Compact - med Ljungmans Star 97 på köpet - bilder
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Negerboll:
Ett konditori i Sjöbo som kallade bakverket "negerboll" anmäldes 2003 till Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO). Granskningen lades ned på grund av att anmälaren inte personligen blev kränkt. En brasklapp lämnades dock om att namnet inte bör användas, eftersom det är "föråldrat (och lätt kan förknippas med) slaveri, förtryck och brist på respekt för människors lika värde".[1] Efter debaclet har bakverket av en del börjat kallas för "Kalla den vad du vill", en benämning som också har synts i skyltfönstret hos vissa konditorier.
I Svenska Akademiens ordlista kom ordet "chokladboll" med första gången i 2006 års upplaga[2], då tillsammans med "negerboll". I de föregående upplagorna fanns endast ordet negerboll med.[3][4]
<!-- </EdIndex> --></div>
Ett konditori i Sjöbo som kallade bakverket "negerboll" anmäldes 2003 till Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO). Granskningen lades ned på grund av att anmälaren inte personligen blev kränkt. En brasklapp lämnades dock om att namnet inte bör användas, eftersom det är "föråldrat (och lätt kan förknippas med) slaveri, förtryck och brist på respekt för människors lika värde".[1] Efter debaclet har bakverket av en del börjat kallas för "Kalla den vad du vill", en benämning som också har synts i skyltfönstret hos vissa konditorier.
I Svenska Akademiens ordlista kom ordet "chokladboll" med första gången i 2006 års upplaga[2], då tillsammans med "negerboll". I de föregående upplagorna fanns endast ordet negerboll med.[3][4]

-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min bror var med sin lilla grabb å fikade å grabben beställde Negerbollar brorsan viskade då "det heter inte Negerbollar kalla den med brunt strössel för myrstack istället". Väl framme vid kassan sade grabben "jag vill ha en festis å en negerstack"

-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
WikipediaGrannen skrev:Negerboll:

-
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->offtopic men om barn. Sann från förra veckan då min dotter jobbade extra på dagis 2-5 eller möjligen 3-5 årsavdelning.
Barnen pratade om handikappade då en liten kille säger:
"Jag känner en som är handikappad och han har bara en hand".
Efter ett litet ögonblick säger nästa lille kille:
"Jag känner en som har två händer, och HAN är handikappad!"
Precis som Grannen säger, barn är väl underbara!
Barnen pratade om handikappade då en liten kille säger:
"Jag känner en som är handikappad och han har bara en hand".
Efter ett litet ögonblick säger nästa lille kille:
"Jag känner en som har två händer, och HAN är handikappad!"
Precis som Grannen säger, barn är väl underbara!

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-