Utbildning, Fordonstekniker för alternativa drivmedel

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Utbildning, Fordonstekniker för alternativa drivmedel

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag vill tipsa om följande intressanta äventyr.
http://www.lernia.se/utbildning/trollha ... edel-25176

Skriver f.n. läroplan i detalj, det kommer att bli ett intressant och givande år!
Är du intresserad och har frågor, skicka PM med dina funderingar.
Kanske nå't för 56:an o hans Amazon? :D
56:an
Forumsponsor

Re: Utbildning, Fordonstekniker för alternativa drivmedel

Inlägg av 56:an »

Jo, det låter intressant men det blir nog att jag fortsätter diskussionen här :)

Förresten googlade jag E85 häromdan och inte så lång bit ner på sidan kom hänvisningen till Raketsport, så vi är nog inte alldeles helt okända i den stora vida internetvärlden :lol:
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

56:an skrev: men det blir nog att jag fortsätter diskussionen här :)
Ja, risken är nog överhängande annars att det blir en å annan kvarsittning. :)

/ P
Forumsponsor

tompas11 skrev:Visst, vatten är bevisligen en vätska och det är sprit också. I stället för vatten så kan ju 56:an använda sprit d.v.s. etanol. Dock så kokar etanol redan vid 78,38 grader men å andra sidan så klarar etanolen stark kyla, minus 114 grader! Råkar man dricka alkohol så uppkommer en del effekter :headbang: men det bästa? slider_anon.gif är ju att man då klarar stark kyla... :cold: :roll:
Jamen tjosan, utan att ha läst ovan funderade jag idag även om man inte kunde ha E85 i kylaren blandat med hälften vatten :mrgreen:

Kylarvätska och glykol ska ju vara väldigt giftigt vad jag hört men etanol finns det ju även dom som dricker så det kan ju inte vara så farligt :lol:

Så.... Varför inte E85 både i tanken och kylaren?

Frågor på det? :mrgreen:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jag kör enbart med E85 i oljetråget så att det är lätt att dra runt motorn när det är kallt. :mrgreen:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Forumsponsor

Ja E85 funkar tamejfan till det mesta, jag tvättade bromsdelarna till Amazonen med E85, det blev precis rent och inte luktade det nåt heller slider_anon.gif
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:Ja E85 funkar tamejfan till det mesta, jag tvättade bromsdelarna till Amazonen med E85, det blev precis rent och inte luktade det nåt heller slider_anon.gif
Ska du symbolisera björnen? :wink:
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

56:an skrev:
tompas11 skrev:Visst, vatten är bevisligen en vätska och det är sprit också. I stället för vatten så kan ju 56:an använda sprit d.v.s. etanol. Dock så kokar etanol redan vid 78,38 grader men å andra sidan så klarar etanolen stark kyla, minus 114 grader! Råkar man dricka alkohol så uppkommer en del effekter :headbang: men det bästa? slider_anon.gif är ju att man då klarar stark kyla... :cold: :roll:
Jamen tjosan, utan att ha läst ovan funderade jag idag även om man inte kunde ha E85 i kylaren blandat med hälften vatten :mrgreen:

Kylarvätska och glykol ska ju vara väldigt giftigt vad jag hört men etanol finns det ju även dom som dricker så det kan ju inte vara så farligt :lol:

Så.... Varför inte E85 både i tanken och kylaren?

Frågor på det? :mrgreen:
Frågeställnigen är:
E85 är en blandning av bensin och etanol, vad händer om man blandar detta med 50% vatten?
Vad händer med denna blandning när motorn körs med "normal" kylvätsketemperatur?
Det finns givetvis fler saker att beakta, men det tar vi vid en annan lektion...

Nåväl, som kanske bekant hade man rödsprit och vatten som kylvätska förr i tiden. OM man överhuvudtaget hade frysskydd...
För att metoden skulle "funka" var man mer eller mindre tvungen att hålla kylsvätsketemperauren relativt låg, vilket inte är nyttigt för motorn.
Ett annat alternativ var glycerin, men det gav andra problem.

Kylvätska är avsevärt mer komplicerat än vad man kan tro, de handlar inte vara om att transportera värme.
Jag har sett foder från kommersiella dieselmotorer där graden erosion orsakad av kavitation gjort att det var hål i fodret.
Användandet av en lämplig kylvätska kan minska elle eliminera detta problem.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

56:an skrev:Ja E85 funkar tamejfan till det mesta, jag tvättade bromsdelarna till Amazonen med E85, det blev precis rent och inte luktade det nåt heller slider_anon.gif
Jag är förvånad att bensin eller E85 används som tvättvätska i garagen.
Just E85 kanske man bör fundera på lite extra?

Kika på flampunkt och brännbarhetsområde.
Ur detta kanske man kan dra slutsatsen att det finns brännbara ångor över ett stort temperaturområde?
Men, man skall inte dra slutsatsen att E85 är farligare än "bensin" eller tvärt om för den delen, farorna är av lite olika natur.
Forumsponsor

Dom säjer att det farliga med E85 är att man inte ser när den brinner eftersom det är svårt att se lågan i dagsljus och att det inte ryker till skillnad mot bensin.

Tvätta i garage säjer du men sånt har jag slutat med för länge sen, idag blir det bara i nån liten burk utanför på gruset och helst ska det blåsa lite så jag slipper ångor för halsens skull. För ett par år sedan rensade jag ut alla brandfarliga vätskor ur garaget, det finns inget sånt där längre mer än några färgburkar (alkydlacker) och några flaskor oljor, motoroljor, fetter m.m.

För nån vecka sen fick jag en gammal bok om traktorskötsel jag köpt från Tradera. Boken är utgiven av bensinbolaget Esso i början av femtiotalet och det står en hel del om bränslen och oljor i den. Multigradeoljor fanns inte då och en vanlig motorolja var då SAE 30 på sommaren och SAE 20W på vintern. Typiskt för växellådor var SAE 90 eller tom SAE 140. Jag tycker det stämmer väl att de använde tjockare oljor förr än vad man gör idag.

Ett annat intressant info (som jag inte kunnat läsa mig till på webben) var att fotogen, vanlig alltså, lysfotogen eller White Spirit har ett väldigt lågt oktantal och det är först med den mer anpassade motorfotogenen som man lyckades höja oktantalet till c:a 50

Den höjningen gjordes med restprodukter från raffineringen så därför kunde motorfotogenen tillverkas till ett lågt pris.

Förr provade jag ibland med fotogen i olika motorer, ofta mina bilar, och erfarenheten blev alltid att det var ett oanvändbart bränsle eftersom motor spikade för ingenting, det räckte bara att man gasade till så small det som hammare inuti motorn.
HSE

Inlägg av HSE »

Motorfotogen finns inte längre att köpa, blir idag bensin med bättre utrustning på raffen. Traktor samlare som vill köra fotogentraktorer idag blandar dieselolja och bensin för att få ett bränsle med rätt oktantal men priset blir ju inte billigare än bensin och lukten stämmer inte riktigt heller :)
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

56:an skrev:Dom säjer att det farliga med E85 är att man inte ser när den brinner eftersom det är svårt att se lågan i dagsljus och att det inte ryker till skillnad mot bensin.
Har proveldat å lågan går allt å se.

/ P
Forumsponsor

Oki, jag tror dej... Jag har som sagt bara hört det och det var genom en kille jag pratade och som körde nån form av tävlingsbil som gick på E85. Annars var han komplett motståndare till E85, fullständigt fastlåst i sitt resonemang.
Det är nåt politiskt med E85, blir ungefär samma när man pratar vindkraft med tompas11 :mrgreen:
HSE

Inlägg av HSE »

Metanol brinner med osynlig låga, det har jag testat. Etanol brinner likartat men E85 har ju en tillsats av diverse kolväten som går under samlingsnamnet bensin i dag och brinner alltså inte som ren etanol.
Forumsponsor

Fixar lärarn provet? :roll:

http://www.dieselmeken.se/index.php?opt ... &Itemid=94

Gam-eleven fick 22 av 25 möjliga mistick_yes.gif

På fråga 10 svarade jag rätt enligt facit men tror ändå det är fel eftersom Atlas Copcos minnesböcker tillskriver Atlas Diesel patentet och efter en sökning hittade jag ett av patenten från ingenjören Uno Danielsson på Atlas Diesel som är registrerat 1926.

http://www.google.com/patents/US1657373

Idag läser vi de här konstruktionerna som "förhistoriska dokument" till dieselmotorn men bara för mindre än hundra år sedan var det högteknologisk spjutspetsteknik :shock:

Ingenjörerna där var många under några årtionden och idag kan man tyda namnen som gamla gubbar men då var det ett antal unga ingenjörer, gräddan från de högteknologiska utbildningarna som bara spottade ur sig innovationerna patent för patent :wink:
Skriv svar