Ett fynd värt namnet. IT'S ALIVE!! 2010-02-12.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En riktig moppe kan menas en sån häringa tingest kanske:

självklart en suzuki k50 -70tal! gick som en klocka och var orginal helt igenom!!

Tur att farsan köpte en riktig moppe istället för nån variatordriven gaypulka med krok för handväskan
Kanske skulle han önskat sig en puch istället.... :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
Lason skrev:Äntligen en riktig moppe med riktig motor :wink:

Glömde skicka bilderna jag tog... Ska göra det senare...
om det är en riktig moped med riktig motor. va e då andra mopeder. e de låtsas mopeder?? :? :?
Herr Lason skulle nog behöva en kur från DR. Novolette då han lider svårt av sjukdomen Sachsofili. Vilket innebär att han får babbelsjuka om hur bra Sachs är så fort han får syn på en mopedmotor av annat fabrikat än just Sachs.
Grannen skrev:En riktig moppe kan menas en sån häringa tingest kanske:

självklart en suzuki k50 -70tal! gick som en klocka och var orginal helt igenom!!

Tur att farsan köpte en riktig moppe istället för nån variatordriven gaypulka med krok för handväskan
Kanske skulle han önskat sig en puch istället.... :?:
K50, kan klassas som "en redig moppe". Men enligt mig så är en redig moppe, något som har en ram som i formen påminner om en damcykel med förstärkningar. Och som har en "vanlig" sadel. Limpmopederna är ju förstås ändå mopeder. Men enligt min åsikt så är dom bara ett försök att vara ngt dom inte är, Nämligen 125or. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Lason

Inlägg av Lason »

NiklasHögberg skrev:
Lason skrev:Äntligen en riktig moppe med riktig motor :wink:

Glömde skicka bilderna jag tog... Ska göra det senare...
om det är en riktig moped med riktig motor. va e då andra mopeder. e de låtsas mopeder?? :? :?
Han körde skyltmoppe ett tag, och Mamba till vardags, vilken har Dappemotor.. Inget fel på den motorn, men den är ju för stark redan original..

Så nu, riktig moppe = Veteran, ej skyltmoppe, och riktig motor = Sachs :wink: Mest menat på skoj dock, om det nu undick någon... <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

Lason skrev:Han körde skyltmoppe ett tag, och Mamba till vardags, vilken har Dappemotor.. Inget fel på den motorn, men den är ju för stark redan original..

Så nu, riktig moppe = Veteran, ej skyltmoppe, och riktig motor = Sachs :wink: Mest menat på skoj dock, om det nu undick någon...
Fel fel fel. Lason för bubblan. Min första moppe var en Mamba som jag då körde till vardags. Sedan dess har många år passerat och jag är med nuvarande Mamba inne på min 4de, och med Compacten inne på min 22:a moppe.

Den Mamban jag har nu däremot hade jag inte samtidigt som min roliga skyltmoppe (120cc är kul!!). Den köpte jag för att ha att pendal till skolan med när Polisen tog hand om skyltmoppen.

Så nu till positiva (eeh, nåja) grejjer.

Meckade litegranna idag. Och kom fram till följande:

Bild
Den har iallafall inte skurit pga dålig smörjning eller för lite soppa.

Bild
Och inte heller har den gått hypervarm (då skulle sotet vara mera blankt och stenhårt, detta lossnade när man gnuggade lite med fingrarna) Som ni också kan se är toppen 100%original. Inget betonggolv som fått härja här inte.

Bild
Här har vi då problematiken, om ni kollar på cylinderväggen precis ovanför kolven så ser ni en rand av rost.

Bild
Denna rand av rost gör mig en aning orolig. Men nu är frågan hur jag ska får bort den på enklaste sätt. Kolven har stannat ovanför samtliga kanaler. Och jag vill inte riskera några delar alls helst för att få bort den. Har för mig någon hade använt Coca Cola för att lossa en cylle. Hur gick det? Hur länge fick colan ligga i och hur jobbigt var det att få bort colan efter?

Bild
Den lilla Bingen var i fint men smutsigt skick och ska rengöras. Ska se om ett trick som jag läste om på en Amerikansk VW sida kan tänkas funka. Självklart ett ställbart munstycke.

Bild
Ställbart munstycke är dock det enda trim denna moppen sett röken av. Drevet är 12kugg. Och pluggen är inte ens vidrörd. Lagrena i motorn känns fasta som om dom vore nya. Så förutom en kolv som sitter hårt så verkar den vara i underbart skick.

Bild
Motorn åkte ur ramen och ska fixas med så snart som möjligt. Ramen i sin tur ska åka skamsnöre ut till jobbet och få sig en rejält tvätt.

Bild
Mekarhörnan uppstädad. I källaren till ett lägenhetshus slipper man bry sig om värme och liknande nödvändigt ont. Bara sopa upp efter sig och hålla bensinlukten nere så är saken biff.

Skulle bli tacksam för snabbt svar i Coca Cola frågan för ifall det funkar så ska jag iväg till ICA innan klockan slår nio.

//Nymans2013 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom har tagit bort rost med cola på mythbusters iallafall, så det kan ju funka :D <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

körmoped skrev:Dom har tagit bort rost med cola på mythbusters iallafall, så det kan ju funka :D
Jo det avsnittet har jag för mig jag sett, har du ngt minne hur länge föremålet fick ligga?

Eller ska jag bli pionjären som testar och har tur :bike_pedalare: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Föredrar diesel,5-56 eller ett kapat tändstift med fettnippel på toppen,'
skruva dit toppen och pressa i fettet som skonsamt pressar lös kolven.
alltså om inte förstnämda lyckas. :lol:
Doktorn har tillverkat ett tändstiftsverktyg som fungerar bra - det enda
som krävs är att kolven fastnat ovanför kanalerna. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

Grannen skrev:Föredrar diesel,5-56 eller ett kapat tändstift med fettnippel på toppen,'
skruva dit toppen och pressa i fettet som skonsamt pressar lös kolven.
alltså om inte förstnämda lyckas. :lol:
Doktorn har tillverkat ett tändstiftsverktyg som fungerar bra - det enda
som krävs är att kolven fastnat ovanför kanalerna.
Hade varit ett alternativ, men jag vet en som lyckades dela sin topp när personen i fråga använde sig av fett metoden. Och vill som sagt inte skada ngt. Diesel är tyvärr uträknat pga lukten. Som synes i en lägenhetskällare jag mekar. 5-56? Verkar det verkligen så pass bra?

Cola verkar ju skonsamt, frågan är hur man blir av med det bara. Men men, har en gammal burk med 5-56 i källaren, så jag får väll gå ner och tömma den, och i morron eftermiddag märker vi om det hjälpte.

SPÄNNANDE :hmm: :meangreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lycka till thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Humbug

Inlägg av Humbug »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Angående colan så häll i genom insug, och vid kolven, låt det stå i ett dygn eller så, sen ska det gå. funkar inte det så prova med ketchup, och slutligen, funkar DET inte. Då är det bara och komma på egen lösning... <!-- </EdIndex> --></div>
Lason

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->WD-40 är det bästa.

Bara dra väck cylindern... Du bör ändå helst i alla fall gno den med lite smärgelduk på insidan.

Kolven är ju inte i topp, så den är antingen på väg upp eller ner...
Kör i WD-40, och knacka lite försiktigt med träkloss och hammare så kommer den till slut.

Imorrn kväll gör jag inget vad jag vet, ska jag komma förbil eller?
Har lite grejer också om något skulle behöva bytas... Har lite originalkolvar med ok kolvringar om det behövs, och så packningsmatrial med :) <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

Lason skrev:WD-40 är det bästa.

Bara dra väck cylindern... Du bör ändå helst i alla fall gno den med lite smärgelduk på insidan.

Kolven är ju inte i topp, så den är antingen på väg upp eller ner...
Kör i WD-40, och knacka lite försiktigt med träkloss och hammare så kommer den till slut.

Imorrn kväll gör jag inget vad jag vet, ska jag komma förbil eller?
Har lite grejer också om något skulle behöva bytas... Har lite originalkolvar med ok kolvringar om det behövs, och så packningsmatrial med :)
Titta in frammåt eftermiddagen så ska vi se om vi kan väcka liv i monstret. Eller åtminstone få en cylle att stoppa på Saxonetten.

EDIT: Kom på en grej, din Compacts originalcylle, är den körbar? Isåfall kan vi ju tillfälligt ta den till Saxonetten och bara fixa gängorna till dragstartens kåpa. <!-- </EdIndex> --></div>
Duett_Anders_

Inlägg av Duett_Anders_ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till fyndet!
Men får du ha grejjerna i fred, med tanke på att du grejjar i en lägenhetskällare som du troligtvis delar med andra hyresgäster? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

Duett_Anders_ skrev:Grattis till fyndet!
Men får du ha grejjerna i fred, med tanke på att du grejjar i en lägenhetskällare som du troligtvis delar med andra hyresgäster? :?
Har ockuperat barnvagnsförrådet. Sedan vi flyttade hit för nästan tio år sedan har vagnen som syns på bilderna inte flyttat sig en enda mm. En säck med blomjord finns också därinne vars innehåll inte har minskat sedan vi flyttade in. Kort sagt så är jag ganska ensam i just den delen av källaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Egen verkstad är inte dumt - å varmt är det me.Sköt dig bara så ska du
se att du får husera där länge till, kanske rentav tills du flyttar hemifrån... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar