Slidmatad Husqvarna typ D

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Roulette57
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 nov 2014, 08:08

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av Roulette57 »

Nä. Problemet där är ju att det är Irreversibelt om man ska använda sådana uttryck. :-p Men det kanske ändå är det enklaste. Slipar man eller går det att borra? Har läst 12,5 mm borr nånstans.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av Skunkworkz »

Kapa ur en bit ur sliden så du får vettigt tider, tag även upp hålet i vevslängen så det matchar sliden.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av 56:an »

Roulette57 skrev:Nä. Problemet där är ju att det är Irreversibelt om man ska använda sådana uttryck. :-p Men det kanske ändå är det enklaste. Slipar man eller går det att borra? Har läst 12,5 mm borr nånstans.
Ta det försiktigt nu så du inte förstör nåt. Det är lättare att göra ett hål större än att försöka reparera en skada för att det blev för stort eller fel.

Slidskivan är härdad men går att bearbeta med vanligt snabbstålsborr. Jag borrade först ett lämpligt hål i en tvåtums hyvlad fururegelbit och sedan klämde jag skivan mellan en lika bit till utan håll med hjälp av skruvtvingar och sen höll jag borrmaskinen i ett hårt grepp och med sakta hastigheten borrade genom skivan. Det högg till innan borren gick igenom men skivan klarade sig tack vare att den var fixerad.

Sen putsade jag hålet med en rundfil och noga fasade kanterna med fil och smärgelduk. Sist la jag skivan på en planskiva och fick rikta den lite för den var inte riktigt plan eller rak :)
Roulette57
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 nov 2014, 08:08

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av Roulette57 »

Läste just att Rouletten, då den var slidmatad och svår att bonntrimma, ursprungligen försågs med en vändbar avgasinsats. Monterad åt "fel" håll gav den 6 km/h extra. Detta kom som jag förstår det från ingenjörerna, inte den mer konservativa ledningen. När allt uppdagades ersattes den av en mer konventionell insats. Är det nån som vet hur den såg ut, alternativt borde ha sett ut?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av 56:an »

Nej, det här var en nyhet för mig :)
HSE
Inlägg: 5965
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av HSE »

Läst det där också, bra tänkt men någon inspektör råkade plocka en moped från bandet för godkännande test och just den hade fått konan felmonterad så mopeden gick olagligt fort :shock: Det blev slutet för den ljuddämparen. Antar att det handlade om en avstämd ljuddämpare maskerad inuti en vanlig :D :D
Roulette57
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 nov 2014, 08:08

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av Roulette57 »

Det är ju mycket intressant faktiskt, om inte annat för att det visar hur restriktivt avgassystemet måste vara i originalutförande. Finns det cigarrformade dämpare med bättre prestanda?
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av Skunkworkz »

Finns till Zundapp, inte lika bra som Jarmacol men bör duga till en Roulett. Finns väl hos KJTOOLS.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av 56:an »

Roulette57 skrev:Finns det cigarrformade dämpare med bättre prestanda?
En kedja blir inte mer hållbar för att en länk är starkare.
Ska det bli det nåt resultat och tala om måste även avgasröret bytas mot ett grövre och framförallt kortare.
Ett långt avgasrör fungerar som en varvtalsbegränsare som Skunkworz en gång förklarat :wink:
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av Baronen »

Finns ju cigarrer med 32mm anslutning. Egentligen är ju alla "effekt" ljuddämpare på marknaden universal. Det finns ju ingen som är fullt optimal för någon motor setup. Men det finns bättre och det finns sämre. Många verkar gilla jamarcol och ofta en lång tub ljuddämpare. Har inte provat den själv, men på flera projekttrådar har jag sett positiva recensioner. Så det du säger 56:an, med kortareavgasrör är nog en sanning med modifikation. En kortare krök skulle jag tro är bättre i alla lägen men i själva kammaren spelar inte längden den avgörande rollen. :) (Det sista låter ju som något helt annat...)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av 56:an »

Jo Baronen längden spelar roll för gaserna kan inte expandera i ett rakt rör och då får man inte den där "drar ur" effekten som ljuddämparkonan gör. Hoppas vi är vänner ändå men kritisera gärna :D

Ljuddämparens storlek är också jätteviktig och kollar man ljuddämparna så ökar dom i volym med effekt och motorstorlek, därför gick ofta mopparna sämre med "effektljuddämparna pga av den ljuddämparen annorlunda utseende som gav mindre volym. Cigarrformen gör att volymen kan upprätthållas utan att utseendet försämras.

Jag köpte en Jamarcol på Tradera för nåt år sen och den måste jag bara prova nån gång framöver. Kvalitén verkar bra på den ljuddämparn :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av erlan »

en fråga som snart kan bli aktuell för mig.
är det bara 32mm dämparna märkta sachs-jamarcol och zyndapp-jamarcol som är förklädda pipor? eller finns det 28mm ? hur är dom märkta i så fall?

erlan
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av Baronen »

Klart vi är vänner 56:an, jag har inte halshuggit nån :) Jag menade bara att det är viktigare med konornas utformning i början och i slutet på röret, men längden är spelar ju såklart in likamycket. Titttar man på en avstämd pipa så har man inte många raka delar. Men just konornas utformning så man får avgaserna attexpandera i början och göre en motpuls i sista konan. Det gör ju att motorn blir överladdad vid ett visst varvtal. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av Skunkworkz »

erlan skrev:en fråga som snart kan bli aktuell för mig.
är det bara 32mm dämparna märkta sachs-jamarcol och zyndapp-jamarcol som är förklädda pipor? eller finns det 28mm ? hur är dom märkta i så fall?

erlan

Det är väl bara Sachs Jarmacol som har en riktig motkona . Men även på en dämpare utan motkona är det viktigt med rätt längder man kan väl kalla dom semiaktiva system, passiva system är typ motorsågs avgas.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Slidmatad Husqvarna typ D

Inlägg av Baronen »

Motorsågsavgasarör!
Bilagor
Motorsågsavgasarör?
Motorsågsavgasarör?
p7020004_0.jpg (141.7 KiB) Visad 4394 gånger
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar