56:an skrev:tompas11 skrev:Visst, vatten är bevisligen en vätska och det är sprit också. I stället för vatten så kan ju 56:an använda sprit d.v.s. etanol. Dock så kokar etanol redan vid 78,38 grader men å andra sidan så klarar etanolen stark kyla, minus 114 grader! Råkar man dricka alkohol så uppkommer en del effekter

men det bästa?

är ju att man då klarar stark kyla...

Jamen tjosan, utan att ha läst ovan funderade jag idag även om man inte kunde ha E85 i kylaren blandat med hälften vatten
Kylarvätska och glykol ska ju vara väldigt giftigt vad jag hört men etanol finns det ju även dom som dricker så det kan ju inte vara så farligt
Så.... Varför inte E85 både i tanken och kylaren?
Frågor på det?

Frågeställnigen är:
E85 är en blandning av bensin och etanol, vad händer om man blandar detta med 50% vatten?
Vad händer med denna blandning när motorn körs med "normal" kylvätsketemperatur?
Det finns givetvis fler saker att beakta, men det tar vi vid en annan lektion...
Nåväl, som kanske bekant hade man rödsprit och vatten som kylvätska förr i tiden. OM man överhuvudtaget hade frysskydd...
För att metoden skulle "funka" var man mer eller mindre tvungen att hålla kylsvätsketemperauren relativt låg, vilket inte är nyttigt för motorn.
Ett annat alternativ var glycerin, men det gav andra problem.
Kylvätska är avsevärt mer komplicerat än vad man kan tro, de handlar inte vara om att transportera värme.
Jag har sett foder från kommersiella dieselmotorer där graden erosion orsakad av kavitation gjort att det var hål i fodret.
Användandet av en lämplig kylvätska kan minska elle eliminera detta problem.