Puch Dakota 3000, projekt AM6

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Baronen
Forumsponsor

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av Baronen »

JohanK skrev:
Baronen skrev:Är det original gaffel du har? På min dakota skulle jag byta ut dom skärmfästen som satt original. Problemet var att gaffelröret var så otroligt tunnt att svetsarna blev lika stora på utsidan som på insidan av röret. Har du svetsat dit okfästet när gaffeln var isärplockad?

Original gaffel, och tunt ja, jag valsade till en 3mm tjock plåtbit som jag väldigt försiktigt svetsade fast på röret, sedan svetsade jag okfästet hårt i den plåtbiten så att jag "spred ut" krafterna.
Svetsade när allt var isär och allt funkar kanon.
Vad skönt! Jag fick leta reda på en annan gaffel istället :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
JohanK

Inlägg av JohanK »

Luftfilter på plats, fick bli en förlängningskonstruktion med silikonslang och en bit aluminiumrör
Bild
free image uploading

Vänster sidokåpa på plats, fick kapa och fila som en galning för att de skulle passa (utöver hålet för nya knasaren), köp INTE eftermarknadsskräpet som Puchverkstan, Norscand mfl. saluför, försök istället få tag i NOS eller beg i bra skick, tyvärr kunde jag inte använda mina originalkåpor då de var i ruskigt dåligt skick.
Bild
post image online

Fick dit en "expansionsslang" på kylet, sitter en bilventil i andra änden, bara att skruva på käglan när jag behöver lufta.
Bild
upload gambar
Projekt 1976 Puch Dakota 3000
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Jag hade en Rieju MRX en gång med AM6 och dom går riktigt bra original.. nåja, utan avgaspluggen och med ett lite större munstycke.. Gjorde då mätaren ut med mig på och svart saab efter...

Hursom. Vad ska du göra för skärm lösning?
:)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
JohanK

Inlägg av JohanK »

Jag ska bocka en aluminiumplåt som jag fäster i originalfästet på gaffeln, och sedan pressa i popnuts i var ände för att kunna skruva in skärmfästena.
JohanK

Inlägg av JohanK »

Byggde om det kedjeskyddet jag hade och det passar nu riktigt bra sånär som på att det är för kort, frågan är hur jag ska lösa det, bygga ett helt nytt som täcker hela kedjan eller bocka till en bit alu eller liknande och montera mellan?

Bild
image sharing
HSE

Inlägg av HSE »

Ett mellanstycke kan bli fint och smälta i bra thumb_up
JohanK

Inlägg av JohanK »

Det får nog bli så, ska se om jag hittar nån bit alu jag kan bocka till.

Kunde inte hålla mig var tvungen att provköra idag, 4 minusgrader och lätt snödamm på vägen men ut skulle jag, det var extra spännande med tanke på att jag inte har några bromsar på maskin :)
Väntar fortfarande på bromsledningarna jag beställt och bromspedalen måste byggas.
Märks att munstycket jag stoppade i var för stort då han svarar lite halvdåligt på gas, får justera till det när temperaturen normaliserar sig och bromsarna är fixade :)

Tempen verkar hålla sig bra med, fick upp en maxtemp på c.a 64 grader när jag stod still ett bra tag och torrgasade, startade jag fläkten droppade temperaturen 10-12 grader utan problem, visserligen kallt ute, men tempen började dala så fort jag slog på fläkten så cirkulationen verkar funka fint.

Hoppas på att få dit framskärmen snart, måste dock poleras till lite då den har lite dålig blänka :)
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

JohanK skrev:Det får nog bli så, ska se om jag hittar nån bit alu jag kan bocka till.

Kunde inte hålla mig var tvungen att provköra idag, 4 minusgrader och lätt snödamm på vägen men ut skulle jag, det var extra spännande med tanke på att jag inte har några bromsar på maskin :)
Väntar fortfarande på bromsledningarna jag beställt och bromspedalen måste byggas.
Var försiktig med det där, lätt att bli övermodig och råka illa ut.

Minns en tidningsnotis för många år sedan, den satte sig i skallen.
Handlade om en kille som hade renoverat en stor crossmaskin, RM465 eller YZ490 eller något liknande.
Så snart han fått i motorn skulle han puttra lite och känna på den, han skulle fixa bromsarna sedan...
Maskinen gick inte att kicka igång så en närvarande kompis skulle putta igång maskinen men grabben sittande på.
När maskinen tände och drog igång blev det fullgashäng direkt och förare med maskin for rakt in i en husvägg och grabben strök med.

Risken att det inträffar är kanske inte så stor men ha respekt för att det kan hända.

Måste tillägga att maskinen ser superläcker ut, väldigt välbyggd, glöm inte det sista bara...
JohanK

Inlägg av JohanK »

Nej jag vet, jag var ganska försiktig skakade redan som ett asplöv pg.a kylan :) och jag körde bara på ettan, men tack för omtanken :)
JohanK

Inlägg av JohanK »

Hur pass nördig är man om man stör sig på en sak som att när kylfläkten stängs av genererar den en svag restspänning under tiden den varvar ner som får min egenhändigt monterade tillslagsLED att blinka ett par sekunder innan fläkten stannar?
Har dålig koll på elektronik men vet ju att en diod fungerar som en backventil, så jag lödde dit en diod och vips lyser LED.en upp och släcks som den ska :)

Bild
free upload image

Så här blev det:

Bild
gifs upload
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

är du nöjd med mätaren?
jag tänkte beställa en sån där fast med vit bakgrund.
lite dyra kanske men jag har bara hittat dom på Twostroke för 2300:-
JohanK

Inlägg av JohanK »

Jodå den funkar klockrent, visar på min maskin, neutralläge, helljus, oljetemp, vattentemp, RPM och hastighet, samt finns inställningar för shiftlight/pre shift
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

JohanK skrev: Har dålig koll på elektronik
Ja eller hur... Fan du är ju grym på elektronik. :D
Det där blir fint du.
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Lolalola skrev:
JohanK skrev: Har dålig koll på elektronik
Ja eller hur... Fan du är ju grym på elektronik. :D
Det där blir fint du.
Lite mycket lödtenn om man skall klaga. 8)

/ P
JohanK

Inlägg av JohanK »

Mjo, men bättre för mycket än för lite ;)
Skriv svar