Mannen som har haft bilen var väldigt noga med att byta alla oljor + kylarvätska på givna serviceintervaller men bromsoljan har han nog aldrig bytt för den var kolsvart

Så inte undra på att kolvar hade kärvat fast och det läckte pga av rost i cylindrarna. Jag bytte inget men en väl rengöring och infettning med bromsfett blev det.
När jag luftade bromsarna var det mitt i natten och jag var ensam. Inte kände jag för och koppla tryckluft till behållaren heller så jag pumpade igenom systemet med en pinne på bromspedalen mot det fjädrande sätet (hade en liten platta så jag inte sabbade sätet) och det gick väl så där... Men när våren kommer ska jag ta isär bak igen och tömma och kolla cylindrarna och köra igenom så jag verkligen får ny bromsvätska i hela systemet, åtminstone till bakhjulen. Framoken får jag ta isär senare kanske till sommaren...
Det är skivor fram på Amazonen och de är lite brunaktigt rostade men rätt släta ändå så bilprovningen släppte igenom bilen.
Det blir så när man inte kör så mycket och dessutom använder bromsen väldigt lite, för jag brukar koppla ur och rulla fram till stopp och rödljus om det inte är så hetsig trafik förstås för då måste man försöka hänga med åtminstone något så man slipper se uppsträckta fingrar när man kollar i backspegeln...

Däremot var det ingen rost i trummorna bak, för de var precis spegelblanka