Påhängsmotor, LOHMANN Diesel

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Påhängsmotor, LOHMANN Diesel

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Sedan många år tillbaka har jag en Lohmann Diesel påhängsmotor i min ägo, dock har jag aldrig startat den. :(

Anledningen är (bl.a.) att ramlagren inte är så bra, att byta dem vållar visst bryderi... Så, här kommer frågan, så vitt jag förstått är svänghjulet gängat (vänstergänga) på vevaxeln. Finns det någon som haft lös svänghjulet o kan ge handfasta konkreta tips?

Övriga tips osv beträffande denna lilla trevliga apparat mottages med ett leende!

Lite data;

* Tvåtaktsmotor med variabel kompression.
* Effekt (varierande uppgifter) 0.75 hk @ 6000 rpm / 0.25 hk @ 10000 rpm.
* Kompressionsantänd (inget tändsystem alltså) bränsle o luft blandas externt i en "blandare", liknar en primitiv förgasare.
* Drivning med rulle mot bakhjulet <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan förstå att du ej startat den he..he Även om ramlagret är fint så är dom där nämligen bland de svåraste som finns att starta sägs det.. bygger ju helt på andra principer än en vanlig motor bla. har den ju variabelt cylinderfoder å går på otroligt höga varvtal.
Jag har länge letat efter en dylik till min påhängarsamling men gått bet eftersom det alltid saknas ngn pryl så är du sugen så kan vi ju byta i nåt :wink: bara ett förslag.. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sprängskissen säger ganska mycket:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->googla högerklicka kopiera högerklicka klistra in :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Knepiga att starta men eter hjälper till när den är kall. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ä det variabel kompression på den eller
va det på linstyrda jag hade har för mig att man fick öka kompet för o starta sen sänka det när den hade startat <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ochså en Lhoman in min ägo men ej provat att starta den jag saknar luftfburken men den är lätt att ersätta tyvärr så ser jag inte om det ät vänster gänga i handboken .Men jag kan mejla dig kopior på de matrial jag har en 20 sidor tyvär på tyska när jag tar mig tid att skanna av dom. <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->variabel kompression=körbar på de mesta som är flytande o antändbart :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har läst att diesel inte är så bra, dom var tydligen gjorda för lysfotogen med
inblandning av 4% tvåtaktsolja. <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nånstns tidning han som fixa volvos motorer
kör en likadan motor i en provbänk...matolja :)
o annnan drivmedel...kontentan är att man kan ändra
kompressionen <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska bara berätta körde en 245-a 50%bensin 50%terpentin från jobbet
den lukta fabrik men gick bra...kompis sa mej en molekyl skiljer bensin från rå terpentin.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Så vitt jag förstått så är en Lohmann Diesel i god kondition inte så enormt svårstarad i händerna på en förare som begriper sig på motorn. Givetvis så är det ju så att är det kallt så lär man bli varm då man får trampa mycket...

Sprängskissen säger tyvärr inte det jag vill, jag tror mig veta att svänghjulet är vänstergängat på axeln. Det finns alltså ingen lös mutter att ge sig på. Tänkte att någon kanske har erfarenheter hur man bör göra eller inte göra.

Motorn har variabel kompression genom att ett cylinderfoder förskjuts, i "toppen" av fodrer så sitter det en trapetsgängad tapp. En mutter styrd av två vajrar ser till att man kan förskuta fodret. Vajrarna går till vänster handtag. Kompressionen måste anpassar mot motorvarvtal och motorlast i kombination med "gaspådraget". Högst kompression ger inte bäst effekt.
Jag vet inte innom vilka förhållande kompressionen kan varieras, men gissar på att som värst kan den nog vara galaktiskt hög.
Porttiderna kommer att variera med fodrets läge.

Däremot så kan man inte alls köra på allt som flyter o brinner, snarare tvärt om är jag rädd för. På tiden det begas sig så var det fotogen som gällde, bränslen med svavel är inte bra, ger korrosionsskador. Har för mig att man som nödlösning kunde köra på en mix av diesel o bensin (75 diesel / 25% bensin).

Nåväl, jag tackar för råden och ser fram emot dagen D. Men det finns ju även andra motorer som "måste" fixas med. Dock lite större.... se min avatar. :D <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en mini :lol: 62,4 l :roll: eller va stod det <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

He he, nja inte så mini kanske, 62.4 liter är ju skapligt...
Borr: 180 mm
Slag: 200 resp 208.9 mm (bankarna har olika slag)

Inga fler konkreta Lohmanntips?
(Borr 28 mm) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns kolvringar och drivrulle NOS på Tradera nu! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar