Ta bort färg på kromade skärmar

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
vulcan*

Re: Ta bort färg på kromade skärmar

Inlägg av vulcan* »

Fungerar jättebra att på bort färg med bromsolja. Lite kladdigt men det är all färgborttagning, ett plus är ju att det är skonsamt mot krom slider_thankyou.gif
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

vulcan* skrev:, ett plus är ju att det är skonsamt mot krom
Jag tänker i första hand på det som är skonsamt för mig själv, men så är jag hyperkänslig i halsen också :roll:

Allt som går tvätta i vanligt vatten tycker jag är klart bäst :lol:

Sprit är heller inte så dumt, det går ju till och med och dricka :mrgreen:
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Raketsport skrev:Jag tvättade 1175 skärmarna med aceton. Kromade skärmar med spraylack på som man, precis som du beskriver, kunde skrapa bort med nageln.
Färgen lossnade på en gång, i flaska gick åt för två skärmar. Kanske hade jag valt något annat medel i första hand, men man tar vad man har hemma för stunden.
Det finns många lättflyktiga lösningsmedel som aceton, thinner, xylen, bensin m.m. och alla är dom väldigt brandfarliga men trikloretylen var ett annat effektivt lösningsmedel men som inte var brandfarligt men väldigt farligt för människor efter som gaserna löser upp hjärnan.
Tonåringar gillar berusning som är spännande och jag kommer ihåg "sniffningen" som tyvärr var ganska vanlig på 60- och 70-talet.
Inte bra alls :cry: Man kan undra om hjärnorna läker sig... :?

Om du tänker göra om det så var utomhus, det är det bästa råd jag kan ge. Tyvärr så funkar det inte alltid i yrkeskretsar men det finns ju effektiva utsugningfläktar att tillgå samt andningsmasker. En friskluftmask är aldrig fel thumb_up
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

56:an skrev: Det finns många lättflyktiga lösningsmedel som aceton, thinner, xylen, bensin m.m. och alla är dom väldigt brandfarliga

Om du tänker göra om det så var utomhus, det är det bästa råd jag kan ge.

Om man är rädd för inandning av kemikalier så kan man ju skjuta bort färgen med hagelbössa. Krutrök är inte så farligt.
Nackdelen med den metoden är bucklor och hål.Man får ta det goda med det onda :)
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

det var ett annorlunda tips Hasse corsodispari_unsure
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Vi har ju ett geni från Eskilstuna som brukar gästa forumet, han om någon har väl ett tips på
hur man gör. Utan att man förs måste ta licens och köpa en hagelspruta :)
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Min gamla granne sköt av grenar högt upp i trädet med älgstudsaren :lol: :lol:
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Han kanske hade fått nån färg på grenarna han ville bli av med :mrgreen:
HSE

Inlägg av HSE »

kejsaren skrev:Min gamla granne sköt av grenar högt upp i trädet med älgstudsaren :lol: :lol:
Tror inte det är riktigt laglig om det var i ett villaområde, finns restriktioner om skarpskytte bland bebyggelse...Här i Göteborgstrakten är vi i alla fall väldigt försiktiga med övningsskjutning nu, alla gangsteruppgörelser med flera skottlossningar i veckan har gjort att polisen dyker upp som ett brev på posten så snart det smällt några gånger...
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Hasse skrev:Vi har ju ett geni från Eskilstuna som brukar gästa forumet, han om någon har väl ett tips på
hur man gör. Utan att man förs måste ta licens och köpa en hagelspruta :)

Geni? Då är det inte jag iallafall. (Skit också) Thinner-Jesus brukar Zappa kalla mig för ibland när han är lite vrång! :D

Jo, jag använder ett färgborttagningsmedel på sprayburk, finns flera olika märken som funkar bra. Paintstripper från Spraymaster t.ex.
Funkar kanon på kromade ytor! thumb_up

Bromsolja och andra dylika "Husmorsrecept" kanske funkar, men inte så skoj ifall man ska lackera prylen efteråt när det krupit in små porer och dyl. :no_no:
umekille

Inlägg av umekille »

Jim på Classic polera bort rostnoppor på en kofångare med vanligt foliepapper.
HSE

Inlägg av HSE »

umekille skrev:Jim på Classic polera bort rostnoppor på en kofångare med vanligt foliepapper.
Vanligt foliepapper var det inte utan Aluminium folie. Finns metod i det, au-oxid används i många krom polering produkter då det är lagom hårt/mjukt för att ta rosten men inte repa kromet. Altenativ är ex krita som används till de flesta lackrensare. Men vi kommer bort från grundfrågan om ett enkelt och miljövänligt sätt att ta bort lack på en kromad yta...
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

njae miljövänligt var väl aldrig frågan i alla fall :wink:
Skriv svar