Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av 56:an »

Jag gjorde iordning Amazonens bakbromsar tidigare i höstas. Tänkte skriva nåt i tråden om det men det blev inte av då men har sparat bilderna :)

Mannen som har haft bilen var väldigt noga med att byta alla oljor + kylarvätska på givna serviceintervaller men bromsoljan har han nog aldrig bytt för den var kolsvart :shock:

Så inte undra på att kolvar hade kärvat fast och det läckte pga av rost i cylindrarna. Jag bytte inget men en väl rengöring och infettning med bromsfett blev det.

När jag luftade bromsarna var det mitt i natten och jag var ensam. Inte kände jag för och koppla tryckluft till behållaren heller så jag pumpade igenom systemet med en pinne på bromspedalen mot det fjädrande sätet (hade en liten platta så jag inte sabbade sätet) och det gick väl så där... Men när våren kommer ska jag ta isär bak igen och tömma och kolla cylindrarna och köra igenom så jag verkligen får ny bromsvätska i hela systemet, åtminstone till bakhjulen. Framoken får jag ta isär senare kanske till sommaren...

Det är skivor fram på Amazonen och de är lite brunaktigt rostade men rätt släta ändå så bilprovningen släppte igenom bilen.
Det blir så när man inte kör så mycket och dessutom använder bromsen väldigt lite, för jag brukar koppla ur och rulla fram till stopp och rödljus om det inte är så hetsig trafik förstås för då måste man försöka hänga med åtminstone något så man slipper se uppsträckta fingrar när man kollar i backspegeln... :oops:
Däremot var det ingen rost i trummorna bak, för de var precis spegelblanka :wink: och ganska väl inoljade... :roll:
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Visst ja.. Jag sög ur behållaren först och torkade ur den med en trasa. Sen fyllde jag på "ny" bromsvätska och luftade tills ren vätska kom bak ur nipplarna.

Men grejen är att det kom nog gammal bromsvätska först från ledningar och tryckpumpen som samlade sig i bakcylindrarna och det är den jag vill ha bort :wink:
HSE

Inlägg av HSE »

Är väldigt många som aldrig byter bromsvätska, antar att de tror att det är en mineralolja som inte drar åt sig vatten medan det i verkligheten är en glykol som suger åt sig vatten: Hygroskopisk. Nackdelen är att glykolbaserad bromsvätska är ett mycket effektivt färgborttagningsmedel när man minst önskar det (spill ej på lacken). Samlar in föroreningar samt vatten för att sedan ta med dessa ut ur systemet vid byte, vid ett byte så stannar enligt prov ca 30% av den gamla vätskan kvar i systemet. Om man ej byter vätskan med intervall uppstår korrosionsangrepp på tätytor i cylindrar och kolvar.
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Ja bromsvätska är just det - en vätska och ingen olja. Ju mer fukt bromsvätskan innehåller desto mer så sänks dess kokpunkt. Detta kan i olyckliga fall leda till att bromsvätskan vid kraftig inbromsning börjar att koka vilket innebär att man blir helt utan bromsar. Mycket fukt i bromsvätskan kan också leda till att den fryser vid stark kyla, vilket även då leder till bromsbortfall. De allra flesta verkstäder har ett litet instrument för att mäta om bromsvätskan innehåller för mycket fukt (vatten).
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Men 56:an har ju talat om för oss att han knappt aldrig bromsar så i hans fall kan han säkert använda vatten, som f.ö. också är en vätska. slider_anon.gif :wink:
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Visst, vatten är bevisligen en vätska och det är sprit också. I stället för vatten så kan ju 56:an använda sprit d.v.s. etanol. Dock så kokar etanol redan vid 78,38 grader men å andra sidan så klarar etanolen stark kyla, minus 114 grader! Råkar man dricka alkohol så uppkommer en del effekter :headbang: men det bästa? slider_anon.gif är ju att man då klarar stark kyla... :cold: :roll:
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Puch kan se ut på många sätt, detta som ramlade in i mitt garage är ett. Tävlingskörd 50 cc Trial från 70talet. Kvisthamrabacken mot Barr och Testo efter Pythagorasrallyt... Ja ni kan ju komma med era gatmoppar så får vi se hur det går :)

Bild
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Ett gediget bygge Lasse!

Man får gratulera till en rolig hoj! thumb_up

(Tror den kommer från mina hemtrakter, och det brukar kallas Eskilstuna-Kvalitet! :wink: )
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Helt rätt, den är från dina trakter, har dock lite dålig historik på den, vet du mer ?
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Tyvärr så har jag ingen ytterligare info om den, såg bara annonsen som Uffe i mopedkultur
hade när han hjälpte någon äldre herre med försäljningen.

(Var lite sugen själv en stund - men det var nog bättre att den kom i "Puch händer" :D )
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Testo och jag har just bestämt oss för att det är ett hembygge, bra gjort, moppenav leleu bak, Herculesnav fram. Jag har en kul plan för den, som ungefär innehåller nuvarande skick.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

zappafan skrev:J... vägsalt..... :x
Bild
Ja snygga var dom inte... :?
Bild
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Ropade hem en Dellorto UA 19 S för några veckors sedan på Italienska ebay:

Bild

Bild

Lite synd att den inte har den långa tratten, har hittat en på annat håll och den är på väg.

Hade tänkt att göra ett rakt insug men det lär inte bli plats:

Bild

Flottörhuset passar inte ner i badkaret och med rätt tratt lär den inte få plats ändå.
Får tillverka ett insug som böjer en smula i någon riktning.

Jag öppnar en separat tråd om denna förgasare, kan bli lite att avhandla.
Senast redigerad av Coolvette den 20 nov 2014, 07:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det är säkert en jättebra grej men det kan du nog tillverka själv om du utgår från ett ställbart munstycke. Det är nog bara att ta upp ett gängat hål och kapa nålen till rätt längd. Jag gjorde det en gång och det gick att dra loss nålen så att man kunde kapa den i bakkant.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

om jag inte missminner mig är det ett speciellt munstycke i stället för huvudmunstycket, som hör ihop med det ställbara munstycket.

om det är vårt pengarna är väl en smakfråga.
eftersom du inte nänner några priser så får du avgöra saken själv.

för min del var det många kilon sen jag kunde böja mig ner till ett ställbart munstycke.

det tråkiga med den förgasaren är problemet att få dit ett luftfilter, samtidigt som tratten.

erlan
Skriv svar