Stora tråden om avstämda pipor.
-
Stora tråden om avstämda pipor.
Hur många här har avstämda pipa?
Hur gick ni till väga? Resultat?
Hur gick ni till väga? Resultat?
Senast redigerad av K50_anderss den 03 apr 2015, 18:15, redigerad totalt 1 gång.
-
Re: Avstämda pipor
jag har. Karl Magnus på racepipe fixade en. Ökade från 10hk till 14hk på hjulet. Zundapp 70cc.
Jag har snart två. Den första byggde racepipe till min fläktkylda 70 cc för några år sedan, och nu bygger racepipe ytterligare en till min 75 cc
Har X antal stycken, byggt alla själv. Varierande resultat, men alla positiva. 

Har ju en på min Zundapp special, kom med vid köpet. Fungerar bra men låter för mycket för min smak, ljudnivån är det ingen av de föregående som kommenterat
Jag vill ha en moped som viskar som i den gammala Monarkreklamen men ändå går som ett skott. Vilket Monarken inte gjorde 

De pipor med ljuddämpare på från racepipe.eu får jag säga är väldigt diskreta i ljudnivån.HSE skrev: låter för mycket för min smak, ljudnivån är det ingen av de föregående som kommenterat![]()
Skall nog önska mig en i födelsedagspresent tror jag.
/ P
Beräknas varje pipa från räjspaijp fram efter kundens cylinder och önskemål eller är det universal pipor som bara svetsas ihop så den passar till olika moppar?
-
Det kan du välja, men dom andra han säljer är till en viss trimningsgrad.Svartsjö skrev:Beräknas varje pipa från räjspaijp fram efter kundens cylinder och önskemål eller är det universal pipor som bara svetsas ihop så den passar till olika moppar?
Jag kör också med en pipa från Racepipe och är väldigt nöjd med den.
- Bilagor
-
- Racepipe bak.jpg (731.9 KiB) Visad 7047 gånger
-
- Racepipe ovansida.jpg (326.14 KiB) Visad 7048 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Vad går en sådan tingest på i pris? 

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Jag vill svara på din ursprungsfråga.
Jag har byggt själv.
Hur jag gick tillväga?
Joo...
först så tar man reda på avgasdurationen på cylindern och bestämmer sig för det varvtal som man tänkt sig...
sen så bestämmer man karaktär (hur peak'ig pipa man vill ha)...
sen puttar man in dessa fakta i t.ex Trickard (en excelfil som finns på www) å då får man fram hur konorna ska se ut...
sen så lägger man in konorna i t.ex cone-layout (finns på www)...
sen så skriver man ut konorna på papper...
sen går man ut i garaget och tar fram plåt och märker upp alla konor på plåten...
sen klipper man till all konor med en bänkplåtsax...(eller vinkel-harry)...
sen så tar man fram ett rör å spänner fast det på ett lämpligt ställe...
sen tar formar man konorna för hand genom att böja den lite åt gången över röret (utgå från mitten å gå ut mot en sida i taget, följ formen på radierna dvs. det ska flyttas mindre på den smala delen av konan än på den tjocka (hoppas du fattar) å banka till med en gummiklubba den mot slutet så den blir perfekt formad...
svetsa ihop alla konor med Tig-svets (eller kladda med Mig-svets å slipa aset med vinkel harry
...
svetsa ihop kona mot kona och fixa stinger och ljuddämpare på valfritt vis...
klart
Resultat?, bra tror jag, ökade från 94 till 102 på gps'n i alla fall.
Jag tyckte att det var lättare än jag föreställt mig så kör på om du har basic maskinpark till det, det känns fint att ha byggt själv, köpa kan ju alla som har cash i fickan
Jag har byggt själv.
Hur jag gick tillväga?
Joo...
först så tar man reda på avgasdurationen på cylindern och bestämmer sig för det varvtal som man tänkt sig...
sen puttar man in dessa fakta i t.ex Trickard (en excelfil som finns på www) å då får man fram hur konorna ska se ut...
sen går man ut i garaget och tar fram plåt och märker upp alla konor på plåten...
sen tar formar man konorna för hand genom att böja den lite åt gången över röret (utgå från mitten å gå ut mot en sida i taget, följ formen på radierna dvs. det ska flyttas mindre på den smala delen av konan än på den tjocka (hoppas du fattar) å banka till med en gummiklubba den mot slutet så den blir perfekt formad...
svetsa ihop alla konor med Tig-svets (eller kladda med Mig-svets å slipa aset med vinkel harry

klart

Jag tyckte att det var lättare än jag föreställt mig så kör på om du har basic maskinpark till det, det känns fint att ha byggt själv, köpa kan ju alla som har cash i fickan

Vilken tur att jag hann köpa innan priset höjdes. Jag gav bara 3695 och nu kostar de en hundring till

Det är förstås mycket mer än man vill ge bara för ett avgassystem. Det jag vägde in var dock att det inte är gratis att tillverka ett eget system som presterar bra och är tyst och ser ut som det skulle kunna vara original genom att det här har hög finnish och är förkromat. De köp man ångrar är billiga grejor som inte håller måttet. När man tar i lite mer och får det man vill ha och lite till blir man alltid nöjd även på lång sikt.
- Bilagor
-
- rp2-krom.JPG (20.69 KiB) Visad 6800 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
Tackarblyfot skrev:Jag vill svara på din ursprungsfråga.
Jag har byggt själv.
Hur jag gick tillväga?
Joo...
svetsa ihop alla konor med Tig-svets (eller kladda med Mig-svets å slipa aset med vinkel harry...
klart![]()