Zündapp KM50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Zündapp KM50

Inlägg av 56:an »

Pluggen skulle jag nog kunna få bort men sen måste röret svetsas ihop igen.

Kanske det finns nån här som är kunnig på och svetsa lättmetall? :roll:

Remil skrev:Du som är händig (jag har sett din mekartråd)
Tackar för det, men det är nog likt björnen i min avtar.
Mekartråden har gått i ide över vintern och lär nog inte vakna upp förrän våren då solen tittar fram igen :roll:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Zündapp KM50

Inlägg av 56:an »

Jag ska titta lite på insuget imorrn, hur pluggen sitter osv. så återkommer jag med bild här måndag, tisdag nånting så får vi höra vad expertpanelen tycker om saken :)
Remil
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 nov 2014, 19:32

Re: Zündapp KM50

Inlägg av Remil »

Det låter bra!
johnnyer
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 aug 2008, 23:00
Ort: Karlstad

Re: Zündapp KM50

Inlägg av johnnyer »

Har ett insugningrör med borttagen plugg samt 3st förgasare 9mm orörd 11mm och 14mm
Bilagor
P1010019 (640x479).jpg
P1010019 (640x479).jpg (139.59 KiB) Visad 5614 gånger
Remil
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 nov 2014, 19:32

Re: Zündapp KM50

Inlägg av Remil »

Ett redan fixat rör är ju perfekt johnnyer slider_score.gif å du bor i Karlstad också så vi slipper frakt! Köper gärna röret av dig. Och 56:an, om du tycker att vi har gjort upp redan så köper jag väl ditt rör också (kan ju ha det i reserv, även om jag inte behöver det då). Tack alla som engagerat sig! slider_thankyou.gif
johnnyer
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 aug 2008, 23:00
Ort: Karlstad

Re: Zündapp KM50

Inlägg av johnnyer »

Du kan ringa 0708898303 så fixar vi det.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Zündapp KM50

Inlägg av 56:an »

Lycka till och med dom här prylarna ovan tror jag du får en motor som känns betydligt piggare och dragvilligare än förut för mopedmotorerna här i Sverige var ju faktiskt "strypta" i ordets rätta bemärkelse :mrgreen:

Men som det påpekats så många gånger tidigare är avgassidan minst lika viktigt som det övriga för effektens skull. På mopederna med den här motorn satt ofta en mindre ljuddämpare under motorn men det förekom också avgaskrök och vanlig ljuddämpare. Så om man vill gå ett steg längre så är kortare och grövre krök + större ljuddämpare en absolut nödvändighet om man vill att bra ska bli ännu bättre :D
Remil
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 nov 2014, 19:32

Re: Zündapp KM50

Inlägg av Remil »

Ja du 56:an, avgassystemet är ju en historia för sig på denna...Det är som du säger en kort liten ljuddämpare under motorn, och det knattrar ganska rejält om den. Jag läste i någon gammal text från 50-talet att det är farligt för trafiksäkerheten om mopeder blir för tysta, och det tog dom fasta på i detta fallet :)
Jag har också sett mer vanliga ljuddämpare på mopeder med KM50, men när jag kikar på min så ser det ut som det blir svårt att få plats med den. Det måste passa i ett litet mellanrum mellan centralstödet och trampan. :?

När jag får på nya insugsröret (tack johnnyer!) gissar jag att det kommer att knattra ännu högre.
Det vore ju synd om de glada minerna man möts av byts mot sura miner när man är ute och åker...
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Zündapp KM50

Inlägg av TolvNollNio »

Såg tre varianter av dessa insug på marknaden i Hovmantorp.
Två av dom med lika stort rörfäste till förgasaren men svängda åt olika håll, så förgasaren hamnar till vänster eller höger om ramen.
Dessa motorer hamnade tydligen i flera fabrikat på ramar/mopedmärken?!
Sen var ett lite längre till större förgasare.
Alla hade samma avstånd mellan pinnbultarna och samma "mönster" på "kylflänsar"
Kan ett av dom varit till en sån här: http://www.blocket.se/gavleborg/Zundapp ... a=23_7&w=3
(ser jäkligt fräck ut, den i länken!)

Körde för drygt trettio år sen en Mustang med Zundapp enpetare/remdrift så svagt minne finns hur motorn såg ut, och att den inte var så stark eller snabb :lol:
Blå/vit Monark 1209
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Zündapp KM50

Inlägg av 56:an »

Tror jag vet vilken säljare du menar och det var väldigt mycket mopeddelar där, garanterat den största inom mopeddelar på just den marknaden. Säkert minst 50 lådor fulla med mopeddelar av alla möjliga slag. Genast frågade jag vad några saker kostade och t.ex. en vanlig pedalarm med kass trampa kostade 200 spänn så jag vart ganska snabb därifrån :lol:
Hedbergz
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jul 2015, 02:15

Re: Zündapp KM50

Inlägg av Hedbergz »

Hej!

Jag måste bara väcka den här tråden till liv! Jag är också i behov av ett ostrypt insugsrör, funkar även med ett strypt!
Hör GÄRNA av er om ni har ett eller vet någon annan som har eller kan tillverka ett.

Det där 1,5hk cylinder paketet är också intressant om det finns kvar :)
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Re: Zündapp KM50

Inlägg av Tomas »

Iallafall för något/några år sedan var de (insugen) relativt vanliga på tradera, framför allt de med förgasaren på vänster sida. Brukar även dyka upp på ebay.de. Jag misstänker/gissar att alla cylindrar till dessa är på 1,5hk och att strypningen i insuget är det (enda) som drar ner effekten.

Mvh, Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Hedbergz
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jul 2015, 02:15

Re: Zündapp KM50

Inlägg av Hedbergz »

Tack för svar!
Tomas skrev:Iallafall för något/några år sedan var de (insugen) relativt vanliga på tradera, framför allt de med förgasaren på vänster sida. Brukar även dyka upp på ebay.de. Jag misstänker/gissar att alla cylindrar till dessa är på 1,5hk och att strypningen i insuget är det (enda) som drar ner effekten.
Jo jag vet, såg också det förut men nu verkar det rätt dött med insugen överallt.

Det är nog sant, låter mest logiskt.
Skriv svar