kanske har bättre tips.
haynes har gjort verkstadshandbok till suzukin. försök få tag i den.
finns den från förlaget fortfarande så borde Margie bokshop i stockholm ha den.

erlan
Användarens profilbild
kee

Inlägg av kee »

Jag förstod inte om problemen uppstod iom cylinderbytet eller efteråt? Flera av symptomen du beskriver låter som "tjuvluft" i mina öron, dvs att det läcker in luft någonstans i bränsleblandningen, då kan motorn rusa och dö och bete sig konstigt. Dessutom skulle det kunna vara så att choken kompenserar för detta och att det är därför du kan få motorn att gå lite bättre.

Såvitt jag vet så kan det väl inte läcka på så värst många ställen på en K50, jag kan bara komma på att kolla att förgasaren sitter ordentligt på insuget. Jag har dock svårt att tro att dessa fenomen kan uppstå av en "för stor" cylinder för förgasaren. Så vidare stor skillnad är det ju inte på slagvolymen ändå.

Jag har dock haft märkliga fel, i stil med de du beskriver, tex att den helt plötsligt dör och börjar gå illa. Då kom jag fram till att det var vatten i soppan, detta efter ett tips från mina K50-veteraner till polare, som menar på att de låsbara tanklocken ofta läcker in vatten om moppen står ute i regnet, så första frågan kanske borde vara; har du ett låsbart tanklock? Töm tanken (och flottörhuset) på soppa och pröva igen med fräsch soppa.

Det var vad jag kunde komma på nu.

Edit: erlan hann att svara innan mig, men vi båda är ju inne på tjuvluft så det kanske borgar för något?
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"

... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell... :P
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det kan dra tjuvluft i dåliga packboxar. vid cylinderfoten.
förmodligen även mellan insugskåpa och blockhalvan.

vi vet ju inte vad moppen varit utsatt för.
dessutom utgår jag från att det är en kina-tillverkad cylinder.
och sådana bör man kunna syna innan montering.

erlan
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Livvakt skrev:Hej alla Raketsportare!

Som 15:åring köpte jag en Elgitarr istället för moped. (Fender Strata)
Nu som 36:åring har jag dock köpt min första moped, en Suzuki K50 1983-1987.

Jag kan otroligt lite om motorer, med detta skrivet kan jag tillägga att att jag ändå är ganska händig o lär mig fort.
Har gjort det omvända fast på äldre dar, har nyss köpt en Strata (vid 54 års ålder...):

Bild

Kan inget om gitarrer, ville bara pricka av det från listan, kommer att tillbringa vintern med att se om jag kan få ordning på synkroniseringen mellan fingerrörelser och hand så att det låter lite vettigt ur den där manicken... 8)

Beträffande din moped håller jag med övriga som tror på tjuvluft men det blir din uppgift att hitta var... :twisted:
Livvakt

Inlägg av Livvakt »

Hej!

Oj vilken fin respons :) tyder på ett trevligt forum.
Jag tror ni kan ha rätt med tjuvluft.

Problemen uppstod efter cylinderbytet, byte även packningarna då.
När jag kollade igår så var packningen längst ner lite trasig, men är nu åtgärdat.
Sen såg jag att det bara satt 1 kolvring, den övre.
Måste varit jag som missade den, för jag höll på och krångla med att få på dom och det blev lite stressigt på slutet.

Kolven och cylindern var sotiga/svartare, men det kanske är normalt? Det var inga repor iaf.
Bör jag köpa nya kolvringar och rengöra cylinder o kolv?

Jag har precis köpt en 16mm förgasare från Eklunds.
Hur tror ni den kommer påverka mopeden?
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Du har bestyckat om förgasaren? :)
Livvakt

Inlägg av Livvakt »

Rexxy skrev:Du har bestyckat om förgasaren? :)
Haha, har jag?
Nu hänger jag inte med?
Vad innebär att bestycka en förgasare?
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Livvakt skrev:
Rexxy skrev:Du har bestyckat om förgasaren? :)
Haha, har jag?
Nu hänger jag inte med?
Vad innebär att bestycka en förgasare?

Man ändrar storleken av små mässingmunstycken i förgasaren, för att ge motorn mer eller mindre bensin.

Trimmar du, får motorn mer luft. Och mer luft innebär att motorn behöver mer bensin!
Trimmar du utan att bestycka om förgasaren, kan motorn ta skador av för snålt med bensin. Då bensinen både kyler och smörjer (med oljan som du blandar i soppan).
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Nja, om motorn suger i sig mer luft suger den även i sig mer bränsle så det blir ingen större skillnad på bränsle blandningen
men en trimmad motor kan behöva fetare blandning för att ej spika.
Livvakt

Inlägg av Livvakt »

Så att köpa en 16mm förgasare är bra då?
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Ja, men Insuget i kåpan ska också vara 16 mm annars är det ingen idé. En större reed är också att rekommendera.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Skunkworkz skrev:Nja, om motorn suger i sig mer luft suger den även i sig mer bränsle så det blir ingen större skillnad på bränsle blandningen
men en trimmad motor kan behöva fetare blandning för att ej spika.

Eh, så man behöver inte bestycka om en motor när man trimmar den? Bara slänga på allt och det suger i sig den mängd bensin den behöver? :roll: :roll: :roll:

Såklart den behöver mer bensin när den får i sig mer luft, försökt inte förvirra folk här nu. Förgasaren SKA bestyckas om vid all sorts ändring i motorn.
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Du borde nog läsa på lite hur en förgasare funkar.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

man kan inte tvärsäkert säga hur man behöver bestycka vid en viss trimmning.
alla motorer är individer.

men i alla fall där man förbättrat insugskapaciteten, med samma förgasare och luftrenare, så vill motorn oftast ha mindre munstycke.

i ditt fall är det sannolikt att du har väldigt lika porttider på båda cylindrarna.
bara en kanal till. men lite mer slagvolym vilket då suger bättre. eftersom luftrenaren är samma så blir suget vid bränslemunstycket större. den suger i sig mer bränsle.

om du köpt en 16mm förgasare så behöver du en kåpa med 16mm insug.
om din är otrimmad är det synd att borra sönder den. men trimmade kåpor dyker upp på tradera rätt ofta. om det sitter reed med en läpp så vill du nog byta den med.

erlan
Skriv svar