Ta bort färg på kromade skärmar
Re: Ta bort färg på kromade skärmar
Fungerar jättebra att på bort färg med bromsolja. Lite kladdigt men det är all färgborttagning, ett plus är ju att det är skonsamt mot krom 

Jag tänker i första hand på det som är skonsamt för mig själv, men så är jag hyperkänslig i halsen ocksåvulcan* skrev:, ett plus är ju att det är skonsamt mot krom

Allt som går tvätta i vanligt vatten tycker jag är klart bäst

Sprit är heller inte så dumt, det går ju till och med och dricka

Det finns många lättflyktiga lösningsmedel som aceton, thinner, xylen, bensin m.m. och alla är dom väldigt brandfarliga men trikloretylen var ett annat effektivt lösningsmedel men som inte var brandfarligt men väldigt farligt för människor efter som gaserna löser upp hjärnan.Raketsport skrev:Jag tvättade 1175 skärmarna med aceton. Kromade skärmar med spraylack på som man, precis som du beskriver, kunde skrapa bort med nageln.
Färgen lossnade på en gång, i flaska gick åt för två skärmar. Kanske hade jag valt något annat medel i första hand, men man tar vad man har hemma för stunden.
Tonåringar gillar berusning som är spännande och jag kommer ihåg "sniffningen" som tyvärr var ganska vanlig på 60- och 70-talet.
Inte bra alls

Om du tänker göra om det så var utomhus, det är det bästa råd jag kan ge. Tyvärr så funkar det inte alltid i yrkeskretsar men det finns ju effektiva utsugningfläktar att tillgå samt andningsmasker. En friskluftmask är aldrig fel

56:an skrev: Det finns många lättflyktiga lösningsmedel som aceton, thinner, xylen, bensin m.m. och alla är dom väldigt brandfarliga
Om du tänker göra om det så var utomhus, det är det bästa råd jag kan ge.
Om man är rädd för inandning av kemikalier så kan man ju skjuta bort färgen med hagelbössa. Krutrök är inte så farligt.
Nackdelen med den metoden är bucklor och hål.Man får ta det goda med det onda

det var ett annorlunda tips Hasse 

Vi har ju ett geni från Eskilstuna som brukar gästa forumet, han om någon har väl ett tips på
hur man gör. Utan att man förs måste ta licens och köpa en hagelspruta

Min gamla granne sköt av grenar högt upp i trädet med älgstudsaren

Han kanske hade fått nån färg på grenarna han ville bli av med 

Tror inte det är riktigt laglig om det var i ett villaområde, finns restriktioner om skarpskytte bland bebyggelse...Här i Göteborgstrakten är vi i alla fall väldigt försiktiga med övningsskjutning nu, alla gangsteruppgörelser med flera skottlossningar i veckan har gjort att polisen dyker upp som ett brev på posten så snart det smällt några gånger...kejsaren skrev:Min gamla granne sköt av grenar högt upp i trädet med älgstudsaren![]()
-
- Forumsponsor
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Hasse skrev:Vi har ju ett geni från Eskilstuna som brukar gästa forumet, han om någon har väl ett tips på
Geni? Då är det inte jag iallafall. (Skit också) Thinner-Jesus brukar Zappa kalla mig för ibland när han är lite vrång!

Jo, jag använder ett färgborttagningsmedel på sprayburk, finns flera olika märken som funkar bra. Paintstripper från Spraymaster t.ex.
Funkar kanon på kromade ytor!

Bromsolja och andra dylika "Husmorsrecept" kanske funkar, men inte så skoj ifall man ska lackera prylen efteråt när det krupit in små porer och dyl.

Jim på Classic polera bort rostnoppor på en kofångare med vanligt foliepapper.
Vanligt foliepapper var det inte utan Aluminium folie. Finns metod i det, au-oxid används i många krom polering produkter då det är lagom hårt/mjukt för att ta rosten men inte repa kromet. Altenativ är ex krita som används till de flesta lackrensare. Men vi kommer bort från grundfrågan om ett enkelt och miljövänligt sätt att ta bort lack på en kromad yta...umekille skrev:Jim på Classic polera bort rostnoppor på en kofångare med vanligt foliepapper.
njae miljövänligt var väl aldrig frågan i alla fall