Problemet med etanol är att den innehåller och drar åt sig vatten. Men ska du garagera över vintern så föreslår jag fulltank. Akrylat håller lätt över vintern.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
56:an skrev:Jag kör E85 i Amazonen inga kondensproblem
Har du kollat i tanken? Byt olja ofta bara. Jag har skruvat isär ett par etanol motorer som gått med longlife olja. Dom hade skurit och när jag lossade tråget var det vit gegga i hela motorn. Såg ut som kokosfett. Utan hetvattentvättmaskinen hade det aldrig blivit rent..
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
Nä, jag har inte kollat i tanken, vad skulle det finnas i den mer än bränsle menar du???
Motoroljan har jag koll på och det har inte blivit nån Sachsgegga alls i den
Motorn är ren och fin både utanpå och innanför ventilkåpan
Sugande vevhusventilation till insugsröret står på "att göra" listan
Vid snabbt stigande ytter temperatur ( kring 0 grader ) så hände det någon gång att förgasaren började frysa, gäller ju inte insprutn. motorer. Då man stannade och tog upp motorhuven så rann det vatten kring förgasaren som var full av typ rimfrost på utsidan.Motorn hackade och ville inte gå. Då borde man ha haft tillgång till karburator sprit vilket kunde ha avhjälpt problemet. 60-talets fall förgasar motorer kunde allt som oftast få dras med detta fenomen
Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
56:an skrev:Just nu 50/50 men innan vintern och prissänkningarna på bensin så vart det 100% E85
Jag har höjt tändningen och brotschat upp munstyckena som du kan läsa om i min mekartråd
Ja, etanol är bra men sådär på vintern. Jo, det var när jag va pryo på Custom Racing i Örebro. Det var väl några riktiga slips och tummen mitt i näven gubbars bilar motorerna kom ifrån. Men för att hålla mig till tråden så ska jag bara upprepa mig. Akrylatbensin, typ Aspen. Töm tanken, och slangen. Fyll tanken upp till locket med akrylatbensinen. Öppna kranen och starta mopeden. Stäng kranen så motorn får suga i sig det som är kvar i förgasaren. Sen kan du ställa in mopeden.
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53