Söndags- måndagsfrågan - moped och annat kul
Re: Söndags- måndagsfrågan - moped
på fyran gissar jag på den sachsmotorn som sitter i 1260/1262 om det är till en automat. hette den 504/1?
först tänkte jag på sachs 505 men dom är inte automat.
erlan
först tänkte jag på sachs 505 men dom är inte automat.
erlan
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Rätt på fråga 1 och 3!HUSQVARNA SPORT skrev:1 är kåpskruv till NV5 3 är hjulaxel till novolette sport 4 är lamell till HVA flinta.

Rätt!erlan skrev:på fyran gissar jag på den sachsmotorn som sitter i 1260/1262 om det är till en automat. hette den 504/1?
[erlan

//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Skitlätta frågor. Har du inget svårare?
Hur kan du se att hjulaxeln är just till novolette sport?HUSQVARNA SPORT skrev:1 är kåpskruv till NV5 3 är hjulaxel till novolette sport 4 är lamell till HVA flinta.

Det SA navet satt väl på de flesta novoletter med webbgaffel och kanske de övriga också...
Han kanske har en dylik modell?56:an skrev:Hur kan du se att hjulaxeln är just till novolette sport?HUSQVARNA SPORT skrev:1 är kåpskruv till NV5 3 är hjulaxel till novolette sport 4 är lamell till HVA flinta.![]()
Det SA navet satt väl på de flesta novoletter med webbgaffel och kanske de övriga också...

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE

Inlägger veto om hjulaxeln!
Den är till ett Union nav, är axeln 12 mm är det den som sitter fram på Novolette med 100 mm broms & bottenlänk gaffel. (Bör passa nyare med fullnav med)
Konan på bromssidan dras mot vulsten sedan justeras lagren på andra sidan
Novolette sport hade bak en standard novo axel (ev något längre pga skålade drevet)
Den enda jag minns som hade den axeln i 10 mm var Rexopeder
-
Det är bara för att det är det sista jag skruvat med .56:an skrev:Hur kan du se att hjulaxeln är just till novolette sport?HUSQVARNA SPORT skrev:1 är kåpskruv till NV5 3 är hjulaxel till novolette sport 4 är lamell till HVA flinta.![]()
Det var modigt av dej jag gjorde det först men tog bort det senT M skrev:![]()
Inlägger veto om hjulaxeln!
Den är till ett Union nav, är axeln 12 mm är det den som sitter fram på Novolette med 100 mm broms & bottenlänk gaffel. (Bör passa nyare med fullnav med)
Konan på bromssidan dras mot vulsten sedan justeras lagren på andra sidan
Novolette sport hade bak en standard novo axel (ev något längre pga skålade drevet)
Den enda jag minns som hade den axeln i 10 mm var Rexopeder

Jag gillar det skriver men hade inte de flesta Novolette SA (Sturmey Arsher) nav fram?
Union kom väl på senare Roulette?
Hur som helst inte fan är det en bakaxel till Novolette...

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Ska jag fota reservdelsnumret på originalförpackningen och katalogen med res.nr där det står att dessa hör till novoletterna även blöjpilen?56:an skrev:
Hur som helst inte fan är det en bakaxel till Novolette...
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Inte för min skull. Novolette har ett cykelnav bak med en axel som är mer komplicerad och tre gängor på. Den här har bara två gänger en i varje ände som på så gott som alla framnav med fast axel.
Som den axeln ser ut kan den sitta lite varstans, t.ex. på ett framnav med trumbroms för vanligt cykel.
Dom andra grejerna i frågan var mer specifika, dom hörde till en viss plats där företrädesvis någon som har sett dem kunde säja var dom var till. Skruven och fästet hade jag ingen aning men lamellen hade jag sett nånstans men minns inte var. Erlan hade svaret för han nog skruvat en hel del med Sachs verkar det som. Jag skruvar i lite allt möjligt och är väl ingen expert på nånting alls egentligen...
Som den axeln ser ut kan den sitta lite varstans, t.ex. på ett framnav med trumbroms för vanligt cykel.
Dom andra grejerna i frågan var mer specifika, dom hörde till en viss plats där företrädesvis någon som har sett dem kunde säja var dom var till. Skruven och fästet hade jag ingen aning men lamellen hade jag sett nånstans men minns inte var. Erlan hade svaret för han nog skruvat en hel del med Sachs verkar det som. Jag skruvar i lite allt möjligt och är väl ingen expert på nånting alls egentligen...
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Novoletterna hade SA, Novo eller Union nav. Blöjpilen jag avser med frågan är den 2-växlade modellen 3632. Modeller 3531-3632 samt 3762 och 3811 har Union nav och denna axel.
Och mycket riktigt som du skriver så har SA axel 3 gängor.
Och mycket riktigt som du skriver så har SA axel 3 gängor.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson

Givetvis kan det vara en bakaxel till en Hva moped........ en Roulette eller nyare med union nav bak och fram, det är längden som avgör vilket.
Är liite svårt att avgöra längden på bild

Novolette hade tre olika nav fram: sturmey archer, nyman samt union. de två första var rena cykelnav & unionnavet ett rent mopednav med 100 mm diameter.
Re: Söndagsfrågan - moped
Men är det fortfarande en bakaxel?Raketsport skrev:Ledtråd till bild 3: bakaxel till bland annat en populär sportmodell

Fast ärligt talat säjer man väl inte framaxel eller bakaxel på så gamla mopeder eller gamla mopeder öht?

Jag brukar kalla det axel till fram eller baknav eller t.o.m. axel till frihjulsnav om det gällt gamla hängselmoppar med typ cykelnav bak

Novolette är egentligen en serie olika mopeder men när jag tänker novolette så blir det en median som jag upplevde flest av och det var novoletter typ mitten av 50-talet ofta med webbgaffel, kulkoppling och 24" eller 26" hjul och de novoletterna hade alltid SA navet fram och bak har det alltid varit novo på samtliga novoletter.T M skrev:Novolette hade tre olika nav fram: sturmey archer, nyman samt union. de två första var rena cykelnav & unionnavet ett rent mopednav med 100 mm diameter.
Sen finns det ju också novoletter 52-53 och som jag kallar tidiga novoletter med Rexmotor och på dom vill jag minnas det var Nyman framnav som standard men kan ha fel där.
Sen efter kulkopplingsnovoletterna kom lite modernare modeller med friktionkoppling och ibland två växlar, dom novoletterna hade även en annan typ av framgaffel med fjädrande runda gummielement och på såna har jag också sett SA navet men det kanske även förekom Union-navet där vad vet jag?
Efter det kom det sista novoletterna men då kallades de väl inte novolette längre utan snarare populär, var det inte så?
Dessa sista har jag dålig koll på framnavet, kan de vara dom som hade Unionnavet?
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Det är modellerna som jag skrev som hade Union nav, alltså de senare Novoletterna (blöjpilen med 2vxl motor) och Rouletter samt Populär.56:an skrev:
Dessa sista har jag dålig koll på framnavet, kan de vara dom som hade Unionnavet?
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson