Gamla vattenkraftanläggningar.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av Baronen »

56:an skrev:Ja, men absolut inte tvärt om därför dieselmotorn är en utveckling ur ångmaskinen om man får tro litteraturen slider_anon.gif

Själva uppfinningen var att skapa en förbränning i själva motorcylindern för att undvika gå omvägen via ånga och ångpanna som sänkte verkningsgraden och förpestade stadsmiljöerna.
Och från början var den tänkt att köras på vegitabiliska oljor och allt fett i flytande form. Men en viss Rudolf Diesel försvann ju mystiskt under en båtfärd..
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
HSE
Inlägg: 5553
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av HSE »

Vad jag minns så var meningen från början enligt första patentansökan att köra Dieselmotorn på kolpulver :lol: Blåstes in med tryckluft. I praktiken var det inte så lätthanterat så de fick gå över till flytande bränsle. Beträffande ångmaskin/dieselmotor i vattenkraftverk så behövs reservkraft också i ett vattenkraftverk, om strömmen skulle försvinna av någon anledning, allt kan ju hända, så behövs manöverström och nödkraft !
HSE
Inlägg: 5553
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av HSE »

JanneHagnell skrev:Gillar fö den här tråden skarpt! slider_score.gif En kompis kallade mig en gång "industrinörd", då var jag stolt! :mrgreen:
Roligt om någon mer än jag är intresserad. Jag skulle kalla mig själv för teknik nörd då all teknik får mig att gå igång :lol: Dessutom älskar jag gamla befästningar, trots att jag är fredsvän. Finns mycket teknik att fundera över i gamla murar...Kanske finns intresse för en tråd om detta med? I nalla fall hade jag tänkt att lägga in bild från gamla vattenkraftanläggningar jag sett själv typ en gång i veckan.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av 56:an »

Baronen skrev:
56:an skrev:Ja, men absolut inte tvärt om därför dieselmotorn är en utveckling ur ångmaskinen om man får tro litteraturen slider_anon.gif

Själva uppfinningen var att skapa en förbränning i själva motorcylindern för att undvika gå omvägen via ånga och ångpanna som sänkte verkningsgraden och förpestade stadsmiljöerna.
Och från början var den tänkt att köras på vegitabiliska oljor och allt fett i flytande form. Men en viss Rudolf Diesel försvann ju mystiskt under en båtfärd..
Rudolf försvann under en båtresa i affärer det är helt klarlagt, dom trodde han tog livet av sig, det blev för mycket och affärerna gick i kras. Att motorn var tänkt och köras på oljor från början håller jag inte med om, det var snarare ett resultat av den ursprungliga konstruktionens misslyckande där Rudolf Diesel hade för avsikt att köra motorn på pulvriserat kol, ja det var ju en förbättring av ångmaskinen som också nästan uteslutande drevs av kol på den tiden.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av JanneHagnell »

Baronen skrev:
56:an skrev:Ja, men absolut inte tvärt om därför dieselmotorn är en utveckling ur ångmaskinen om man får tro litteraturen slider_anon.gif

Själva uppfinningen var att skapa en förbränning i själva motorcylindern för att undvika gå omvägen via ånga och ångpanna som sänkte verkningsgraden och förpestade stadsmiljöerna.
Och från början var den tänkt att köras på vegitabiliska oljor och allt fett i flytande form. Men en viss Rudolf Diesel försvann ju mystiskt under en båtfärd..
Med lite modifieringar går en diesel utmärkt att köra på frityrolja!
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av JanneHagnell »

HSE skrev:
JanneHagnell skrev:Gillar fö den här tråden skarpt! slider_score.gif En kompis kallade mig en gång "industrinörd", då var jag stolt! :mrgreen:
Roligt om någon mer än jag är intresserad. Jag skulle kalla mig själv för teknik nörd då all teknik får mig att gå igång :lol: Dessutom älskar jag gamla befästningar, trots att jag är fredsvän. Finns mycket teknik att fundera över i gamla murar...Kanske finns intresse för en tråd om detta med? I nalla fall hade jag tänkt att lägga in bild från gamla vattenkraftanläggningar jag sett själv typ en gång i veckan.
Älskar också gamla byggnader av allehanda slag. Kör hårt! mistick_yes.gif
mbc
Inlägg: 92
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Varberg

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av mbc »

Frolzon, lånar en bild av dig och bifogar en som jag tog sommaren 2014, enligt texten under din var den tagen 1918.
Skiljer nästan 100 år!!
Bild

Bild
HSE
Inlägg: 5553
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av HSE »

Veckans kraftstation från mig är den äldsta jag sett, tyvärr har jag inte någon egen bild av den på datorn utan får låna. Dessutom ligger den i Frankrike, de var ju före oss med teknik på den tiden och denna är en av de tidigaste i Frankrike. Den ligger i ett samhälle jag brukade besöka 2-4 gånger om året i tjänsten men nu när jag är pensionär har jag ingen chans att ta mer foto och andra detaljer. http://www.google.se/search?q=cany-barv ... B500%3B375
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av 56:an »

Ja, precis... Frankrike brukar kallas vattenkraftens hemland hur konstigt det än kan låta :roll:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Beno%C3%AEt_Fourneyron

  • Bild
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2973
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av Lolalola »

Här är ett skönt litet kraftverk som jag tog mig en titt på en gång. Det är byggt på en äldre stengrund som väl kan ha varit till en kvarn eller nåt annat som var bra att ha intill ett vattenfall. Dämme och luckor fanns från förr men från början leddes vattnet i trärännor längsmed bergsväggen och vidare in i en grävd kanal genom skogen. Den slutade i ett rör som ledde ner till en turbin under ett sågverk ett par hundra meter bort. Det som syns på bilderna är alltså till största delen nybyggt... men ändå. Ett sånt jävla mysigt ställe!

Tyvärr behövde man ju förstärka själva delen med luckorna när vattnet skulle tämjas så här typ hundra år senare, men totalen är tämligen oslagbar. Bara det att man har haft den goda smaken att klä det rostfria röret med plank och tunnband, plus ordnat fönster i gjutjärn och lagt rutigt golv i själva "turbinhallen" vittnar ju om sällsynt förfining och elegans. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
HSE
Inlägg: 5553
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av HSE »

thumb_up
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av Frolzon »

mbc skrev:Frolzon, lånar en bild av dig och bifogar en som jag tog sommaren 2014, enligt texten under din var den tagen 1918.
Skiljer nästan 100 år!!
Jajamen, intressant bild du har tagit, det verkar vara mindre trångt därinne numera.
Då är det väl bäst att jag lägger upp bilden från 1918 oförminskad, men det är inte jag som har tagit den. :)
Håverud 1918c.jpg
Håverud 1918c.jpg (32.8 KiB) Visad 2940 gånger
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av 56:an »

Frolzon skrev:Jag råkade hitta några äldre bilder på kraftstationen, men vad användes skorstenen till?
Smygeldade man en reservångmaskin kanske? På alla bilder jag har sett så ryker det ur den...
Skorstenen revs på sjuttiotalet, men jag kommer ihåg vid ett besök därinne 1979,
Frolzon.... Stora bilder gör skillnad :thumb:

Längst bort på bilden har du svaret. Kolla den där avlånga cigarrliknande grejen som ser "upphöjd" ut.
Det är en Bröderna Ljungströms dubbelrotationsturbin tillverkad i Finspong thumb_up

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljungstr%C3%B6mturbin

Anledningen till att den ser upphöjd ut är att kondensorn sitter under och kyler den utgående ångan så det uppstår ett undertryck i "avgasångan". Fast i verkligheten är det rundgång på vattnet som sedan samlas i matarvattentanken.

Alltså, ångmaskin har kanske aldrig funnits där, det var ångturbin istället :)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av 56:an »

En sak till... Strax söder om Kalmar, i Vassmolösa, låg en ångsåg för ganska länge sedan fast idag finns inget kvar mer än ett par byggnader och en igenvuxen jätteplan som är genomdränkt med miljögifter cocos_acc.gif

Hursomhelst ångsågen drevs med en mindre Ljungströmsturbin som eldades med sågavfallet. När sågverket lades ned togs turbinen tillvara som undervisningsmaterial på Lars Kaggskolan maskinlinje för sjöfolk. Men efter ett antal år försvann turbinen därifrån också och när maskinlinjen lades ned för ett femtontal år sedan så fanns där endast kvar en Stal radialturbin från någon militär jagare och ett par jättelika ångpannor nere i källaren. Ångpannorna var ute på anbud men ingen köpte dom :mrgreen:
Och Stalturbinen gick väl till skrot :(
Synd... många vackra mässingsgrejer på den.... :cry:

Jag köpte en del grejer där, bl.a. en Schragemotor om nu nån vet vad det är :wink:
Den hade drivit en mindre vindtunnel som man gjorde en del mysko experiment i :roll:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av 56:an »

Lolalola skrev:Bara det att man har haft den goda smaken att klä det rostfria röret med plank och tunnband,.... vittnar ju om sällsynt förfining och elegans. :)
Finfina bilder Lolalola men på punkten ovan håller jag inte med. Nästan hundra på det är en boxholmstub av trä :D

http://www.boxprod.se/
Skriv svar