<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Så vitt jag förstått så är en Lohmann Diesel i god kondition inte så enormt svårstarad i händerna på en förare som begriper sig på motorn. Givetvis så är det ju så att är det
kallt så lär man bli varm då man får trampa mycket...
Sprängskissen säger tyvärr inte det jag vill, jag tror mig veta att svänghjulet är vänstergängat på axeln. Det finns alltså ingen lös mutter att ge sig på. Tänkte att någon kanske har erfarenheter hur man bör göra eller inte göra.
Motorn har variabel kompression genom att ett cylinderfoder förskjuts, i "toppen" av fodrer så sitter det en trapetsgängad tapp. En mutter styrd av två vajrar ser till att man kan förskuta fodret. Vajrarna går till vänster handtag. Kompressionen måste anpassar mot motorvarvtal och motorlast i kombination med "gaspådraget". Högst kompression ger inte bäst effekt.
Jag vet inte innom vilka förhållande kompressionen kan varieras, men gissar på att som värst kan den nog vara galaktiskt hög.
Porttiderna kommer att variera med fodrets läge.
Däremot så kan man inte alls köra på allt som flyter o brinner, snarare tvärt om är jag rädd för. På tiden det begas sig så var det fotogen som gällde, bränslen med svavel är inte bra, ger korrosionsskador. Har för mig att man som nödlösning kunde köra på en mix av diesel o bensin (75 diesel / 25% bensin).
Nåväl, jag tackar för råden och ser fram emot dagen D. Men det finns ju även andra motorer som "måste" fixas med. Dock lite större.... se min avatar.

<!-- </EdIndex> --></div>